Werknemers willen dat werkgever actief bijdraagt aan duurzaamheid
Een ruime meerderheid (67 procent) van de beroepsbevolking vindt het belangrijk dat de organisatie waarvoor zij werken een actieve bijdrage levert aan duurzaamheid. Ook vinden werknemers dat de werkelijke gang van zaken lang niet altijd overeenkomt met de duurzaamheidambities die worden verkondigd.
Dat is een van de uitkomsten van een KPMG-onderzoek onder een representatieve groep werknemers in verschillende sectoren in Nederland. 66 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun organisatie weliswaar duurzaamheidsdoelen heeft geformuleerd, maar dat ze niet weten welke acties of initiatieven er allemaal worden genomen om deze doelen te halen.
Dit gebrek aan kennis is volgens veel ondervraagden de belangrijkste reden voor niet-duurzaam gedrag. Werknemers weten vaak te weinig over de duurzaamheidsregels van hun organisatie en missen duidelijke communicatie over dit onderwerp.
Weinig stimulans
Duurzaam gedrag wordt volgens 60 procent van de medewerkers ook te weinig gestimuleerd. Minder dan de helft (47 procent) van de ondervraagden heeft het gevoel echt ondersteund te worden door hun organisatie om zich duurzaam te gedragen, bijvoorbeeld door de beschikbaarheid van voldoende laadpalen voor elektrische auto’s of door reizen met het openbaar vervoer te vergoeden.
Bovendien geeft slechts één op de tien respondenten aan dat er consequenties zitten aan niet-duurzaam gedrag.
Loze woorden
Veel bestuurders en directeuren dragen volgens de respondenten in onvoldoende mate het belang van duurzaamheid uit. Daar komt bij dat veel leidinggevenden in de ogen van medewerkers zelf niet altijd het goede voorbeeld geven. Als het bij loze woorden blijft, maakt dat de duurzaamheidsambities minder geloofwaardig en dat zorgt bij de medewerkers voor minder intrinsieke motivatie om een actieve bijdrage te leveren, aldus KPMG.
Daardoor blijft een echte duurzaamheidscultuur in veel organisaties nog uit. Zo is het (alleen) reizen met een benzineauto nog steeds de meest populaire vorm van woon-werk verkeer en worden veel documenten nog (enkelzijdig) geprint.
Wel zien veel werknemers dat afval wordt gescheiden. Daar staat tegenover dat er vaak niks gebeurt om voedselverspilling tegen te gaan, bijvoorbeeld door bij georganiseerde lunches het overgebleven eten te verdelen onder collega's.
Het onderzoek toont vooral aan dat de geloofwaardigheid van de duurzaamheidsambities samenhangt met zichtbare acties en gedragingen en dat hier nog veel valt te verbeteren.
Week van de Integriteit
"Dit onderzoek laat zien hoe belangrijk het is om het bij duurzaamheid niet alleen bij mooie woorden te houden, maar ook om daadwerkelijk actie te ondernemen en deze acties te laten zien", aldus Angela Ruepert van KPMG, die het onderzoek uitvoerde. "Niet alleen naar de buitenwereld, maar ook door medewerkers actief te betrekken. Zo versterk je de intrinsieke motivatie onder werknemers."
KPMG Nederland deed in het kader van de Week van de Integriteit onderzoek naar het verschil tussen duurzaamheidsambities en de dagelijkse realiteit binnen organisaties. De Week van de Integriteit wordt van 9 tot en met 13 december 2024 georganiseerd door ICC.
Gerelateerd
Overlegtafel vindt geen goed alternatief voor CO2-heffing industrie
Intensief overleg over een alternatief voor de buiten werking gestelde nationale CO2-heffing voor de industrie, heeft geen helder resultaat opgeleverd.
Brede oproep uit bedrijfsleven om te investeren in verduurzaming
Nederland moet meer investeren in duurzame energie, een schone maakindustrie en toekomstig verdienvermogen. Met die oproep komen honderd topbestuurders uit het bedrijfsleven.
Biodiversiteit wordt steeds belangrijker bedrijfsrisico
Meer dan de helft van de wereldeconomie is afhankelijk van gezonde ecosystemen. Maar het verlies aan biodiversiteit versnelt, evenals de risico’s voor economieën...
Brussel past regels voor duurzame investeringen aan
De Europese Commissie wil de wet aanpassen voor investeringen door banken, verzekeraars, beleggers en vermogensbeheerders. Het moet duidelijker worden om wat voor...
Nederlandse bedrijven stoten in 2050 mogelijk drie keer meer uit dan nu wordt beloofd
Dit jaar stelt 58 procent van de onderzochte bedrijven dat ze een klimaattransitieplan hebben. Maar van die plannen is slechts een derde (32 procent) voorzien van...
