Ondernemers vinden ondernemerschap onderbelicht op middelbaar onderwijs
Slechts 6 procent van de ondernemers vindt dat zij op de middelbare school voldoende onderwijs kregen over ondernemerschap.
Dat blijkt uit onderzoek van zzp-bank Knab onder 1.026 zelfstandig ondernemers. Maar liefst 83 procent van de ondernemers geeft aan dat er nauwelijks of helemaal geen aandacht was voor ondernemerschap op de middelbare school. Volgens Knab zien veel ondernemers dat gebrek aan aandacht als een rem op talentontwikkeling.
Veel respondenten vinden dat de kern van ondernemerschap voornamelijk in de praktijk wordt geleerd. Maar zij vinden ook dat het huidige onderwijs jongeren slecht voorbereidt op een arbeidsmarkt waarin zelfstandig ondernemen steeds meer voorkomt. De respondenten willen dat scholen jongeren beter informeren over hun opties na het afronden van de middelbare school.
Eerder beginnen
Veel ondernemers geven aan dat zij "liever eerder waren begonnen" en vaak pas later in hun carrière ontdekten dat zelfstandig ondernemerschap überhaupt een realistische optie was. De gemiddelde startleeftijd van ondernemers is 42 jaar. Slechts 14 procent van de ondernemers wist op school al dat zij ondernemer wilden worden.
Acht op de tien ondernemers uit het onderzoek vindt dat ondernemerschap een standaard keuzevak op de middelbare school zou moeten zijn. "Als je niet uit een ondernemersgezin komt, kan het anders lang duren voordat je oog krijgt voor deze optie", aldus een van de respondenten.
De focus zou volgens de ondernemers bij dit keuzevak vooral moeten liggen op de mindset van ondernemers, waarin nieuwsgierigheid, initiatief nemen, kansen zien en fouten durven maken belangrijk zijn.
Vaardigheden
Yvette Baggen, expert ondernemend leren en universitair docent aan de Wageningen Universiteit, is ook voorstander van meer aandacht voor ondernemerschap op scholen. Zij wijst op de waarde van bepaalde vaardigheden voor ondernemers, zoals experimenteren, omgaan met onzekerheid en initiatief nemen.
"Dat zijn vaardigheden waar jongeren hun hele werkzame leven profijt van hebben", aldus Baggen. "In het hoger onderwijs zie ik hoe sterk studenten groeien wanneer ze vroeg leren omgaan met complexe maatschappelijke vraagstukken. Op middelbare scholen ontstaan wel initiatieven in die richting, maar het is nog lang niet structureel."
Gerelateerd
Meeste Nederlandse universiteiten zakken verder weg op ranglijst
Voor het tweede jaar op rij zijn de meeste Nederlandse universiteiten gezakt op de wereldranglijst. Drie Nederlandse universiteiten, waaronder de Radboud Universiteit...
Onderwijsinspectie scherpt toezicht op accountants aan, na klokkenluidersmelding bij Deloitte
Het toezicht op onderwijsinstellingen door accountants is over het algemeen toereikend. Dat concludeert de Inspectie van het Onderwijs, op basis van reviews over...
Deloitte moet partner bijna twee ton betalen wegens onterechte beschuldiging
Deloitte heeft een partner van het kantoor ten onrechte geschorst en beschuldigd van het manipuleren van dossiers. De accountant vertrekt wel bij de organisatie,...
Rekenkamer: Basisschoolleraren zijn bijna dag per week kwijt aan administratie
Leraren besteden elke week zes tot acht uur aan administratie. Een derde van de leraren overweegt een andere baan te zoeken. Voor ruim een kwart van hen is administratie...
Nederland start fonds voor aantrekken internationale topwetenschappers
Internationale topwetenschappers die in Nederland hun werk willen voortzetten, zijn wat minister Bruins (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) betreft welkom in ons...
