Chinese autofabrikanten breken verkooprecords in Europa
Chinese autofabrikanten beleefden in september hun beste maand ooit in Europa, vooral door een groeiende vraag naar goedkopere elektrische auto's en hybrides. Chinese merken als BYD, MG en Chery realiseerden vorige maand een recordaandeel van 7,4 procent van alle autoverkopen in Europa.
Volgens gegevens van onderzoeksbureau Dataforce streefden de Chinese fabrikanten daarmee voor het eerst Zuid-Koreaanse autofabrikanten zoals Kia voorbij, zo melden internationale automotive-websites.
Na maanden van gestage groei maakten de Chinese automerken in september een opvallende groeispurt. Dat komt onder meer doordat BYD, de grootste fabrikant van elektrische auto's ter wereld, zijn Europese dealernetwerk verder uitbreidde. Ook het aanbod van hybride auto's van BYD groeide.
Scherpere prijzen
Chinese merken winnen stap voor stap marktaandeel in Europa en onderzoekers noemen die ontwikkeling een voorbode van wat nog komt. Dat komt mede door relatief gunstige prijzen van Chinese elektrische auto's. Chinese fabrikanten hebben door goedkopere batterijtechnologie een kostenvoordeel, vooral doordat ze de controle hebben over grondstoffen zoals lithium en kobalt. Ook zijn de kosten lager door massaproductie.
Europese merken, die in China al marktaandeel verloren, krijgen nu ook op hun thuismarkt scherpere concurrentie. Dat komt doordat de Chinezen hun export opvoeren, om de overcapaciteit in eigen land op te vangen.
Veel merken
De nieuwste generaties Chinese volledig elektrische auto's en plug-in hybrides bieden lange elektrische actieradiussen, snel laden en een rijke standaarduitrusting, voor minder geld dan Europese concurrenten. Dat maakt ze met name populair op de leasemarkt, die het inmiddels vooral van elektrische auto's moet hebben.
Ook de Nederlandse automarkt telt een snel groeiend aantal Chinese merken, waaronder bekende namen als BYD, Lynk & Co, Nio, Zeekr en Xpeng, maar ook relatief onbekende merken als Dongfeng, Omoda, Jaecoo en Hongqi. Verder zijn verschillende Europese automerken al jaren in Chinese handen, zoals Volvo, Polestar, MG en Lotus.
Bron: ANP/Automotive News
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
