Onderzoek KPMG: Opmars van Chinese elektrische auto
De opmars van Chinese elektrische auto's in Europa is nog lang niet voorbij. In Nederland groeit het marktaandeel van Chinese auto's mogelijk uit naar bijna twintig procent van de nieuwe elektrische auto's.
Branchevereniging BOVAG verwacht, op basis van onderzoek van KPMG, dat het marktaandeel van Chinese elektrische auto's in 2030 op tien procent zal liggen. In 2023 was dat nog vier procent van de totale Europese automarkt.
Chinese automerken zoals BYD, Xpeng, Nio, MG en Lynk & Co, hebben vooralsnog weinig last van de vorig jaar afgekondigde Europese importheffingen. "Chinese fabrikanten weten dankzij het reeds opgebouwde kostenvoordeel de impact te beperken. Ook hebben ze, al dan niet via joint ventures, plannen om een aantal assemblagelijnen naar Europa te verplaatsen", schrijft BOVAG.
De verwachting is dat in 2030 bijna 19 procent van de in Nederland verkochte elektrische auto's van een Chinees merk is. Drie jaar geleden lag diezelfde verwachting nog op acht procent.
Betaalbaar
Chinese merken richten zich steeds vaker op het meer betaalbare segment elektrische auto's en dat is volgens BOVAG juist waar de groei ligt. De Chinese producenten kunnen daarbij vaak een betere prijs-kwaliteitverhouding leveren dan producenten uit andere landen.
"Met een breed productportfolio en toegang tot een grote hoeveelheid mensen en middelen spelen ze razendsnel in op de actuele vraag", zo stelt BOVAG. Waar de eerste Chinese toetreders zich enkele jaren geleden vooral op het premiumsegment richtten, zijn er steeds meer Chinese merken die nu juist inzetten op een scherpe prijs-kwaliteitverhouding. "Ook wat betreft distributie schakelen ze snel: na een eerdere focus op directe verkoop, wordt er nu toch steeds meer gebruikgemaakt van een traditioneel dealernetwerk", aldus de branchevereniging.
Knelpunten
Uit het KPMG-onderzoek komen ook enkele knelpunten naar voren. Zo maakt de onzekerheid over restwaarde en repareerbaarheid de leasemaatschappijen en verzekeraars nog terughoudend om in te zetten op Chinese auto’s.
Voor samenwerkende dealerorganisaties is het daarnaast wennen aan de verschillen in bedrijfscultuur. Toch denkt de BOVAG dat "dealers die aanhaken, ermee kunnen compenseren voor het terugvallende marktaandeel van Europese merken".
Bron: ANP/BOVAG
Gerelateerd

Volkswagen grijpt in om tegenvallende vraag elektrische auto's
Autoproducent Volkswagen (VW) beperkt zijn productie en legt twee Duitse fabrieken tijdelijk stil. Het Duitse autoconcern heeft er last van dat de vraag naar elektrische...

Autofabrikanten verkopen weer meer auto's in EU
Autofabrikanten hebben in augustus voor de tweede maand op rij meer auto's verkocht in de Europese Unie dan een jaar eerder. De opleving volgt op maanden van kwakkelende...

Zakelijke rijders vrezen einde aan keuzevrijheid leaseauto
Het demissionaire kabinet wil vanaf 1 januari 2027 een extra belasting invoeren op alle zakelijke leaseauto's die niet volledig elektrisch zijn. Deze 'pseudo-eindheffing'...

Onderzoek EY: winst grote autobouwers sterk gedaald in eerste helft
De winsten van de grootste autobouwers ter wereld zijn in de eerste helft van dit jaar sterk gedaald. Volgens onderzoek van EY ging de gezamenlijke winst voor belastingen...

KPMG: Automobielsector worstelt met businessmodel
De internationale auto-industrie staat onder druk en bedrijven worstelen om zich aan te passen. Eén op de drie topmensen uit de sector verwacht dat hun bedrijfsmodel...