Nieuws

Leaserijder kiest graag voor een grijze auto

Nederlanders rijden tegenwoordig veelal in grijze en zwarte auto’s. Dat komt vooral door een sterke voorkeur van zakelijke rijders en leasemaatschappijen voor auto's met saaie kleuren.

Dat blijkt uit berichtgeving door de NOS. Het merendeel van de ruim negen miljoen auto's van het Nederlandse wagenpark is inmiddels grijs (34 procent) of zwart (24 procent). In 2000 was het wagenpark 6,3 miljoen auto's groot, waarvan toen nog geen kwart zwart of grijs was.

Het aandeel witte auto's groeide ook, van elf naar vijftien procent nu. Tegelijk daalde bijvoorbeeld het aandeel rode auto's van 22 procent in 2000 naar slechts zes procent anno 2025.

De voorkeur voor witte, grijze en zwarte auto's sluit aan bij eerdere bevindingen van de Duitse autolakfabrikant BASF, die begin dit jaar wist te melden dat zulke tinten wereldwijd zelfs goed waren voor ruim tachtig procent van de in 2024 gebouwde auto's.

De NOS verwijst naar cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS): "In 2000 reden er in ons land 1,1 miljoen grijze auto's rond, nu zijn dat er 3,1 miljoen. Aan het begin van deze eeuw telde ons land bijna 600.000 zwarte bolides, nu zijn dat er bijna vier keer zoveel: 2,2 miljoen."

Zakelijk

Volgens de nieuwsdienst bepalen vooral leasemaatschappijen de kleur van het Nederlandse wagenpark. In 2024 was ruim tweederde van alle nieuwe auto's in Nederland een leaseauto.

Volgens Willemijne de Wit van leasemaatschappij Athlon Nederland is de keuze voor saaie kleuren als grijs of zwart wel te verklaren. "Bij onze zakelijke klanten zien we dat neutrale kleuren het meest worden gekozen. Veilige kleuren. Dat zijn dus zwart, grijs, blauw en wit."

Ook werkgevers hebben hier een rol in, aldus De Wit tegenover de NOS. "Die willen een zakelijke, representatieve auto. Maar ik vraag me af: is een rode auto dan niet zakelijk en representatief?" Argument is onder meer dat werkgevers een gangbare kleur veilig vinden, omdat een leaseauto dan ook makkelijker naar een volgende gebruiker kan gaan.

Ook de restwaarde speelt een rol. "Iemand kan een paarse of kanariegele auto hartstikke mooi vinden, maar misschien raak je die na vier of vijf jaar aan de straatstenen niet meer kwijt", zo stelt de NOS. "Onverkoopbaar dus."

Accountants

Accountants komen graag voorrijden met een auto die past bij hun beroep: degelijk, betrouwbaar en veilig. Actuele cijfers over door accountants gekozen automerken en -kleuren zijn er niet, maar kijkend naar het aanbod in de garages van grote accountantsorganisaties sluit de kleur van de auto vaak aan bij zulke waarden. 

Zwart staat voor professionaliteit en tegelijk elegantie. Grijs of zilver komt neutraal, niet te opvallend en betrouwbaar over. Donkerblauw "past bij het pak" zogezegd en wit straalt netheid en eenvoud uit.

Het oude adagium van autohandelaren "met een witte blijf je zitten” gaat inmiddels niet meer op, hoewel de berichten daarover elkaar soms tegenspreken.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.