Kredietverzekeraar waarschuwt voor faillissementsgolf in retail
Europese retailers hebben steeds meer moeite om het hoofd boven water te houden door de stijgende kosten.
Kredietverzekeraar Allianz Trade, die de stand van zaken onderzocht in de sector, waarschuwt dan ook voor een golf van faillissementen. Ondanks de hoge inflatie en het zeer lage consumentenvertrouwen blijven consumenten volgens Allianz wel meer geld uitgeven dan gedacht, maar deze bestedingen zijn niet voldoende om de sector stevig overeind te houden.
De kredietverzekeraar wijst daarbij op grote retailers die recent in de problemen zijn gekomen zoals modemerken Scotch & Soda, de Score Groep en fietsenfabrikant VanMoof. "Volgens onze researchafdeling is de kans op grote faillissementen van bedrijven met een jaaromzet vanaf 50 miljoen euro sterk gestegen", zegt risicodirecteur Johan Geeroms.
Vorig jaar gingen volgens Geeroms zestien concerns met een totale omzet van meer dan 5 miljard euro failliet en dit jaar gaat het steeds harder. Alleen al in het eerste kwartaal kwamen volgens hem elf bedrijven in de financiële problemen waarbij 2,4 miljard euro aan omzet verloren ging.
Modeketens, warenhuizen en e-commercespecialisten lopen daarbij het grootste risico. "Juist de grote ketens en merken moeten veel investeren. Vaak hebben ze al een grote schuldenlast. Door de stijgende rente, bovenop alle andere stijgende kosten, wordt het steeds moeilijker om aan de verplichtingen te voldoen", waarschuwt Geeroms.
Prijsverhogingen
Kredietverzekeraar Allianz Trade constateert, in lijn met cijfers van statistiekbureau CBS, dat er in Nederland op een breed front een omzetstijging valt te noteren in de retailsector. Volgens Geeroms komt dat echter puur door prijsverhogingen. "Kijk je naar het volume dan zie je een daling. Met veel retailers gaat het slecht, ook al zien ze hun omzet stijgen. Velen kampen met een hoge voorraad die mogelijk tegen dumpprijzen de markt op moet. Per saldo gaan ze er op achteruit."
De retailsector heeft volgens Geeroms ook genoeg andere zorgen, zoals het tekort aan personeel, de stijgende lonen en de hogere energiekosten. Voor veel producten zijn die hogere kosten niet zomaar door te berekenen aan klanten want dat kan omzet en marktaandeel kosten. Ook is de aanvoer van producten sinds de coronapandemie een heet hangijzer. Veel retailers zoeken daardoor oplossingen dichter bij huis. "Maar ook dat heeft direct prijs- en margegevolgen. Als jouw concurrent goedkoop in Azië blijft inkopen dan leg je het af."
Bron: ANP
Gerelateerd

Tijdelijke wet turboliquidaties met twee jaar verlengd
De tijdelijke wet met maatregelen voor zogenoemde 'turboliquidaties' wordt met twee jaar verlengd. De wet bevat maatregelen voor meer transparantie en meer rechtsbescherming...

Detailhandel zet ruim 3 procent meer om, ook volume stijgt
Winkeliers in Nederland hebben in juni meer omzet gedraaid dan een jaar eerder. De totale omzet in de detailhandel steeg met 3,3 procent, na een stijging van 2,7...

Aantal faillissementen daalt fors in juni
Het aantal faillissementen is in juni fors afgenomen. Vorige maand werden 313 bedrijven failliet verklaard. Dat zijn 69 faillissementen minder dan in dezelfde maand...

Detailhandel zet ruim twee procent meer om, volume daalt licht
Winkeliers in Nederland hebben in mei meer omzet gedraaid dan een jaar eerder. De totale omzet in de detailhandel steeg met 2,2 procent, na een stijging van 3,9...

Nederlanders bestellen minder online, wel voor een hoger bedrag
Nederlanders hebben in de eerste drie maanden van dit jaar minder onlineaankopen gedaan. Dat meldt Thuiswinkel.org, op basis van een onderzoek dat de belangenvereniging...