Studie: forse investeringen nodig van bedrijven in laadinfrastructuur
Bedrijven in de logistieke sector in Nederland moeten de komende jaren nog honderden miljoenen investeren in laadoplossingen voor elektrische busjes en trucks. Tot 2030 gaat het om investeringen voor onder meer transportbedrijven en distributiecentra van zo'n 625 miljoen euro.
Dat staat in een rapport van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). "Een substantieel bedrag dat vooral voor kleinere bedrijven een drempel kan zijn voor de overstap naar elektrisch rijden, met name voor de circa 80.000 mkb-bedrijven met een kleiner wagenpark", stelt de organisatie.
In januari 2025 voeren 30 tot 40 Nederlandse gemeenten 'zero emissiezones' in. Alleen nul-emissie vracht- en bestelauto’s mogen dan nog zulke zones binnenrijden. Maar volgens de onderzoekers kunnen de hoge kosten voor de laadinfrastructuur de overgang naar elektrisch rijden vertragen.
Beheer en onderhoud
Naast de investeringskosten zijn er ook nog de kosten voor beheer en onderhoud van de laadinfrastructuur en voor snelladers. Deze heeft de NAL becijferd op 1,1 miljard euro over een periode van tien jaar.
De NAL heeft ook berekend dat de investeringskosten voor laadinfrastructuur per kilowattuur (kWh) exclusief de stroomprijs voor de meeste voertuigvloten op 8 tot 13 eurocent per kWh ligt. Maar als de netcapaciteit niet goed wordt benut, dan kunnen de kosten voor bedrijven met een kleine vloot oplopen tot 26 eurocent per kWh.
In de NAL werken overheden, marktpartijen en netbeheerders samen om te proberen ervoor te zorgen dat er op tijd voldoende laadinfrastructuur is om de massale overstap naar elektrisch vervoer mogelijk te maken.
Bron: ANP/NAL
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
