Tweedehands Tesla's verdwijnen naar het buitenland
In januari van dit jaar zijn 3.383 elektrische tweedehands auto's uit Nederland geëxporteerd. Vooral de populaire Tesla Model 3 verdwijnt vaak naar het buitenland. Volgens experts van ING worden zo miljoenen aan subsidie weggegooid.
In januari waren liefst 1.524 van de geëxporteerde elektrische auto's van het type Tesla Model 3. Niet verwonderlijk, want veel van deze auto's zitten aan het eind van hun leaseperiode van vijf jaar.
De Tesla Model 3 werd immers eind 2019, vanwege de toen nog gunstige bijtelling van maar vier procent, met duizenden exemplaren tegelijk in ons land op kenteken gezet. Nieuwe bezitters moesten hun Tesla destijds ophalen op een winderig haventerrein in Amsterdam, waar de auto's zo van de boot kwamen.
Zonde
Voor de ruim vijftienhonderd Tesla's die afgelopen maand naar het buitenland verdwenen, is destijds zeker dertig miljoen euro aan belastinggeld uitgetrokken als subsidie. "Dat zoveel elektrische auto's ons land verlaten is vanuit duurzaamheidsoogpunt zonde. Maar ook financieel gezien doet het pijn", stelt Erik Slaaf, sector specialist Transport, Logistics & Mobility bij ING Sector Banking.
"Een Tesla Model 3 uit 2019, die vijf jaar in de lease heeft gezeten, heeft de belastingbetaler 20.000 euro aan bijtellingskorting gekost. Voor dit bedrag hebben deze auto's vijf jaar in Nederland gereden, terwijl ze nu voor een lager bedrag en een langere periode in het buitenland gaan rondrijden."
CO2-doelen halen
Om de doelstellingen rondom de reductie van CO2 te behalen is het belangrijk dat de uitstoot van personenauto's, die goed zijn voor tien procent van de Nederlandse CO2-uitstoot, omlaag gaat, aldus ING. Om het gebruik van elektrische auto's te stimuleren, besloot de overheid in de beginjaren om voor deze voertuigen slechts vier procent bijtelling te rekenen, in plaats van de gebruikelijke 22 procent.
Toen Tesla begin 2019 de Type 3 op de Nederlandse markt bracht was het dan ook meteen raak, iets wat ook op deze website werd voorspeld, in een artikel over elektrisch rijden door accountants. Het aantal verkochte elektrische auto's steeg in 2019 naar 61.900 (+158 procent), waarbij de Tesla Model 3 goed was voor bijna de helft van deze verkopen (29.922).
Stimulering te vroeg gestopt
Omdat de gunstige bijtellingsregel vijf jaar geldig was en leasecontracten vaak dezelfde duur hadden, kregen autoleasemaatschappijen de afgelopen maanden veel elektrische voertuigen terug. Door deze piek, in combinatie met het verhogen van de wegenbelasting en het opheffen van de aanschafsubsidie voor elektrische auto's, ligt de vraag aanzienlijk lager dan het aanbod.
Ook de prijs van gebruikte Tesla's is een zorgpunt. Door eerdere prijsverlagingen van Tesla en het nu massale aanbod van gebruikte exemplaren, is de inruilwaarde van de Model 3 in vijf jaar tijd gedaald naar ongeveer een kwart van de aanschafprijs destijds. Dat is duur voor leasemaatschappijen die destijds met de Model 3 in hun elektrische wagenpark investeerden.
Leergeld
Hoewel het gebruikelijk is dat ex-leaseauto's naar het buitenland gaan, is het vertrek van de elektrische varianten zonde voor de met subsidies gestimuleerde verduurzaming van het Nederlandse wagenpark, die we hiermee weggeven, stelt de ING-expert. "Het lijkt er op dat we de leaserijder voldoende hebben gestimuleerd. Maar de occasionrijder, die het stokje moet overnemen, krijgt nagenoeg niets."
De overheid betaalde in dit opzicht al eerder duur leergeld toen jaren geleden hybride leaseauto's, zoals de toen populaire Mitsubishi Outlander PHEV, na de leaseperiode ook massaal werden geëxporteerd.
Gerelateerd

ING ziet tweedeling in elektrisch rijden
Particulieren kiezen steeds vaker voor occasions en hybrides, terwijl bedrijven vooral kiezen voor elektrische auto’s. Dat blijkt uit recent onderzoek van ING naar...

Tesla-topman Musk krijgt megabeloning van 29 miljard
De Amerikaanse elektrische autobouwer Tesla kent topman Elon Musk een aandelenpakket toe ter waarde van 29 miljard dollar. De megabeloning moet voorkomen dat hij...

Forse daling Europese verkoop bedrijfswagens, vooral in Nederland
De verkoop van nieuwe bestelwagens, trucks en bussen in Europa is in de eerste helft van dit jaar fors teruggelopen. De neergang deed zich vooral voor in belangrijke...

Leaserijder kiest graag voor een grijze auto
Nederlanders rijden tegenwoordig veelal in grijze en zwarte auto’s. Dat komt vooral door een sterke voorkeur van zakelijke rijders en leasemaatschappijen voor auto's...

FTM: Chinese autobouwer BYD heeft financiën niet op orde
De Chinese autofabrikant BYD (Build Your Dreams), waarvan het Europese hoofdkantoor in Schiedam is gevestigd, loopt jaren achter met het publiceren van gecontroleerde...