Werkgevers moeten gebruik motorfiets stimuleren bij medewerkers
Dat werkgevers de motorfiets niet actief promoten als optie voor woon-werkverkeer, is een gemiste kans. Met een motor sta je minder in de file en verminder je uitstoot, stelt brancheorganisatie RAI Vereniging.
Uit onderzoek van de vereniging blijkt dat 71 procent van de werkgevers het gebruik van de motorfiets niet aanmoedigt, terwijl het voertuig een belangrijke rol kan spelen, nu het verkeer en steden steeds drukker worden en duurzaamheid veel aandacht krijgt.
Met name bij jongere werknemers en bij vrouwen is er belangstelling voor de motorfiets. In de afgelopen vijf jaar is het aantal motorrijbewijzen onder jongeren gestegen van 15.000 in 2019 naar 19.000 in 2023, een toename van 27 procent. Bij vrouwen is er een stijging van 12.000 in 2019 naar 16.000 in 2023, een groei van 33 procent.
Positief
Volgens RAI Vereniging staat 23 procent van de forenzen positief tegenover het gebruik van de motor voor woon-werkverkeer. Onder bezitters van een motorrijbewijs gaat dat om 66 procent.
Toch zegt maar zes procent van de forenzen er voor open te staan om vaker de motor te pakken en dit ook te kunnen doen. Een belangrijke reden hiervoor is dat werkgevers het gebruik van de motorfiets niet genoeg promoten en faciliteren, bijvoorbeeld door het aanbieden van overdekte parkeerplaatsen en lockers voor motorkleding.
Uitstoot
RAI Vereniging stelt dat het stimuleren van motorgebruik kan zorgen voor lagere parkeerkosten en minder druk op parkeervoorzieningen. Ook kunnen motorfietsen sneller door files heen of deze helemaal vermijden. Dit draagt bij aan tijdwinst en een lagere CO2-uitstoot.
Volgens RAI Vereniging is dat met name interessant voor bedrijven met honderd of meer medewerkers, die sinds kort de CO₂-uitstoot van woon-werkverkeer moeten rapporteren. Met de groeiende beschikbaarheid van elektrische motoren wordt het motorgebruik voor woon-werkverkeer ook aantrekkelijker.
Fiscale voordelen
Bovendien zijn er fiscale voordelen voor werkgevers om motorgebruik te stimuleren, zoals een onbelaste kilometervergoeding. RAI Vereniging heeft in samenwerking met het ministerie van I&W een gids voor werkgevers opgesteld, gericht op het implementeren van motorfietsbeleid.
Bron: ANP/RAI Vereniging
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
