Werknemers willen dat werkgever actief bijdraagt aan duurzaamheid
Een ruime meerderheid (67 procent) van de beroepsbevolking vindt het belangrijk dat de organisatie waarvoor zij werken een actieve bijdrage levert aan duurzaamheid. Ook vinden werknemers dat de werkelijke gang van zaken lang niet altijd overeenkomt met de duurzaamheidambities die worden verkondigd.
Dat is een van de uitkomsten van een KPMG-onderzoek onder een representatieve groep werknemers in verschillende sectoren in Nederland. 66 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun organisatie weliswaar duurzaamheidsdoelen heeft geformuleerd, maar dat ze niet weten welke acties of initiatieven er allemaal worden genomen om deze doelen te halen.
Dit gebrek aan kennis is volgens veel ondervraagden de belangrijkste reden voor niet-duurzaam gedrag. Werknemers weten vaak te weinig over de duurzaamheidsregels van hun organisatie en missen duidelijke communicatie over dit onderwerp.
Weinig stimulans
Duurzaam gedrag wordt volgens 60 procent van de medewerkers ook te weinig gestimuleerd. Minder dan de helft (47 procent) van de ondervraagden heeft het gevoel echt ondersteund te worden door hun organisatie om zich duurzaam te gedragen, bijvoorbeeld door de beschikbaarheid van voldoende laadpalen voor elektrische auto’s of door reizen met het openbaar vervoer te vergoeden.
Bovendien geeft slechts één op de tien respondenten aan dat er consequenties zitten aan niet-duurzaam gedrag.
Loze woorden
Veel bestuurders en directeuren dragen volgens de respondenten in onvoldoende mate het belang van duurzaamheid uit. Daar komt bij dat veel leidinggevenden in de ogen van medewerkers zelf niet altijd het goede voorbeeld geven. Als het bij loze woorden blijft, maakt dat de duurzaamheidsambities minder geloofwaardig en dat zorgt bij de medewerkers voor minder intrinsieke motivatie om een actieve bijdrage te leveren, aldus KPMG.
Daardoor blijft een echte duurzaamheidscultuur in veel organisaties nog uit. Zo is het (alleen) reizen met een benzineauto nog steeds de meest populaire vorm van woon-werk verkeer en worden veel documenten nog (enkelzijdig) geprint.
Wel zien veel werknemers dat afval wordt gescheiden. Daar staat tegenover dat er vaak niks gebeurt om voedselverspilling tegen te gaan, bijvoorbeeld door bij georganiseerde lunches het overgebleven eten te verdelen onder collega's.
Het onderzoek toont vooral aan dat de geloofwaardigheid van de duurzaamheidsambities samenhangt met zichtbare acties en gedragingen en dat hier nog veel valt te verbeteren.
Week van de Integriteit
"Dit onderzoek laat zien hoe belangrijk het is om het bij duurzaamheid niet alleen bij mooie woorden te houden, maar ook om daadwerkelijk actie te ondernemen en deze acties te laten zien", aldus Angela Ruepert van KPMG, die het onderzoek uitvoerde. "Niet alleen naar de buitenwereld, maar ook door medewerkers actief te betrekken. Zo versterk je de intrinsieke motivatie onder werknemers."
KPMG Nederland deed in het kader van de Week van de Integriteit onderzoek naar het verschil tussen duurzaamheidsambities en de dagelijkse realiteit binnen organisaties. De Week van de Integriteit wordt van 9 tot en met 13 december 2024 georganiseerd door ICC.
Gerelateerd

Investeringen in circulaire economie verdienen meer aandacht
Investeringen in bedrijven die zich bezighouden met de circulaire economie blijven achter, na duidelijke groei in de periode 2018 tot 2023. De piek voor investeringen...

Minder bedrijven investeren in verduurzaming
Minder bedrijven investeren dit jaar in verduurzaming van de activiteiten in vergelijking met vorig jaar. Iets meer dan 64 procent van de bedrijven investeert in...

Klimaatvriendelijke investeringen in vier jaar 80 procent omhoog
Nederland is de afgelopen jaren in rap tempo meer gaan investeren in klimaatvriendelijke technieken, van elektrische auto's tot zonnepanelen en van warmtepompen...

Milieuorganisatie en economen willen steun voor kansrijke groeisectoren
De overheid moet stoppen met het kunstmatig overeind houden van "vervuilende sectoren zonder toekomstperspectief" en in plaats daarvan "kansrijke groeisectoren"...

Nederlands bedrijfsleven voelt druk van geopolitieke spanningen
Internationale spanningen dringen meer dan ooit door tot de Nederlandse bestuurskamers en hebben gevolgen voor het bedrijfsleven. Zeven op de tien bestuurders geven...