Autodealers vrezen faillissementen door onverwachte versobering youngtimerregeling
Een groep ondernemers uit de autobranche verzet zich in een paginagrote advertentie in het FD tegen een onverwachte versobering van de youngtimerregeling in het Belastingplan 2026. Ze wijzen op mogelijke economische schade en het ontbreken van een fatsoenlijke overgangsregeling. De ondernemers spreken van een "overval" op de sector.
Veel van de ondernemers die zich met de advertentie in het FD hebben verenigd, stevenen af op een faillissement, zo wordt gesteld. "Een complete bedrijfstak met een economische impact van een paar honderd miljoen wordt in een kleine maand tijd de nek omgedraaid", aldus de ondernemers, die zich richten tot de Eerste Kamer. Die spreekt op 15 en 16 december over het Belastingplan 2026.
Overval
"We noemen onszelf 'Dit Is Een Overval', omdat het dat letterlijk is", aldus ondernemer Dirk Koppen, woordvoerder van de actiegroep. "Op 27 november nam de Tweede Kamer een amendement aan. Op 1 januari gaat het in. Daartussen: geen impactanalyse, geen mkb-toets, geen overgangsregeling. Staatsrechtelijk is dit immoreel. Als dit geen overval is, wat dan wel?"
Het amendement, dat werd ingediend door D66 en ChristenUnie, verhoogt de leeftijdsgrens voor de youngtimerregeling van 15 naar 25 jaar. Op papier blijft de regeling bestaan, maar in de praktijk wordt ze onbereikbaar, aldus de actievoerende ondernemers. "Binnen een jaar valt vrijwel niemand er meer onder. Daarmee zijn al die auto's op slag waardeloos."
De ondernemers stellen dat de overheid zich opstelt als een onbetrouwbare partner. Volgens Koppen geven de ondernemers via de youngtimerregeling kwalitatief hoogwaardige auto's een tweede leven, vaak bij kleinere ondernemingen of zzp'ers. "Dat is circulaire economie in de praktijk. Maar op deze manier legt elke ondernemer het loodje. Je kunt je business niet in vier weken bijsturen, dat kan niemand"
Eerste Kamer
De partijen die in de Tweede Kamer vóór het amendement stemden, hebben in de Eerste Kamer maar 36 van de 75 zetels en dus geen meerderheid. De actiegroep hoopt dat de senaat de versobering van de regeling zal tegenhouden, of terugsturen naar de Tweede Kamer.
"Wij vragen niet om de youngtimerregeling voor eeuwig in stand te houden", zegt Koppen. "Wat ons betreft hoeft de regeling niet te blijven bestaan. We willen slechts dat-ie op een redelijke termijn wordt afgebouwd of aangepast. Met een fatsoenlijke overgangsregeling. Zodat wij wél blijven bestaan. We willen gezien worden als een volwaardige gesprekspartner naar een fossielvrije toekomst."
Website
De actiegroep heeft vanwege de urgentie eerst gekozen voor het plaatsen van de advertentie. Vanaf 13 december komt de website www.ditiseenoverval.nl live, met een onderbouwing van hun argumenten en een alternatief plan dat de regeling ordentelijk uitfaseert op een budgetneutralen manier.
"In 2009 werd exact dezelfde maatregel met algemene stemmen teruggedraaid. Alle argumenten van toen gelden nog steeds, maar de impact is nu twintig keer groter. Wij vragen de Eerste Kamer om haar werk te doen", aldus Koppen.
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
