Studie: forse investeringen nodig van bedrijven in laadinfrastructuur
Bedrijven in de logistieke sector in Nederland moeten de komende jaren nog honderden miljoenen investeren in laadoplossingen voor elektrische busjes en trucks. Tot 2030 gaat het om investeringen voor onder meer transportbedrijven en distributiecentra van zo'n 625 miljoen euro.
Dat staat in een rapport van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). "Een substantieel bedrag dat vooral voor kleinere bedrijven een drempel kan zijn voor de overstap naar elektrisch rijden, met name voor de circa 80.000 mkb-bedrijven met een kleiner wagenpark", stelt de organisatie.
In januari 2025 voeren 30 tot 40 Nederlandse gemeenten 'zero emissiezones' in. Alleen nul-emissie vracht- en bestelauto’s mogen dan nog zulke zones binnenrijden. Maar volgens de onderzoekers kunnen de hoge kosten voor de laadinfrastructuur de overgang naar elektrisch rijden vertragen.
Beheer en onderhoud
Naast de investeringskosten zijn er ook nog de kosten voor beheer en onderhoud van de laadinfrastructuur en voor snelladers. Deze heeft de NAL becijferd op 1,1 miljard euro over een periode van tien jaar.
De NAL heeft ook berekend dat de investeringskosten voor laadinfrastructuur per kilowattuur (kWh) exclusief de stroomprijs voor de meeste voertuigvloten op 8 tot 13 eurocent per kWh ligt. Maar als de netcapaciteit niet goed wordt benut, dan kunnen de kosten voor bedrijven met een kleine vloot oplopen tot 26 eurocent per kWh.
In de NAL werken overheden, marktpartijen en netbeheerders samen om te proberen ervoor te zorgen dat er op tijd voldoende laadinfrastructuur is om de massale overstap naar elektrisch vervoer mogelijk te maken.
Bron: ANP/NAL
Gerelateerd

Omzet autobranche flink hoger in 2022 door prijsstijgingen
De omzet van de auto- en motorbranche in Nederland is in 2022 flink gestegen en zette daarmee het herstel na de coronacrisis voort. De toename van de omzet werd...

KPMG waarschuwt voor laadpaalfiles op weg naar de wintersport
Wintersporters die met een elektrische auto naar de wintersport gaan, moeten onderweg naar Oostenrijk rekening houden met lange rijen bij de laadstations.

Pheijffer adviseert over frauderisico's bij herziening motorrijtuigenbelasting
Hoogleraar Marcel Pheijffer heeft onderzoekers geadviseerd over frauderisico's bij 'betalen naar gebruik' voor de motorrijtuigenbelasting. Het onderzoek werd verricht...

Ook particulieren kiezen steeds vaker voor elektrische auto
Het aandeel volledig elektrische nieuwe auto's steeg in de particuliere markt van elf procent in 2021 naar 26 procent afgelopen jaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse...

Autoverkopen in EU door onderdelentekorten lager dan in 2021
Er zijn afgelopen jaar minder auto's verkocht in de Europese Unie dan in 2021, meldt de Europese branchevereniging ACEA. Dat komt vooral door verstoringen in de...