Credit Suisse: fouten in interne controle, klanten halen geld weg
De interne controle bij de Zwitserse bank Credit Suisse was onvoldoende. De bank spreekt bij de presentatie van de jaarcijfers over 'materiële tekortkomingen' in de eigen administratie. Klanten halen geld van hun rekeningen, wegens zorgen over de toekomst van de bank.
Bij de recente presentatie van de jaarcijfers over 2022 erkende Credit Suisse dat de interne controles op de financiële verslaglegging niet afdoende waren, zo meldt het FD. De krant verwijst ook naar eerdere schandalen bij de bank, onderzoeken naar witwassen en koersmanipulatie en een "waslijst" aan verkeerde beleggingen.
Eerder moest de bank, op verzoek van de Amerikaanse toezichthouder Securities and Exchange Commission, de publicatie van het jaarverslag uitstellen. De SEC stelde vragen bij de informatie over kasstroomoverzichten over 2019 en 2020.
Bij de presentatie van de jaarcijfers maakt controlerend accountant PwC melding van "fouten in de interne controlesystemen", aldus het FD. Het bestuur van de bank erkent dat het management "geen effectief risicobeoordelingsproces had om het risico van afwijkingen van materieel belang in financiële overzichten te identificeren en te analyseren".
Geld weghalen
Klanten van de Zwitserse bank blijven ondertussen geld van hun rekeningen halen, uit bezorgdheid over de toekomst van Credit Suisse. Ondanks een grote campagne om het spaargeld van klanten terug te winnen blijft die uitstroom aanhouden, zij het op een lager niveau dan enkele maanden geleden.
In november vorig jaar haalden klanten voor omgerekend 87 miljard euro van hun rekeningen bij de vermogensbeheertak van de bank. Dat gebeurde na een stortvloed aan berichten op sociale media over de financiële gezondheid van Credit Suisse.
De Zwitserse bank leed vorig jaar zijn grootste verlies sinds de financiële crisis van 2008. Het nettoverlies bedroeg 7,3 miljard Zwitserse frank, omgerekend 7,4 miljard euro. In de afgelopen twee jaar is Credit Suisse al zo’n tachtig procent van de beurswaarde kwijtgeraakt.
Bron: FD/ANP
Gerelateerd
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/geheimhouding_440x300.jpg)
Accountants en banken maken afspraken over informatieverzoeken
De NBA en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) hebben nieuwe afspraken gemaakt rondom informatieverzoeken van banken aan accountants, in het kader van ‘Know...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/geld/geld_aan_lijn1_440x300.jpg)
Scandinavische bank Nordea beticht van witwassen van 3,5 miljard euro
De Deense politie beschuldigt de Scandinavische Nordea Bank ervan omgerekend circa 3,5 miljard euro te hebben witgewassen voor Russische klanten. Het gaat om een...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/geld/geld_100euro_strik_440x300.jpg)
Opbouw depositogarantiestelsel na acht jaar voltooid
Het Nederlandse depositogarantiestelsel, waardoor spaarders tot 100.000 euro terugkrijgen als hun bank omvalt, heeft afgelopen kwartaal een omvang van vijf miljard...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/rechtspraak-advocaten-togas/vrouwejustitia4_440x300.jpg)
Tuchtrecht Banken heeft niks gehoord van bunq over rekeninggluren
De instantie Tuchtrecht Banken zegt nog geen meldingen of informatie te hebben gekregen van onlinebank bunq over het gluren op rekeningen door medewerkers.
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/logos/banken-en-verzekeraars/bunq_440x300.jpg)
Bunq-werknemers keken stiekem in klantrekeningen
Werknemers van de onlinebank bunq bekeken salarissen van collega's of bespioneerden ex-geliefden, schrijft NRC. "Alles stond altijd open."