Nederland moet meer handelen met jonge, groeiende landen
Nederland moet zich richten op landen waar in de toekomst veel mensen wonen van werkende leeftijd. Dat vindt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR).
"Als Nederland niet tijdig anticipeert op grootschalige veranderingen in de wereldwijde demografie, dan worden producten hier duurder en kunnen bedrijven moeilijker aan fabricaten komen", stelt de raad in een advies.
Nu is de Nederlandse welvaart via handel en arbeidsmigratie sterk verbonden met landen waar de beroepsbevolking snel vergrijst en krimpt, zoals China en Oost-Europese landen, waarschuwt de WRR. Arbeidsmigratie uit belangrijke herkomstlanden binnen de Europese Unie zal op den duur grotendeels wegvallen. Ook de wereldwijde productie verschuift naar jonge, groeiende landen. Als Nederland hier niet op inspeelt, stijgen de prijzen van producten en lopen Nederlandse bedrijven afzetmarkten mis, waarschuwt de WRR. Ook worden tekorten op de arbeidsmarkt dan groter, wat het onder meer moeilijker kan maken om meer huizen te bouwen.
Wind in de zeilen
Ons land kan dat voorkomen door handels-, arbeidsmigratie- en ontwikkelingsbanden aan te halen met landen "die de demografische wind in de zeilen krijgen", aldus de raad. Zo neemt het aantal mensen van werkende leeftijd juist toe in landen als India en Indonesië en op langere termijn ook in Sub-Sahara-Afrika. Sluit handelsakkoorden met die landen, adviseert de WRR. Ook stelt de raad voor dat Nederland kan overwegen afspraken te maken over arbeidsmigratie met landen buiten de EU.
De raad suggereert ook ontwikkelingshulp en investeringen te richten op landen met een groot "demografisch potentieel". "Help die landen zo deze kans op welvaartsgroei te benutten, en versterk parallel de banden met belangrijke handelspartners van de toekomst."
Bron: ANP
Gerelateerd
Peter Wennink wil dat Nederland nú investeert, om toekomstige welvaart veilig te stellen
Nederland dreigt in een tijd van geopolitieke spanningen, technologische versnelling en toenemende druk op publieke voorzieningen structureel achterop te raken....
Nederlands bedrijfsleven is optimistisch over 2026
Ondernemers en financieel managers zijn optimistisch over het komende jaar. 41 procent verwacht dat de omzet van de eigen organisatie zal toenemen. Een monitor van...
Consumenten besteden meer aan goederen en diensten
Consumenten hebben in oktober meer uitgegeven aan goederen en diensten dan een jaar eerder. De totale consumptie van huishoudens lag in die maand 0,8 procent hoger...
Kerstpakket alleen is als blijk van waardering niet genoeg
Bijna de helft van de Nederlandse werknemers krijgt bijna nooit iets extra's van de werkgever, buiten de feestdagen om. Maar bijna negen van de tien werknemers vindt...
Meer horecabedrijven worstelen met problematische schulden
Meer horecabedrijven worstelen met problematische schulden. Een op de vijf horeca-ondernemingen gaf aan hiermee te worstelen in november, tegen 14 procent in november...
