Nieuws

Forse daling Europese verkoop bedrijfswagens, vooral in Nederland

De verkoop van nieuwe bestelwagens, trucks en bussen in Europa is in de eerste helft van dit jaar fors teruggelopen. De neergang deed zich vooral voor in belangrijke markten zoals Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië.

In totaal zijn er in de EU in het afgelopen halfjaar ruim 729.000 bestelbussen verkocht, 13 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar, volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA. In Nederland kelderde de verkoop van deze busjes met liefst 79 procent tot 9636 stuks.

De Europese vrachtwagenmarkt kreeg in de eerste zes maanden van dit jaar de grootste klap, met een daling van 15,4 procent. In Duitsland liep de verkoop zelfs met bijna 28 procent terug, mede door de economische achteruitgang in het land.

Ondernemersvrijstelling bpm

In de laatste maanden van vorig jaar schoot de verkoop van dieselbedrijfswagens in Nederland echter omhoog, omdat bestelwagens die nog in 2024 op kenteken werden gezet in aanmerking kwamen voor ondernemersvrijstelling van de aanschafbelasting bpm. Dit effect viel dit jaar dus weg, waardoor ook de verkopen inzakten.

Vrachtwagenheffing 

Vanaf 1 juli 2026 betalen eigenaren van vrachtwagens in Nederland per gereden kilometer, de zogenoemde vrachtwagenheffing. Het Eurovignet stopt per 1 juli 2026 in ons land.

Vanaf de start van de vrachtwagenheffing wordt de motorrijtuigenbelasting tot een minimum verlaagd. Net als in landen om ons heen betalen binnen- en buitenlandse eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer. Hierbij geldt: hoe lager de uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief.

De vrachtwagenheffing gaat gelden op bijna alle snelwegen en op een aantal provinciale en gemeentelijke hoofdwegen.

Bron: ANP/RDW

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.