Nieuws

Vooral grote bedrijven kiezen voor elektrisch rijden

De verkoop van nieuwe elektrische auto’s is in Nederland in het eerste kwartaal van 2024 met bijna twintig procent gestegen. Volgens de autobranche is dat vooral te danken aan het bedrijfsleven, dat bij aanschaf van nieuwe auto's in toenemende mate kiest voor een elektrisch voertuig.

In maart werden 37.119 nieuwe auto's op kenteken gezet, een half procent minder dan in maart 2023. Daarvan waren er 13.051 volledig elektrisch, dat is ruim één procent minder dan vorig jaar. Over het eerste kwartaal van dit jaar ontstaat een ander beeld: 101.849 nieuwe auto's (ruim vier procent meer). Van die ruim honderdduizend nieuwe auto's zijn er 30.068 volledig elektrisch. Dat is 19,73 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2023.

Hoewel er in maart dus iets minder auto's werden verkocht dan een jaar eerder, was het volgens de sector toch een goede maand. De verkoopcijfers van vorig jaar bestonden voor een groot deel uit naleveringen, wat een vertekend beeld geeft. Een en ander blijkt uit officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC.

Verkopen

Het volledig elektrische wagenpark is in de afgelopen twaalf maanden met 32,4 procent toegenomen. Momenteel rijden er 490.820 elektrische auto's rond in Nederland, dat is 5,18 procent van het totaal (9.473.035). In maart was vooral de hybride auto populair bij de nieuwe verkopen, met 41,5 procent marktaandeel. Vol-elektrisch was goed voor ruim 35 procent en benzine voor 21,5 procent. Diesel is uit de gratie, nog maar 1,1 procent van de nieuw geleverde auto's loopt op die brandstof.

Toyota, Tesla en Volvo waren in maart de best verkochte merken; de twee best verkochte modellen komen allebei van Tesla: de Model Y en de Model 3, met dank aan de zakelijke markt.

Elektrisch blijft achter bij particulieren

"Grote bedrijven zijn minder afhankelijk van fiscale stimulering", stelt voorzitter Bert de Kroon van BOVAG-autodealers. Zij hoeven niet te wachten op overheidssteun om hun wagenpark te vergroenen. "Maar wanneer we kijken naar het aandeel van de particuliere markt, zien we dat het aantal consumenten dat een nieuwe elektrische auto koopt, ver achterblijft."

De Kroon noemt het een hoopvol gegeven dat de markt voor elektrische auto's groeit. Maar hij wil tegelijk een duidelijk signaal afgeven aan de overheid: "Het aanbod groeit en wordt steeds breder. Beweeg mee met extra stimulatie en versnel de vergroening, juist zonder de consument achter te laten."

De laatste tijd zijn er in de autowereld veel zorgen dat er in Europa te weinig werk wordt gemaakt van stimulering van elektrische auto's.). Daarvoor waarschuwde kredietverzekeraar Allianz Trade recent nog. "Er wordt bar weinig gedaan aan de acceptatie van elektrische auto's. En wat er gebeurt aan stimulering wordt in 2024 verder teruggeschroefd, zoals in Duitsland en Frankrijk waar subsidies door begrotingsbeperkingen aan banden worden gelegd."

Pessimistisch

Uit een eind maart verschenen KPMG-rapport bleek ook dat topbestuurders in de Europese autobranche pessimistischer zijn over de toekomst dan een jaar geleden. Zij vrezen vooral voor meer concurrentie van goedkopere Chinese elektrische auto's. Ook groeiende concurrentie van Amerikaanse fabrikanten, die met steun van de overheid elektrische auto's produceren, baart hen zorgen.

Brussel wil voor 2035 vrijwel alle nieuwe auto's elektrisch maken, maar de autobranche zelf verwacht niet dat dit gaat lukken. De topbestuurders denken dat nog maar dertig procent van alle nieuwe autoverkopen in Europa in 2030 uit volledig elektrische auto's zal bestaan.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.