Opmars elektrische auto gaat na 2030 versnellen
De opmars van elektrische auto's gaat in de komende jaren waarschijnlijk tamelijk langzaam, maar zal na 2030 versnellen. Tot aan 2030 is de groei van het aandeel elektrische auto's op de Nederlandse wegen naar verwachting beperkt omdat stimuleringsmaatregelen worden afgebouwd.
Dat denkt het kennis- en innovatiecentrum ElaadNL, dat zijn voorspellingen voor de markt van elektrische auto's en de hoeveelheid benodigde laadpalen heeft herzien. Ook is er veel onduidelijkheid rond het nieuwe beleid in Nederland, zeggen de onderzoekers. Ze wijzen erop dat de meeste elektrische auto's nu nog te duur zijn voor het grote publiek.
Europese regels
Maar na 2030 lijkt de groei van elektrische auto's juist harder door te zetten dan voorzien. ElaadNL, dat een initiatief is van de Nederlandse netbeheerders, schrijft dit onder meer toe aan allerlei Europese regels die eraan komen. Ook zullen er op termijn wel meer 'betaalbare' modellen komen. De onderzoekers denken ook dat de prijzen van batterijpakketten omlaag zullen gaan.
Ergens in de jaren veertig van deze eeuw zal het wagenpark uiteindelijk volledig bestaan uit elektrische auto's. Dan rijden er in Nederland waarschijnlijk zo'n 10 miljoen elektrische wagens rond. Naar verwachting zijn er dan ongeveer 4,3 miljoen laadpunten nodig.
Stroomnet
De onderzoekers keken ook naar de extra druk die hierdoor komt te liggen op het Nederlandse stroomnet. Als mensen hun auto's straks allemaal op een normale manier zouden opladen, oftewel direct volladen bij aankomst op een locatie, zou dit zorgen voor extra hoge pieken op het net.
Maar volgens ElaadNL moet het ook mogelijk zijn om netbewust te laden. Dat is een vorm van slim laden waarbij het laden van elektrische auto's voornamelijk buiten de piekuren op het net plaatsvindt. Zo zouden de pieken die bijvoorbeeld tussen 17.00 en 23.00 uur ontstaan, als veel mensen hun elektrische wagen thuis voor de deur parkeren, "significant" kunnen worden beperkt.
Bron: ANP
Gerelateerd
Aandeel elektrische auto's groeit: 14 procent EV of hybride
Bijna 14 procent van alle personenauto's in Nederland is deels of volledig elektrisch. Vijf jaar geleden besloeg het aantal elektrische en hybride auto's nog 3,7...
Terugloop orders Nederlandse industrie door malaise autosector
De Nederlandse industrie kampt met een terugloop van het aantal orders door uitstel van nieuwe investeringsprojecten in de halfgeleiderindustrie en de significante...
Dure rekenfout bij Financiën maakt dat fiscaal voordeel elektrische auto sneller verdwijnt
Het belastingvoordeel voor elektrische auto's verdwijnt sneller, omdat het ministerie van Financiën eerder een rekenfout heeft gemaakt. Dat zorgt voor een gat in...
Nieuwe subsidieregelingen voor laden elektrische bedrijfswagens
Bedrijven kunnen binnenkort gebruikmaken van twee nieuwe subsidieregelingen die zijn bedoeld om de overstap naar elektrisch vervoer te versnellen. Het aantal elektrische...
Belangenorganisaties waarschuwen voor onjuiste besteding nieuwe CO2-heffing
Belangenorganisaties ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA willen dat de politiek een nieuwe CO2-heffing gaat gebruiken voor investeringen in schone...