Autoverkopen EU: meer elektrische auto's, minder Tesla's
De verkoop van elektrische auto's in de Europese Unie zit in de lift. In mei jl. werden een kwart meer stekkerauto's in de EU verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder. In Nederland was een toename van ruim acht procent te zien. De verkoop van nieuwe Tesla's daalde in mei echter weer hard in de EU.
In totaal werden vorige maand 926.582 nieuwe personenauto's op kenteken gezet in de EU, meldt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Dat is 1,6 procent meer dan in mei vorig jaar. In de periode januari tot en met mei 2025 waren volledig elektrische auto’s goed voor een marktaandeel van 15,4 procent in de EU, tegen 12,1 procent in dezelfde periode in 2024.
Vooral hybride elektrische auto's zijn populair in de EU en waren over de eerste vijf maanden van dit jaar goed voor een marktaandeel van 35,1 procent. Ondertussen daalde het gecombineerde marktaandeel van benzine- en dieselauto's naar 38,1 procent, ruim tien procent minder dan in dezelfde periode in 2024. Daarvan is diesel in Europa nog goed voor 9,5 procent; in Nederland was dat in mei nog maar 1,7 procent.
Minder Tesla's
De verkoop van elektrische auto's van het Amerikaanse merk Tesla is in de EU gekelderd met ruim veertig procent, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. In totaal werden er in de EU vorige maand 8729 nieuwe Tesla's op kenteken gezet, tegenover 14.682 in mei vorig jaar.
Bezien over de eerste vijf maanden van dit jaar gaat het om een daling van ruim 45 procent tot 50.413 Tesla's. Het marktaandeel van Tesla bedroeg vorige maand 0,9 procent, tegen 1,6 procent in mei vorig jaar. Tesla heeft onder meer last van de ophef rond topman Elon Musk, maar ook van felle Chinese concurrentie in de markt voor EV's en van gedateerde modellen.
Elektrische occasions flink goedkoper
Ondertussen worden tweedehands elektrische auto's in ons land flink goedkoper, blijkt uit een analyse van verkoopplatform Looping.nl op basis van verkopen tussen begin 2023 en juni 2025. In 2023 lag de gemiddelde verkoopprijs van een gebruikte elektrische auto op dat platform nog op €27.230. In de eerste helft van 2025 is dat gezakt naar €18.427, een verschil van ruim €8.800, oftewel circa dertig procent.
De snelle waardedaling van EV's komt volgens Looping door een samenloop van omstandigheden. De overheid heeft subsidies afgebouwd, fabrikanten hebben prijzen van nieuwe modellen verlaagd en tegelijk komt er een forse stroom ex-leaseauto’s op de markt.
Niet alle modellen dalen even hard in prijs, maar bijvoorbeeld de eind 2019 wegens fiscale voordelen massaal afgeleverde Tesla Model 3 is een stuk bereikbaarder geworden. Dat model kost anno 2025 bij Looping gemiddeld ruim achttienduizend euro, terwijl de nieuwprijs destijds boven een halve ton lag.
Door de lagere occasionprijzen begint het aanbod van elektrische auto's nu binnen bereik van een breder publiek te komen. Leasemaatschappijen moeten tegelijk hun verwachtingen bijstellen; door de prijsdalingen en een ruimer aanbod staan restwaardes onder druk.
Bron: ACEA/Looping
Gerelateerd

ING ziet tweedeling in elektrisch rijden
Particulieren kiezen steeds vaker voor occasions en hybrides, terwijl bedrijven vooral kiezen voor elektrische auto’s. Dat blijkt uit recent onderzoek van ING naar...

Tesla-topman Musk krijgt megabeloning van 29 miljard
De Amerikaanse elektrische autobouwer Tesla kent topman Elon Musk een aandelenpakket toe ter waarde van 29 miljard dollar. De megabeloning moet voorkomen dat hij...

Forse daling Europese verkoop bedrijfswagens, vooral in Nederland
De verkoop van nieuwe bestelwagens, trucks en bussen in Europa is in de eerste helft van dit jaar fors teruggelopen. De neergang deed zich vooral voor in belangrijke...

Leaserijder kiest graag voor een grijze auto
Nederlanders rijden tegenwoordig veelal in grijze en zwarte auto’s. Dat komt vooral door een sterke voorkeur van zakelijke rijders en leasemaatschappijen voor auto's...

FTM: Chinese autobouwer BYD heeft financiën niet op orde
De Chinese autofabrikant BYD (Build Your Dreams), waarvan het Europese hoofdkantoor in Schiedam is gevestigd, loopt jaren achter met het publiceren van gecontroleerde...