Claimclub zint op 50 miljoen euro schadevergoeding Daihatsu
De Nederlandse claimorganisatie Daihatsuclaim wil namens bezorgde automobilisten ruim 50 miljoen euro aan schadevergoeding claimen van de in opspraak geraakte autofabrikant Daihatsu.
Recent is naar buiten gekomen dat het Japanse merk sinds 1989 heeft gesjoemeld met de resultaten van crashtesten. "Door deze negatieve berichtgeving is de verwachting dat de occasionprijs van een Daihatsu-personenwagen met minimaal 25 procent daalt", stelt de stichting, die vindt dat de eigenaren voor de waardevermindering van hun auto schadeloos moeten worden gesteld. Mensen met zo'n auto worden opgeroepen om zich aan te melden.
Volgens de claimclub rijden er in Nederland ruim 49 duizend auto's van het merk rond. Ook zou de kwestie gevolgen kunnen hebben voor eigenaren van een Toyota IQ, omdat Daihatsu voor die wagens onderdelen heeft geleverd. Daarvan telt Nederland er ook nog meer dan drieduizend.
"Daihatsu stond bekend als een van de betrouwbaarste automerken uit Japan, maar nu blijkt dit anders te zijn", geven de initiatiefnemers van de claim aan. "Het bedrog aan de zijde van Daihatsu is verregaand. Uit het gepubliceerde rapport blijkt bijvoorbeeld dat er geen test is gedaan voor de veiligheid van de bestuurdersstoel en de airbag, maar dat daarvoor de gegevens van de passagiersstoel zijn gebruikt."
Toyota
Daihatsu kondigde eerder deze week al aan tot en met januari geen auto's en onderdelen meer te leveren. Het concern wil eerst orde op zaken stellen. Moederbedrijf Toyota heeft donderdag laten weten Daihatsu te willen helpen met het betalen van de schade die het bedrijf lijdt.
Het totale verlies voor het Japanse automerk kan oplopen tot 700 miljoen dollar, meldt persbureau Reuters op basis van een eerste schatting. Omgerekend is dat bijna 630 miljoen euro. De schade kan nog verder oplopen, bijvoorbeeld als de certificering die nodig is voor het op grote schaal produceren van auto's zou worden ingetrokken.
Nederland
Daihatsu's zijn in Nederland alleen nog tweedehands te koop. Het Japanse merk verkoopt sinds 2013 geen nieuwe auto's meer in Europa. Er zijn in Nederland nog wel tientallen servicedealers actief. De Consumentenbond meldde eerder op de dag nog geen klachten van Nederlandse automobilisten te hebben gekregen over het schandaal bij het automerk.
Bron: ANP
Gerelateerd
Belangenorganisaties waarschuwen voor onjuiste besteding nieuwe CO2-heffing
Belangenorganisaties ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA willen dat de politiek een nieuwe CO2-heffing gaat gebruiken voor investeringen in schone...
Werkgevers op zoek naar 49.000 mensen om vervoer te vergroenen
Het vervoer van mensen en spullen moet klimaatvriendelijker en daar hebben werkgevers zo'n 49.000 extra arbeidskrachten voor nodig. Daarmee is het aantal vacatures...
Subsidiepot voor emissieloze bedrijfsauto's verdubbeld
Er is meer geld beschikbaar voor ondernemers die emissieloze bedrijfsauto's willen aanschaffen. De subsidiepot van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's...
Minder auto's op kenteken gezet, aantal stekkerauto's groeit wel
De verkoop van nieuwe personenauto's in Nederland is in juli met 6,2 procent gedaald vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Wel kozen meer mensen voor...
Elektrische automarkt wereldwijd met de helft gegroeid in 2023
Het aantal elektrische auto's is in 2023 wereldwijd met ongeveer de helft toegenomen. Volgens het Duitse onderzoeksbureau ZSW waren er eind 2023 in totaal zo'n 42...