Nieuws

Helft van zzp'ers krijgt te laat betaald; betaallinks en QR-codes helpen

Bijna de helft van de zzp'ers (48 procent) kreeg in de afgelopen twaalf maanden te maken met klanten die hun facturen te laat betaalden. Dat percentage is sinds 2023 onveranderd. Gebruik van makkelijke betaalmethodes zoals QR-codes helpt.

Dat blijkt uit onderzoek van zzp-bank Knab onder ruim zeshonderd zelfstandigen. Niet elk type opdrachtgever betaalt even slecht, maar grote bedrijven betalen relatief gezien het vaakst te laat. Ruim een derde (35 procent) van de zzp'ers die voor grote bedrijven werken, kreeg de afgelopen twaalf maanden minstens één keer te laat betaald.

Sinds een paar jaar geldt een wettelijke betaaltermijn van dertig dagen voor grote bedrijven richting zzp'ers, tenzij anders afgesproken. Toch zegt 57 procent van de zelfstandigen soms geconfronteerd te worden met betaaltermijnen van 45 of 60 dagen. Veel zzp'ers gaan daar tegen hun zin in mee akkoord, omdat ze anders het werk mislopen.

Ook zzp'ers onderling (27 procent), particulieren (26 procent) en ook de overheid (21 procent) zijn geregeld te laat. Gemiddeld worden te laat betaalde facturen 18 dagen na de afgesproken termijn betaald. In 16 procent van de gevallen loopt de vertraging op tot meer dan een maand.

Liquiditeitsproblemen

De gemiddelde factuur in het onderzoek bedraagt ruim € 4.200 exclusief btw. Een late betaling kan bij zelfstandigen dus flink drukken op de cashflow. Voor de meeste zzp'ers blijven de gevolgen beperkt tot frustratie en extra tijd, maar 19 procent zegt weleens liquiditeitsproblemen te ervaren door te late betalingen.

Zij lossen dat meestal op met spaargeld of privévermogen; anderen stellen hun eigen salaris uit of schuiven betalingen door. Ook moest 23 procent van de zelfstandigen het afgelopen jaar omzet afboeken als oninbaar; gemiddeld betrof dat 1,4 procent van de jaaromzet.

Betaallinks en QR-codes helpen

Moderne betaaloplossingen zoals betaallinks en QR-codes op de factuur worden nog maar weinig gebruikt, maar kunnen wel helpen, aldus Knab. Met name zzp’ers die voor particulieren en kleine ondernemers werken, hebben er goede ervaringen mee. Slechts één op de vier (25 procent) gebruikt momenteel zo’n snelle betaalmethode. Daarvan merkt 90 procent dat klanten sneller betalen, vaak zelfs binnen één dag.

Volgens Casper Zwart, onderzoeker bij Knab, is het gemak ervan een doorslaggevende factor: "Een betaallink op de factuur verlaagt de drempel om direct te betalen via iDEAL of mobiel bankieren. Bij grotere organisaties, zoals overheid of grootzakelijk, maakt zo’n link minder verschil: daar werken betaalprocessen met inkoopnummers, vaste rondes en centrale administraties. Wat daar vooral helpt, is dat de factuur in één keer compleet is en direct bij de juiste afdeling belandt."

Bron: Knab

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.