Prijsstijgingen zorgen voor recordomzet supermarkten in 2023
Supermarkten hebben vorig jaar omzetrecord na omzetrecord verbroken, constateert marktonderzoeker NielsenIQ, die dit toeschrijft aan duurdere boodschappen. Zo kwam de totale omzet over 2023 voor het eerst boven de vijftig miljard euro uit.
Ook de inkomsten tijdens Kerst en Pasen waren niet eerder zo hoog in Nederland. Toch gingen er minder artikelen langs de kassa's. De gemiddelde prijzen in de supermarkt lagen in december bijna tien procent hoger dan in dezelfde maand in 2022. Vooral tabak, suiker en snoep werden duurder, stelt NielsenIQ. Hier tegenover staat een algehele daling van het verkoopvolume van bijna drie procent.
Over heel vorig jaar kwam de omzet een kleine acht procent hoger uit op 50,1 miljard euro. De onderzoekers wijzen naar de gestegen energieprijzen en grondstofkosten als de belangrijkste oorzaken. Daarom hebben de supers hun prijs stevig moeten verhogen. Keerzijde is dat de consument door al die duurdere boodschappen extra op zijn uitgaven is gaan letten. NielseIQ merkt ook dat mensen relatief vaker naar huismerken grijpen.
Jumbo, de op een na grootste supermarkt van het land, meldde recent al dat de winst steeds meer onder druk staat. "Naast een stijging van de inkoopprijzen, die veelal niet een-op-een werden doorberekend aan klanten, had Jumbo te maken met fors hogere kosten", stelde topman Ton van Veen, die onder andere aangaf dat een deel van de winst verdwijnt door het toegenomen aantal winkeldiefstallen.
Marktaandeel
De cijfers van NielsenIQ wijzen uit dat Jumbo's marktaandeel is gezakt van 21,4 naar 21,1 procent, ondanks dat de keten er wel elf vestigingen bij kreeg. Grote rivaal Albert Heijn wist zijn winkelbestand evenwel met bijna veertig locaties op te voeren en zag zijn marktaandeel toenemen van 36,7 naar 37,1 procent. Het marktaandeel van Lidl, de nummer drie op de lijst, bleef stabiel op 10,6 procent.
Volgens NielsenIQ krijgt de omzet van de branche in 2024 mogelijk een flinke knauw. Door het verbod op verkoop van tabak in supermarkten per 1 juli valt er flink wat omzet weg. In de laatste zes maanden van vorig jaar was de verkoop van tabak en verwante producten nog goed voor 1,4 miljard euro. Daarbij komt dat supermarkten tabak al eerder uit de schappen kunnen halen dan wettelijk verplicht. Bij Albert Heijn is dit met ingang van dit jaar al gebeurd.
Bron: ANP/NielsenIQ
Gerelateerd
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/geld/betalen2_440x300.jpg)
Consumenten geven meer uit aan goederen en diensten
Consumenten hebben in mei meer goederen en diensten gekocht dan een jaar eerder. De totale consumptie van huishoudens lag in mei 0,2 procent hoger dan in dezelfde...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/landen-plaatsen-globes/europeseunie_vlggen_440x300.jpg)
Inflatie eurozone licht gedaald in juni
De inflatie in de eurozone is in juni licht gedaald. Volgens een voorlopige raming van het Europese statistiekbureau Eurostat zakte de inflatie vorige maand naar...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/eten-en-drinken-horeca-winkels/horeca_440x300.jpg)
Dienstensector grootste aanjager inflatie eurozone
De hogere prijzen voor diensten waren in mei de belangrijkste aanjager van de inflatie in het eurogebied. De kosten voor het levensonderhoud in de eurozone namen...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/eten-en-drinken-horeca-winkels/bier-tappen_440x300.jpg)
Voedselprijzen verder omhoog, sector in 'crisismodus'
De prijs voor een biertje op het terras of een broodje op het station gaat dit jaar met 3 tot 5 procent omhoog. Dat verwachten veel zogeheten foodservicebedrijven,...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/pijlen-grafieken-cijfers-meten-tijd/pijl_recht_440x300.jpg)
Inflatie ook in mei 2,7 procent
De inflatie in Nederland is in mei uitgekomen op 2,7 procent. Daarmee lag de inflatie op hetzelfde niveau als in april. In maart werd het dagelijks leven nog 3,1...