Eerste Kamer stemt in met versobering youngtimerregeling
Ondanks verzet vanuit de autobranche, heeft ook de Eerste Kamer ingestemd met een drastische versobering van de youngtimerregeling. Waar auto's nu nog vanaf vijftien jaar in aanmerking komen voor bijtelling over de dagwaarde, wordt dat vanaf 2027 in één stap 25 jaar.
Tegenstanders van het plan lieten zich in aanloop naar de behandeling door de senaat stevig horen en spraken van een 'overval', omdat de versobering pas eind november werd gepresenteerd en al meteen per januari 2026 in zou gaan. Daarmee zouden autobedrijven die youngtimers verkopen fors worden benadeeld.
Na een aanpassing van het plan worden de desbetreffende auto's komend jaar nog niet zwaarder belast, maar in 2027 gaat de grens wel direct naar 25 jaar, zo besloot de Eerste Kamer. Dat betekent dat youngtimers over een ruim jaar dus minimaal 25 jaar oud moeten zijn om in aanmerking te komen voor een gunstige bijtelling.
De bijtelling voor een dergelijke 'youngtimer' blijft dan 35 procent van de waarde in het economisch verkeer, in plaats van 22 procent van de catalogusnieuwwaarde inclusief btw en bpm. Auto's die jonger zijn dan 25 jaar vallen dan onder de gewone bijtellingsregels. Voor de maatregel geldt geen overgangsregeling.
Verkopen
Youngtimers waren de afgelopen jaren vooral geliefd bij kleine ondernemers en zzp'ers, omdat de regeling de mogelijkheid bood om een (vaak wat grotere en duurdere) auto op leeftijd zakelijk te kunnen rijden, tegen gunstige voorwaarden.
In de nieuwe regeling zijn die auto's daarvoor eigenlijk te oud, dus de verwachting is dat veel zzp'ers en ondernemers hun youngtimer zullen trachten te verkopen. Het uitstel met een jaar geeft nog wel ruimte voor een doorrekening van de plannen door het Centraal Planbureau (CPB).
Lagere bijtelling EV's
De opbrengst van de versobering van de youngtimerregeling moet ten goede komen aan zakelijk elektrisch rijden. De bijtelling voor elektrische auto's EV's zou per 2026 aanvankelijk naar 22 procent gaan, maar is alsnog verlaagd naar 18 procent. Het reguliere bijtellingstarief van 22 procent wordt na een tussenstap van 20 procent in 2028 bereikt.
In combinatie met de invoering van een 'pseudo-eindheffing' voor zakelijk bereden brandstofauto's, zal die tijdelijke verlaging (onderdeel van het Belastingplan 2026) het gebruik van EV's van de zaak verder stimuleren. Dat bleek de afgelopen periode ook al uit de verkoopcijfers van nieuwe auto's.
Zorg blijft tegelijk dat veel van die zakelijk bereden elektrische auto's na de leaseperiode naar het buitenland verdwijnen, in plaats van beschikbaar te komen voor particulieren die een overstap naar elektrisch overwegen.
Belastingplan 2026
De Eerste Kamer sprak op 15 en dinsdag 16 december over het Belastingplan 2026 van het demissionaire kabinet-Schoof. De senaat stemde na discussie in met het totale pakket aan fiscale maatregelen uit het belastingplan voor komend jaar.
Gerelateerd
Autodealers vrezen faillissementen door onverwachte versobering youngtimerregeling
Een groep ondernemers uit de autobranche verzet zich in een paginagrote advertentie in het FD tegen een onverwachte versobering van de youngtimerregeling in het...
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
