CO2-uitstoot vervoerssector stijgt; miljarden euro's klimaatschade door vliegen en SUV's
De klimaatrecords en -rampen volgen elkaar in snel tempo op, maar de wereldwijde CO2-uitstoot blijft onverminderd hoog, stelt Oxfam Novib in een rapport. Tussen 1990 en 2022 stegen de CO2-emissies in de transportsector gemiddeld met 1,7 procent per jaar.
Het Internationaal Energie Agentschap voorspelt dat deze emissies tot 2030 verder gaan groeien, terwijl ze met 3 procent moeten dalen om binnen de afspraken van het Klimaatakkoord van Parijs te blijven.
Uit nieuwe berekeningen van Oxfam Novib blijkt dat de CO2-uitstoot van het mondiale vliegverkeer tussen 1990 en 2023 bijna 434 miljard euro aan economische klimaatschade heeft veroorzaakt.
De organisatie pleit voor een hogere en progressieve belasting op zwaar vervuilende manieren van vervoer, die vooral door de hoogste inkomens gebruikt worden, te beginnen met SUV's en veel vliegen.
Allerrijksten
In het rapport 'Carbon Inequality Kills' bekritiseert Oxfam in het bijzonder de luxe leefstijl van de allerrijksten. Gemiddeld maken vijftig van de rijkste miljardairs ter wereld 184 privéjetvluchten per jaar en brengen daarmee 425 uur in de lucht door. De CO2-uitstoot van deze vluchten is net zoveel als een gemiddeld persoon in driehonderd jaar zou produceren, aldus de organisatie.
"Ook in Nederland trekken de superrijken zich niets aan van de klimaatcrisis. De rijkste 1 procent in Nederland stoot bijna negen keer zoveel CO2 uit als de armste helft van de bevolking", aldus Jacqueline Persson, klimaatexpert van Oxfam Novib.
Wereldwijd is 1 procent van de mensen die vliegen verantwoordelijk voor de helft van alle CO2-emissies. De verwachting is dat het vliegverkeer blijft groeien. Dit betekent volgens Oxfam Novib dat de klimaatschade de komende decennia kan oplopen tot 7.700 miljard euro. Ongeveer 3 procent van de Nederlanders vliegt vijf of meer keer per jaar.
SUV's grote boosdoener
Volgens het Internationale Energie Agentschap IEA zijn SUV's de op een na grootste oorzaak van de wereldwijde stijging van CO2-emissies in het afgelopen decennium, na de industriesector.
In 2023 waren er wereldwijd meer dan 360 miljoen SUV's, goed voor 1 miljard ton CO2-uitstoot. In Nederland steeg het aantal voertuigen in de hoogste gewichtsklasse, meer dan 2.450 kg, de laatste vijf jaar met 97 procent.
Veelvliegen
Om de CO2-uitstoot van de vervoerssector terug te dringen roept Oxfam Novib het kabinet-Schoof op om progressieve belastingen op leefstijlen met een hoge CO2-uitstoot te heffen, te beginnen met het zwaarder belasten van veelvliegen en SUV's. In Nederland kan dit volgens de organisatie minimaal 3,7 tot 4,4 miljard euro per jaar opleveren.
De miljarden die deze heffingen opleveren, kunnen volgens Oxfam Novib goed gebruikt worden om te investeren in duurzaam openbaar vervoer. Daarnaast is het geld hard nodig om de klimaatfinancieringsbeloften van Nederland waar te maken.
Op 11 november start de volgende VN-klimaattop in Azerbeidzjan.
Bron: ANP/Oxfam Novib
Gerelateerd

Geen internationaal akkoord over minder plasticproductie
De 185 landen die in Genève bij elkaar kwamen om een bindend internationaal verdrag over de bestrijding van plasticvervuiling op te stellen, zijn niet tot een akkoord...

Investeringen in circulaire economie verdienen meer aandacht
Investeringen in bedrijven die zich bezighouden met de circulaire economie blijven achter, na duidelijke groei in de periode 2018 tot 2023. De piek voor investeringen...

Minder bedrijven investeren in verduurzaming
Minder bedrijven investeren dit jaar in verduurzaming van de activiteiten in vergelijking met vorig jaar. Iets meer dan 64 procent van de bedrijven investeert in...

Klimaatvriendelijke investeringen in vier jaar 80 procent omhoog
Nederland is de afgelopen jaren in rap tempo meer gaan investeren in klimaatvriendelijke technieken, van elektrische auto's tot zonnepanelen en van warmtepompen...

Milieuorganisatie en economen willen steun voor kansrijke groeisectoren
De overheid moet stoppen met het kunstmatig overeind houden van "vervuilende sectoren zonder toekomstperspectief" en in plaats daarvan "kansrijke groeisectoren"...