Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun beleid, strategie en uitvoering aanpassen om aantrekkelijk en toekomstbestendig te blijven.
Geopolitieke spanningen en handelsbelemmeringen zorgen ervoor dat bedrijven hun mobiliteitsbeleid voortdurend moeten herzien, met extra aandacht voor risicomanagement en flexibiliteit. Dat blijkt uit het International People Mobility Report 2025 van dienstverlener Aon, waarvoor ruim 360 HR-professionals uit 49 landen werden ondervraagd.
Net als vorig jaar zijn inflatie en stijgende kosten, samen met een tekort aan kritieke vaardigheden, de grootste drijfveren achter het internationale mobiliteitsbeleid. Ruim de helft (51 procent) van de organisaties noemt kostenbeheersing als topprioriteit; 49 procent stelt dat een tekort aan talent hun mobiliteitsstrategie beïnvloedt.
Bedrijven moeten steeds creatiever worden om internationaal talent aan te trekken en te behouden, terwijl ze grip moeten houden op de uitgaven, aldus Aon.
Inclusiviteit en duurzaamheid
Uit het onderzoek blijkt dat 38 procent van de organisaties actief inzet op inclusiviteit voor internationaal mobiele medewerkers. 18 procent van de werkgevers noemt equitable treatment expliciet als prioriteit in het mobiliteitsbeleid en herziet expat- en detacheringpakketten, om gelijke toegang tot benefits te realiseren.
Verder noemt 37 procent van de bedrijven ESG- en Net-Zero-doelstellingen als leidraad. Met name grotere bedrijven hebben steeds vaker een ESG-strategie die hun reisbeleid en reisfrequentie beïnvloedt, aldus AON. Bedrijven investeren ook steeds meer in digitale tools en data-analyse om hun mobiliteitsbeleid te optimaliseren.
Herstel van zakenreizen
Zakenreizen herstellen zich desondanks tot het niveau van voor de coronapandemie en soms zelfs daarboven, aldus het onderzoek van Aon. Maar het beleid en de praktische invulling is wel anders dan voorheen.
Nieuwe vormen van mobiliteit, zoals bleisure (zakelijke reizen gecombineerd met privétijd) en workcations (tijdelijk werken vanuit het buitenland), worden steeds normaler. 62 procent van de bedrijven staat inmiddels toe dat werknemers tijdelijk vanuit een ander land werken.
Een groeiend deel van de ondervraagde organisaties ervaart compliance als een van de grootste uitdagingen. Bijna 40 procent geeft aan moeite te hebben met het naleven van lokale wet- en regelgeving rond internationale mobiliteit, waaronder belasting, sociale zekerheid, immigratie en arbeidsvoorwaarden. Organisaties gebruiken steeds vaker data en analytics om mobiliteitskosten te monitoren en te optimaliseren.
Bron: Aon
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
Meer nieuwe auto's verkocht in oktober
De autoverkoop in Nederland zet de stijgende lijn voort. In oktober werden er 8,3 procent meer nieuwe personenauto's op kenteken gezet dan een jaar eerder. Over...
