Bedrijven verduurzamen vooral door aanpassingen in mobiliteit
Bedrijven richten zich veel op mobiliteit bij het verduurzamen. Zo stimuleert 44 procent het gebruik van een elektrische (lease-)auto. Verder worden een fiets van de zaak en thuiswerken veel toegepast om mobiliteit te verduurzamen.
Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Ayvens, de leasemaatschappij ontstaan door de fusie van LeasePlan en ALD Automotive, onder bijna vierhonderd Nederlandse bedrijven. Honderd daarvan moeten voldoen aan de CSRD-verplichtingen.
Om te voldoen aan de CSRD-richtlijnen zegt 54 procent van de bedrijven veranderingen door te voeren. Mobiliteit wordt hierbij het meest genoemd en tegelijkertijd door 22 procent van de ondervraagden gezien als de grootste uitdaging.
Vooral mobiliteit
Ruim zestig procent van de respondenten noemt de rol van mobiliteit groot, binnen hun duurzaamheidsambities. Iets meer dan helft (54 procent) van de bedrijven gaat het mobiliteitsbeleid aanpassen en bijna zeven op de tien (68 procent) gaat door de CSRD-richtlijn meer sturen op duurzame mobiliteit.
Veel bedrijven, van klein tot groot, maken werk van het verduurzamen van mobiliteit, aldus het onderzoek. Het merendeel biedt een fiets van de zaak aan en maakt thuiswerken mogelijk. 44 procent stimuleert het gebruik van een elektrische (lease-)auto, 18 procent verplicht dat zelfs.
Ongelijk speelveld
62 procent van de grote bedrijven zegt klaar te zijn voor de CSRD-richtlijn, een kwart van de Nederlandse bedrijven geeft aan hun verplichtingen nog niet op orde te hebben. Zes op de tien bedrijven geven aan dat de kosten van verduurzamen een bedreiging vormen voor hun organisatie. Zeven op de tien stellen dat Europa te veel vooruitloopt op andere, meer vervuilende regio’s en dat dit een ongelijk speelveld creëert.
Bedrijven zien uitdagingen bij de totstandkoming van de CSRD-rapportage. Zo ervaart 39 procent moeilijkheden bij het in kaart brengen van de dubbele materialiteit, waarbij zowel over de impact van het bedrijf op de omgeving als de impact van externe factoren moeten worden gerapporteerd. Volgens het onderzoek weet 45 procent van de respondenten bij CSRD-plichtige bedrijven ook niet goed wat het begrip dubbele materialiteit inhoudt.
Het merendeel van de ondervraagden ervaart steun van zowel de directie (74 procent) als van de rest van de organisatie (63 procent) bij de implementatie van de CSRD-plicht. Maar de hoeveelheid werk die samengaat met het rapporteren, in combinatie met de beperkte capaciteit van het personeel, is een struikelblok voor 37 procent van de bedrijven.
Onderzoek
Het onderzoek werd in opdracht van Ayvens uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect, onder medewerkers van organisaties die (mede)verantwoordelijk zijn voor het duurzaamheidsbeleid. In totaal deden 363 respondenten mee aan het onderzoek, waarvan er bijna honderd vanaf 1 januari 2025 CSRD-plichtig zijn.
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
