DNB: Banken moeten discriminatie van klanten gerichter tegengaan
Banken moeten meer doen om discriminatie van hun klanten tegen te gaan. Genomen maatregelen zijn nog niet concreet of gericht genoeg. Bovendien is anti-discriminatiebeleid vaak gericht op de eigen werkvloer en niet op het contact met de klant.
Dat is de uitkomst van onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) onder banken, naar de maatregelen die zij nemen om discriminatie bij naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) tegen te gaan. DNB heeft het onderzoek gedaan, omdat de centrale bank signalen ontvangt dat klanten van banken discriminatie ervaren.
De bevindingen staan niet op zichzelf. Het ministerie van Financiën deed recent ook onderzoek onder klanten van banken, om vast te stellen in welke mate zij discriminatie ervaren. Daaruit bleek dat één op de tien mensen discriminatie ervaart in hun contact met banken en betaalinstellingen. Minister Van Weyenberg heeft het rapport daarover naar de Tweede Kamer gestuurd.
Betere communicatie
Op basis van de bevindingen komt DNB met een aantal aanbevelingen. Zo roept DNB de banken op een brede definitie van discriminatie te hanteren. Nu wordt discriminatie door banken veelal gezien als het risico op uitsluiting. Maar het gaat ook om het risico op een andere behandeling of om te worden achtergesteld.
Ook roept DNB banken op beter met klanten te communiceren, voor alle lagen van de organisatie trainingen te organiseren die specifiek gericht zijn op gelijke behandeling van klanten en is gerichter beleid nodig, dat ook beter wordt geëvalueerd.
Als toezichthouder gaat DNB in gesprek met banken over de uitkomsten van het onderzoek. In het najaar van 2024 wordt een rondetafelsessie georganiseerd met banken en andere stakeholders. DNB vraagt de banken in 2025 te rapporteren over de wijze waarop zij de aanbevelingen hebben opgevolgd.
Bron: DNB
Gerelateerd
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/businessmen-personeel-vrouwen-diversiteit/diversiteit5_440x300.jpg)
Onderzoek: Diversiteit en inclusie geen prioriteit voor organisaties
Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op de werkvloer staan niet in de top tien van belangrijkste beleidsthema's van hr-professionals. Bijna de helft van de...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-vitamine-a/vitaminea_nieuw_440x300.jpg)
Vitamine A: Jezelf zijn én accountant, kan dat?
In de 51ste editie van Vitamine A, de podcast voor accountants, spreekt host Sven Budding met drie leden van de LGBTQ+-gemeenschap over diversiteit en inclusie bij...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/geheimhouding_440x300.jpg)
Accountants en banken maken afspraken over informatieverzoeken
De NBA en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) hebben nieuwe afspraken gemaakt rondom informatieverzoeken van banken aan accountants, in het kader van ‘Know...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/geld/geld_aan_lijn1_440x300.jpg)
Scandinavische bank Nordea beticht van witwassen van 3,5 miljard euro
De Deense politie beschuldigt de Scandinavische Nordea Bank ervan omgerekend circa 3,5 miljard euro te hebben witgewassen voor Russische klanten. Het gaat om een...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/geld/geld_100euro_strik_440x300.jpg)
Opbouw depositogarantiestelsel na acht jaar voltooid
Het Nederlandse depositogarantiestelsel, waardoor spaarders tot 100.000 euro terugkrijgen als hun bank omvalt, heeft afgelopen kwartaal een omvang van vijf miljard...