Veel mkb-bedrijven slordig met personeelsgegevens
Bij veel mkb-bedrijven worden personeelsgegevens vaak onvoldoende beschermd en niet veilig opgeslagen. Zulk onveilig gebruik kan leiden tot grote risico’s voor medewerkers, zoals identiteitsfraude.
Dat blijkt uit onderzoek van bureau Van Spaendonck onder ruim zevenhonderd mkb-bedrijven met maximaal vijftig medewerkers. Ruim een derde (35 procent) van deze mkb-bedrijven weet vaak niet welke regels er gelden voor het opslaan en delen van gegevens van sollicitanten en personeel.
Volgens Van Spaendonck verstuurt 55 procent van de respondenten gegevens van nieuwe medewerkers via e-mail naar een accountants- of administratiekantoor. Daarbij worden ook persoonsgegevens meegestuurd, zoals BSN-nummers.
E-mail is alleen een veilige vorm van communicatie als het encrypted is, benadrukt het bureau. Als dat niet het geval is, lopen bedrijven het risico dat de mail met persoonsgegevens in verkeerde handen valt. Dat kan leiden tot identiteitsfraude, reden waarom de Autoriteit Persoonsgegevens op haar website aangeeft dat onbeveiligde e-mail niet meer is toegestaan voor het verzenden van persoonsgegevens.
Personeelsdossiers niet veilig bewaard
Van de respondenten geeft 53 procent aan dat ze nog steeds een (deels) fysiek personeelsdossier hebben. Bij 11 procent van deze bedrijven ligt dat dossier niet op een afgesloten plek. Fysieke dossiers mogen niet voor iedereen toegankelijk zijn, aangezien die gevoelige informatie kunnen bevatten.
Bij bedrijven die wel een (gedeeltelijk) digitaal dossier hebben, worden de gegevens in ruim zestig procent van de gevallen bewaard op een harde schijf of een platform zoals Google Drive. Deze opslagmiddelen zijn minder veilig, aldus Van Spaendonck. Risico’s ontstaan als anderen ook toegang hebben, de gegevens niet versleuteld zijn of een harde schijf bijvoorbeeld gestolen kan worden.
Wettelijke bewaartermijnen niet nageleefd
Bijna 48 procent van de respondenten is zich niet bewust van wettelijke bewaartermijnen, wat maakt dat personeelsgegevens te lang worden bewaard. In combinatie met een slechte beveiliging van de dataopslag loopt (voormalig) personeel daardoor onnodig risico dat gegevens in handen vallen van malafide bedrijven of personen.
Dat personeelsinformatie onveilig wordt verstuurd en bewaard, en bewaartermijnen niet worden nageleefd, wordt mede veroorzaakt door onbekendheid met wet- en regelgeving. Zo geeft 39 procent van de respondenten weinig tot geen aandacht aan privacy en informatiebeveiliging van medewerkers. In veel gevallen is onduidelijk wat er van het bedrijf verwacht wordt.
Goede voorlichting en inzet van online HR- en salarisapplicaties kunnen risico’s van onveilig gebruik van persoonsgegevens aanzienlijk verminderen, aldus Van Spaendonck.
Gerelateerd
Corporate privacy?
De data van privépersonen wordt gretig verhandeld. Maar hoe zit dat met de data van bedrijven, vraagt Joris Joppe zich af.
Toegang UBO-register blijft beperkt
De toegang tot het UBO-register blijft beperkt tot instanties met een wettelijke taak bij het voorkomen en tegengaan van fraude, witwassen en terrorismefinanciering....
Europese waakhonden 'kijken kritisch' naar nieuwe regels Meta
De Autoriteit Persoonsgegevens en de andere Europese toezichthouders voor privacy gaan samen "kritisch kijken" naar de nieuwe gebruiksvoorwaarden van Facebook en...
Facebook en Instagram moeten stoppen met persoonlijke reclames
Facebook en Instagram mogen in Nederland en de andere Europese landen geen advertenties meer laten zien die zijn gebaseerd op het internetgedrag van gebruikers....
Megaclaim tegen Meta vanwege privacyschending
De Nederlandse Stichting Onderzoek Marktinformatie (SOMI) begint een claimzaak tegen Facebook-moederbedrijf Meta Platforms, vanwege privacyschendingen op het sociale...