Rapport: meer woorden dan daden bij bedrijven op klimaatgebied
De grootste en rijkste bedrijven ter wereld komen hun klimaatbeloftes niet na, zo staat in een onderzoeksrapport dat op 13 februari is gepresenteerd.
De klimaatdenktanks Carbon Market Watch en NewClimate Institute onderzochten 24 bedrijven in verschillende sectoren. Het gaat om bedrijven als Apple, H&M, ArcelorMittal, Microsoft en Google. Olie- en gasbedrijven zijn buiten beschouwing gelaten in de Corporate Climate Responsibility Monitor.
De gezamenlijke inkomsten van de 24 multinationals bedragen zo'n 2,8 biljoen euro. Ze zijn samen verantwoordelijk voor ongeveer 4 procent van de mondiale uitstoot van broeikasgassen. Onder druk van aandeelhouders, regeringen en consumenten hebben veel van de bedrijven zich gehaast om strategieën uit te rollen die hun uitstoot moeten verminderen. Ze onderschrijven dan ook allemaal de doelstelling, geformuleerd in het Verdrag van Parijs, om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden Celsius.
Om onder die kritieke temperatuurstijging te blijven, moet de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen in het jaar 2030 met 45 procent zijn verminderd. En tegen het midden van de eeuw moet zij 'netto nul' zijn volgens adviespanel Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) van de VN.
Niet doen wat is beloofd
22 van de 24 onderzochte bedrijven hebben toezeggingen gedaan voor de periode tot aan het jaar 2030. Maar die toezeggingen verminderen hun gezamenlijke uitstoot slechts met 15 procent, stelt het onderzoeksrapport dat de naam 2023 Corporate Climate Responsibility Monitor draagt.
De 'netto nul'-doelstellingen, die door alle 24 multinationals zijn geformuleerd, zouden nauwelijks een derde van hun huidige uitstoot wegnemen. Dat wil zeggen: als die doelstellingen überhaupt worden gehaald. "De overgrote meerderheid van deze bedrijven doet gewoon niet wat ze hebben beloofd", luidt de conclusie van het onderzoeksrapport daarom.
Scheepvaartgigant Maersk komt nog het best uit het onderzoek naar voren. Het plan van dit bedrijf om zijn uitstoot tegen 2040 weg te werken wordt door de onderzoekers als "redelijk integer" ingeschat. De klimaatplannen van bedrijven als Apple, H&M, Google, Microsoft en staalconcern ArcelorMittal worden echter beoordeeld als "matig integer".
American Airlines, Samsung Electronics, levensmiddelengigant Carrefour en JBS (het grootste vleesverwerkende bedrijf ter wereld) krijgen van de 24 onderzochte bedrijven de laagste scores. Hun klimaatdoelstellingen worden bestempeld als "zeer weinig integer".
Bron: ANP
Gerelateerd
Overlegtafel vindt geen goed alternatief voor CO2-heffing industrie
Intensief overleg over een alternatief voor de buiten werking gestelde nationale CO2-heffing voor de industrie, heeft geen helder resultaat opgeleverd.
Brede oproep uit bedrijfsleven om te investeren in verduurzaming
Nederland moet meer investeren in duurzame energie, een schone maakindustrie en toekomstig verdienvermogen. Met die oproep komen honderd topbestuurders uit het bedrijfsleven.
Biodiversiteit wordt steeds belangrijker bedrijfsrisico
Meer dan de helft van de wereldeconomie is afhankelijk van gezonde ecosystemen. Maar het verlies aan biodiversiteit versnelt, evenals de risico’s voor economieën...
Brussel past regels voor duurzame investeringen aan
De Europese Commissie wil de wet aanpassen voor investeringen door banken, verzekeraars, beleggers en vermogensbeheerders. Het moet duidelijker worden om wat voor...
Nederlandse bedrijven stoten in 2050 mogelijk drie keer meer uit dan nu wordt beloofd
Dit jaar stelt 58 procent van de onderzochte bedrijven dat ze een klimaattransitieplan hebben. Maar van die plannen is slechts een derde (32 procent) voorzien van...
