Techniekbranche ziet emissievrije zones niet zitten
De technieksector, de branche met de meeste bestelbussen op de weg, maakt zich "grote zorgen" over de invoering van zero-emissiezones. Als de plannen doorgaan, mag een groot aantal bestelauto's met een verbrandingsmotor vanaf volgend jaar veel binnensteden niet meer in.
Volgens brancheorganisatie Techniek Nederland zijn er onvoldoende laadpalen, door het overvolle stroomnet. Hierdoor is het voor bedrijven ook moeilijk om een verzwaarde elektriciteitsaansluiting te krijgen.
Dat meldt de belangenbehartiger in aanloop naar een rondetafelgesprek over zero-emissiezones in de Tweede Kamer. "Verwarmingsmonteurs en loodgieters hebben vooral in woonwijken voldoende laadcapaciteit nodig. Bij veel installateurs en witgoedmonteurs gaat de bedrijfswagen 's avonds namelijk met de medewerker mee naar huis om in geval van storingen snel bij de klant te kunnen zijn", stelt Techniek Nederland.
Dure bussen
De organisatie wijst er ook op dat de hoge aanschafkosten het kostbaar maken om over te stappen naar elektrische bestelbussen. Nu rijdt nog maar twee procent van de sector met een elektrische bus.
Vooral kleinere ondernemers zouden er, met het oog op hoge investeringen en praktische problemen, voor kunnen kiezen om geen klanten meer te bedienen in binnensteden met een zero-emissiezone. "Daardoor bestaat het risico dat huizenbezitters en huurders nog langer moeten wachten op onderhoud aan hun cv-ketel of een reparatie", aldus Techniek Nederland.
Subsidie
MKB-Nederland vindt dat het kabinet ondernemers financieel moet blijven ondersteunen bij hun overstap naar elektrische bestelwagens. "Het is onbegrijpelijk en volstrekt onlogisch dat de huidige subsidieregeling eind dit jaar afloopt, terwijl begin 2025 in circa twintig gemeenten zero-emissiezones worden ingevoerd en pas een fractie van alle bestelwagens in ons land elektrisch is", meldt de belangenorganisatie.
Van de ruim één miljoen bestelwagens in Nederland zijn er op dit moment nog maar zo'n 25.000 elektrisch. Omschakelen is duur en stuit op praktische bezwaren, zoals het soms beperkte bereik en het hogere gewicht, waardoor soms een groot rijbewijs nodig is.
Bron: ANP
Gerelateerd
Overlegtafel vindt geen goed alternatief voor CO2-heffing industrie
Intensief overleg over een alternatief voor de buiten werking gestelde nationale CO2-heffing voor de industrie, heeft geen helder resultaat opgeleverd.
Brede oproep uit bedrijfsleven om te investeren in verduurzaming
Nederland moet meer investeren in duurzame energie, een schone maakindustrie en toekomstig verdienvermogen. Met die oproep komen honderd topbestuurders uit het bedrijfsleven.
Biodiversiteit wordt steeds belangrijker bedrijfsrisico
Meer dan de helft van de wereldeconomie is afhankelijk van gezonde ecosystemen. Maar het verlies aan biodiversiteit versnelt, evenals de risico’s voor economieën...
Brussel past regels voor duurzame investeringen aan
De Europese Commissie wil de wet aanpassen voor investeringen door banken, verzekeraars, beleggers en vermogensbeheerders. Het moet duidelijker worden om wat voor...
Nederlandse bedrijven stoten in 2050 mogelijk drie keer meer uit dan nu wordt beloofd
Dit jaar stelt 58 procent van de onderzochte bedrijven dat ze een klimaattransitieplan hebben. Maar van die plannen is slechts een derde (32 procent) voorzien van...
