Autobranche: hogere omzetten, laatste inhaalslag openstaande leveringen
In augustus werden in Nederland 27.825 nieuwe personenauto’s geregistreerd, een stijging van 18,6 procent ten opzichte van augustus 2022 (23.459 stuks). In juli ging het nog om een stijging van 30,7 procent; in juni 38 procent. De omzet in de auto- en motorenbranche steeg in het tweede kwartaal van 2023 fors vergeleken met vorig jaar.
Volgens brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging is sprake van een laatste inhaalslag van nog openstaande verkooporders uit 2022. De cijfers betreffen immers niet de verkoop, maar de registratie van nieuwe personenauto's.
Er worden op dit moment niet zo veel nieuwe orders genoteerd, maar vooral geleverd. De consument is afwachtend, menen BOVAG en RAI Vereniging. Met name de keus voor een elektrische auto wordt momenteel vaak uitgesteld, tot er meer zekerheid is over toekomstige stimuleringsmaatregelen.
Bij de registraties van geleverde auto's deed Kia het in augustus landelijk het beste (2.937 registraties, 10,6 procent marktaandeel), gevolgd door Volkswagen, Toyota, Tesla en Peugeot. De meest geregistreerde auto was de Tesla Model Y (1.228 registraties), gevolgd door de Kia Picanto, Peugeot 208, Tesla Model 3 en de Kia Niro.
Hogere omzetten
Doordat veel achterstanden in de levering van auto's in het tweede kwartaal van 2023 werden weggewerkt, steeg de omzet binnen de Nederlandse auto- en motorenbranche met bijna 34 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van vorig jaar. Dat berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De grootste omzetstijging boekte de deelbranche handel en reparatie van personenauto's. Daar nam de omzet in het tweede kwartaal van 2023 vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder met 49,1 procent toe; de grootste omzetstijging sinds 2005.
De importeurs van nieuwe personenauto's meldden in het tweede kwartaal van 2023 een omzetstijging van 29,2 procent, voor een deel omdat backorders werden uitgeleverd. Deze inhaalslag lijkt nu voorbij.
De omzet van de zware bedrijfsautobranche groeide het tweede kwartaal met 15,8 procent, vooral omdat meer elektrische autobussen werden verkocht. Bij de gespecialiseerde reparatiebedrijven (11,4 procent), handel in auto-onderdelen (8,2 procent) en handel en reparatie in motoren (1,4 procent) nam de omzet ook door prijsstijgingen toe. Grondstofprijzen van onderdelen nemen toe en door een tekort aan occasions stijgt de prijs van tweedehands motoren.
Minder vertrouwen
Ondanks die sterke omzetstijging zijn ondernemers in de autobranche pessimistischer geworden, volgens de graadmeter waarmee het CBS het ondernemersvertrouwen meet. Net als in andere bedrijfstakken hebben ook veel ondernemers in de autobranche last van personeelstekorten, terwijl de hoge inflatie de inkoopprijzen kan stuwen en de vraag van consumenten kan drukken.
Bron: BOVAG/CBS
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
