Autoverkoop blijft dit jaar op 'historisch laag niveau'
Naar verwachting worden er in Nederland in 2026 361.000 nieuwe personenauto's en veertigduizend lichte bedrijfswagens verkocht. Daarmee blijft de Nederlandse automarkt volgend jaar op vergelijkbaar niveau als in 2025.
Dat komt uit jaarlijks prognoseonderzoek van S&P Global in opdracht van de brancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging. Voor dit jaar (2025) verwachten die dat er 367.000 nieuw verkochte personenauto's en 22.800 lichte bedrijfswagens worden geregistreerd. Daarmee blijft de markt steken op een historisch laag niveau.
De automarkt was zich aan het herstellen na een aantal moeizame corona-jaren, maar nu stagneert dit herstel. In 2026 zet die afvlakking naar verwachting door, waarbij de aanhoudende politieke en economische onzekerheid, matige koopkrachtgroei en bijbehorend voorzichtig consumentengedrag een belangrijke rol spelen.
De Nederlandse economie groeit naar verwachting slechts beperkt (1,4 procent in 2026), terwijl politieke onzekerheid als gevolg van de Tweede Kamerverkiezingen en geopolitieke spanningen zorgen voor verdere terughoudendheid bij zowel consumenten als bedrijven.
Elektrificatie onder druk
De afbouw van stimuleringsmaatregelen voor elektrische voertuigen remt de groei van elektrische autoverkopen, bijvoorbeeld door het harmoniseren van de bijtellingsregels op 22 procent vanaf 2026. Dit leidt naar verwachting tot een tijdelijke verschuiving richting plug-in hybrides (PHEV's), terwijl de verkoop van volledig elektrische auto's juist licht terug zal vallen.
De Nederlandse markt blijft wel een van de koplopers in Europa wat betreft EV's en blijft aantrekkelijk voor nieuwe merken die hier hun modellen introduceren, aldus BOVAG en RAI Vereniging.
Bedrijfswagens
Voor lichte bedrijfswagens verwachten BOVAG en RAI Vereniging in 2026 zo'n veertigduizend registraties. Dat blijft ver onder het gebruikelijke marktvolume van circa zeventigduizend voertuigen en weerspiegelt vooral het na-ijleffect van de BPM-wijziging in 2024. Door het verdwijnen van de vrijstelling voor bestelwagens met een verbrandingsmotor hebben veel ondernemers hun aanschaf vervroegd, waardoor de markt in 2025 sterk terugviel en in 2026 slechts beperkt aantrekt.
Bron: BOVAG/RAI Vereniging
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
