Claimclub zint op 50 miljoen euro schadevergoeding Daihatsu
De Nederlandse claimorganisatie Daihatsuclaim wil namens bezorgde automobilisten ruim 50 miljoen euro aan schadevergoeding claimen van de in opspraak geraakte autofabrikant Daihatsu.
Recent is naar buiten gekomen dat het Japanse merk sinds 1989 heeft gesjoemeld met de resultaten van crashtesten. "Door deze negatieve berichtgeving is de verwachting dat de occasionprijs van een Daihatsu-personenwagen met minimaal 25 procent daalt", stelt de stichting, die vindt dat de eigenaren voor de waardevermindering van hun auto schadeloos moeten worden gesteld. Mensen met zo'n auto worden opgeroepen om zich aan te melden.
Volgens de claimclub rijden er in Nederland ruim 49 duizend auto's van het merk rond. Ook zou de kwestie gevolgen kunnen hebben voor eigenaren van een Toyota IQ, omdat Daihatsu voor die wagens onderdelen heeft geleverd. Daarvan telt Nederland er ook nog meer dan drieduizend.
"Daihatsu stond bekend als een van de betrouwbaarste automerken uit Japan, maar nu blijkt dit anders te zijn", geven de initiatiefnemers van de claim aan. "Het bedrog aan de zijde van Daihatsu is verregaand. Uit het gepubliceerde rapport blijkt bijvoorbeeld dat er geen test is gedaan voor de veiligheid van de bestuurdersstoel en de airbag, maar dat daarvoor de gegevens van de passagiersstoel zijn gebruikt."
Toyota
Daihatsu kondigde eerder deze week al aan tot en met januari geen auto's en onderdelen meer te leveren. Het concern wil eerst orde op zaken stellen. Moederbedrijf Toyota heeft donderdag laten weten Daihatsu te willen helpen met het betalen van de schade die het bedrijf lijdt.
Het totale verlies voor het Japanse automerk kan oplopen tot 700 miljoen dollar, meldt persbureau Reuters op basis van een eerste schatting. Omgerekend is dat bijna 630 miljoen euro. De schade kan nog verder oplopen, bijvoorbeeld als de certificering die nodig is voor het op grote schaal produceren van auto's zou worden ingetrokken.
Nederland
Daihatsu's zijn in Nederland alleen nog tweedehands te koop. Het Japanse merk verkoopt sinds 2013 geen nieuwe auto's meer in Europa. Er zijn in Nederland nog wel tientallen servicedealers actief. De Consumentenbond meldde eerder op de dag nog geen klachten van Nederlandse automobilisten te hebben gekregen over het schandaal bij het automerk.
Bron: ANP
Gerelateerd
Loket voor subsidie elektrische bedrijfsauto's geopend
Vanaf 23 april kunnen ondernemers een beroep doen op de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Voor aanschaf van een bedrijfsauto met een gewicht tot...
Europese Rekenkamer wil goedkopere elektrische auto's en meer laadpalen
De Europese Unie moet de productie van elektrische auto's snel opschroeven en gaan produceren in alle prijsklassen. Nieuwe elektrische auto's zitten nu nog meestal...
Deelmobiliteit rukt op, ook bij accountantskantoren
Ruim tachtig procent van de ondernemers wil van het bezit van vervoersmiddelen af en stapt over op verschillende vormen van deelmobiliteit. Ook accountantskantoren...
ANWB ziet interesse in elektrisch rijden dalen
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Voor het eerst in jaren is de groep die niet van plan is elektrisch te gaan rijden (28 procent), groter dan de groep...
Subsidie voor tweedehands elektrische auto sneuvelt in Voorjaarsnota
Wie geen auto van de zaak heeft, maar privé een tweedehands elektrische auto wil rijden, kan alleen dit jaar nog profiteren van de aanschafsubsidie. Het kabinet...