Opmars elektrische auto stokt in Nederland
Onduidelijkheid over de wegenbelasting, te weinig subsidie en hoge aanschafkosten zorgen ervoor dat steeds minder particulieren overstappen op een elektrische auto.
Dat meldt Nieuwsuur. De aanschafsubsidie voor een elektrische auto met een prijskaartje tot aan 45 duizend euro is dit jaar 2950 euro, maar in tegenstelling tot andere jaren blijft dit jaar het aantal aanvragen sterk achter. De subsidiepot was vorig jaar in mei al leeg, maar momenteel is de pot nog met de helft gevuld.
De ANWB zegt tegen Nieuwsuur zich zorgen te maken en ziet hoge kosten als knelpunt. Hoogleraar en duurzaam ondernemer Maarten Steinbuch, die het kabinet adviseerde over het stimuleren van elektrisch rijden, beaamt dat. Steinbuch vindt de subsidie te laag in vergelijking met andere landen en wijst ook op de onduidelijkheid over de toekomst van de motorrijtuigenbelasting.
Vrijstelling
De vrijstelling voor elektrische auto's van deze belasting staat op de rol om vanaf 2025 afgeschaft te worden, maar door het flinke gewicht van deze auto's zou dat betekenen dat het belastingtarief tot wel 80 euro per maand kan worden. Het definitief maken van deze aanpassing is doorgeschoven naar een volgend kabinet. De ANWB hoopt echter dat het demissionaire kabinet alsnog een besluit neemt.
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
