Invoering rekeningrijden leidt mogelijk tot fraude met kilometerstanden
De invoering van rekeningrijden zal veel automobilisten verleiden tot het 'sjoemelen' met de kilometerstand, om zo minder belasting te betalen. Mogelijk gaat het om een miljoen autobezitters, blijkt uit onderzoek van KPMG en adviesbureau ARUP naar de gevolgen van invoering van 'Betalen naar Gebruik'.
In 2030 wil het kabinet overstappen van de huidige wegenbelasting, gebaseerd op bezit van een auto, naar betalen voor het gebruik ervan. De verwachting is dat straks tussen zes en acht cent per gereden kilometer aan belasting moet worden betaald; een bedrag dat rond 2040 kan oplopen naar tien tot twaalf cent.
Het kabinet heeft nader onderzoek laten doen om te komen tot een betrouwbare registratie van het aantal gereden kilometers. Daarbij gaat het vooral om nalevingsgedrag en manieren om de kilometerregistratie te borgen.
Uitgangspunt is dat de kilometerregistratie straks is gebaseerd op de tellerstand van het voertuig, zonder dat extra kastjes moeten worden ingebouwd. "Dat sluit aan bij het uitgangspunt van eenvoud en biedt voordelen op het gebied van privacy en kosten", aldus het kabinet, dat de Tweede Kamer per brief over de kwestie heeft geïnformeerd.
Kans op fraude
Op basis daarvan hebben de ministeries van Financiën en Infrastructuur en Waterstaat extra onderzoek laten doen naar de kans op fraude bij het rekeningrijden. Volgens ARUP en KPMG is die kans behoorlijk groot: Circa 12,5 procent van de automobilisten zal naar verwachting gaan frauderen met de tellerstanden, zo is volgens RTL Nieuws uit het onderzoek af te leiden. Dat betekent een groep van een miljoen automobilisten.
Hoe hoger het tarief, hoe verleidelijker het zal worden om te gaan frauderen, menen de onderzoekers. Naast 'principiële overtreders' zijn er ook 'calculerende' overtreders, aldus RTL. "Automobilisten die de afweging maken tussen de pakkans en eventuele boete en dat afzetten tegen de winst die ze kunnen halen als ze minder kilometers hoeven op te geven."
Het kabinet neemt naar verwachting na de zomer een besluit over de wijze van registreren van kilometers bij de invoering van Betalen naar Gebruik.
Gerelateerd
Een accountant in een Ferrari, kan dat?
Marjan Heemskerk kreeg veel reacties na een LinkedIn-bericht met de vraag: Kun je als accountant in een dure auto komen voorrijden bij de klant?
Te weinig laadpunten stekkerauto's in EU, zegt autobranche
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto's om de CO2-doelen te halen. De verkoop van stekkerauto's is de afgelopen jaren veel harder...
Aantal zakelijke leaseauto's stijgt door krappe arbeidsmarkt
Het aantal leasevoertuigen op de Nederlandse wegen is in de eerste drie maanden van dit jaar toegenomen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen...
Loket voor subsidie elektrische bedrijfsauto's geopend
Vanaf 23 april kunnen ondernemers een beroep doen op de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Voor aanschaf van een bedrijfsauto met een gewicht tot...
Europese Rekenkamer wil goedkopere elektrische auto's en meer laadpalen
De Europese Unie moet de productie van elektrische auto's snel opschroeven en gaan produceren in alle prijsklassen. Nieuwe elektrische auto's zitten nu nog meestal...