Helft van zzp'ers krijgt te laat betaald; betaallinks en QR-codes helpen
Bijna de helft van de zzp'ers (48 procent) kreeg in de afgelopen twaalf maanden te maken met klanten die hun facturen te laat betaalden. Dat percentage is sinds 2023 onveranderd. Gebruik van makkelijke betaalmethodes zoals QR-codes helpt.
Dat blijkt uit onderzoek van zzp-bank Knab onder ruim zeshonderd zelfstandigen. Niet elk type opdrachtgever betaalt even slecht, maar grote bedrijven betalen relatief gezien het vaakst te laat. Ruim een derde (35 procent) van de zzp'ers die voor grote bedrijven werken, kreeg de afgelopen twaalf maanden minstens één keer te laat betaald.
Sinds een paar jaar geldt een wettelijke betaaltermijn van dertig dagen voor grote bedrijven richting zzp'ers, tenzij anders afgesproken. Toch zegt 57 procent van de zelfstandigen soms geconfronteerd te worden met betaaltermijnen van 45 of 60 dagen. Veel zzp'ers gaan daar tegen hun zin in mee akkoord, omdat ze anders het werk mislopen.
Ook zzp'ers onderling (27 procent), particulieren (26 procent) en ook de overheid (21 procent) zijn geregeld te laat. Gemiddeld worden te laat betaalde facturen 18 dagen na de afgesproken termijn betaald. In 16 procent van de gevallen loopt de vertraging op tot meer dan een maand.
Liquiditeitsproblemen
De gemiddelde factuur in het onderzoek bedraagt ruim € 4.200 exclusief btw. Een late betaling kan bij zelfstandigen dus flink drukken op de cashflow. Voor de meeste zzp'ers blijven de gevolgen beperkt tot frustratie en extra tijd, maar 19 procent zegt weleens liquiditeitsproblemen te ervaren door te late betalingen.
Zij lossen dat meestal op met spaargeld of privévermogen; anderen stellen hun eigen salaris uit of schuiven betalingen door. Ook moest 23 procent van de zelfstandigen het afgelopen jaar omzet afboeken als oninbaar; gemiddeld betrof dat 1,4 procent van de jaaromzet.
Betaallinks en QR-codes helpen
Moderne betaaloplossingen zoals betaallinks en QR-codes op de factuur worden nog maar weinig gebruikt, maar kunnen wel helpen, aldus Knab. Met name zzp’ers die voor particulieren en kleine ondernemers werken, hebben er goede ervaringen mee. Slechts één op de vier (25 procent) gebruikt momenteel zo’n snelle betaalmethode. Daarvan merkt 90 procent dat klanten sneller betalen, vaak zelfs binnen één dag.
Volgens Casper Zwart, onderzoeker bij Knab, is het gemak ervan een doorslaggevende factor: "Een betaallink op de factuur verlaagt de drempel om direct te betalen via iDEAL of mobiel bankieren. Bij grotere organisaties, zoals overheid of grootzakelijk, maakt zo’n link minder verschil: daar werken betaalprocessen met inkoopnummers, vaste rondes en centrale administraties. Wat daar vooral helpt, is dat de factuur in één keer compleet is en direct bij de juiste afdeling belandt."
Bron: Knab
Gerelateerd
Zzp'ers laten gemiddeld bijna vijf mille belastingvoordeel liggen
Zelfstandig ondernemers laten dit jaar massaal belastingvoordeel liggen, doordat ze hun jaarruimte niet benutten. Omgerekend naar de landelijke zzp-populatie gaat...
Juridische issues zorgen bij kleine ondernemers voor stress en financiële pijn
Nederlandse kleine ondernemers beoordelen hun eigen juridische kennis als laag. Vooral zzp'ers lopen risico: zij verwachten weinig juridische problemen, maar ervaren...
Ondernemers missen ruimte voor vernieuwing en vrezen politieke onzekerheid
Nederlandse ondernemers zetten vooral in op behoud van hun huidige situatie en het efficiënter maken van bestaande bedrijfsprocessen. Ze vrezen tegelijk voor politieke...
Kwart meer stoppende zzp'ers dan vorig jaar
Het aantal zzp'ers dat stopt is in het tweede kwartaal van 2025 met 23 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tussen april en juni beëindigden...
Wetsvoorstel arbeidsongeschiktheids-verzekering zzp'ers naar Raad van State
Het kabinet stuurt het wetsvoorstel voor een verplichte basisverzekering, die zelfstandigen beschermt tegen risico's van arbeidsongeschiktheid, naar de Raad van...
