Leaserijder kiest graag voor een grijze auto
Nederlanders rijden tegenwoordig veelal in grijze en zwarte auto’s. Dat komt vooral door een sterke voorkeur van zakelijke rijders en leasemaatschappijen voor auto's met saaie kleuren.
Dat blijkt uit berichtgeving door de NOS. Het merendeel van de ruim negen miljoen auto's van het Nederlandse wagenpark is inmiddels grijs (34 procent) of zwart (24 procent). In 2000 was het wagenpark 6,3 miljoen auto's groot, waarvan toen nog geen kwart zwart of grijs was.
Het aandeel witte auto's groeide ook, van elf naar vijftien procent nu. Tegelijk daalde bijvoorbeeld het aandeel rode auto's van 22 procent in 2000 naar slechts zes procent anno 2025.
De voorkeur voor witte, grijze en zwarte auto's sluit aan bij eerdere bevindingen van de Duitse autolakfabrikant BASF, die begin dit jaar wist te melden dat zulke tinten wereldwijd zelfs goed waren voor ruim tachtig procent van de in 2024 gebouwde auto's.
De NOS verwijst naar cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS): "In 2000 reden er in ons land 1,1 miljoen grijze auto's rond, nu zijn dat er 3,1 miljoen. Aan het begin van deze eeuw telde ons land bijna 600.000 zwarte bolides, nu zijn dat er bijna vier keer zoveel: 2,2 miljoen."
Zakelijk
Volgens de nieuwsdienst bepalen vooral leasemaatschappijen de kleur van het Nederlandse wagenpark. In 2024 was ruim tweederde van alle nieuwe auto's in Nederland een leaseauto.
Volgens Willemijne de Wit van leasemaatschappij Athlon Nederland is de keuze voor saaie kleuren als grijs of zwart wel te verklaren. "Bij onze zakelijke klanten zien we dat neutrale kleuren het meest worden gekozen. Veilige kleuren. Dat zijn dus zwart, grijs, blauw en wit."
Ook werkgevers hebben hier een rol in, aldus De Wit tegenover de NOS. "Die willen een zakelijke, representatieve auto. Maar ik vraag me af: is een rode auto dan niet zakelijk en representatief?" Argument is onder meer dat werkgevers een gangbare kleur veilig vinden, omdat een leaseauto dan ook makkelijker naar een volgende gebruiker kan gaan.
Ook de restwaarde speelt een rol. "Iemand kan een paarse of kanariegele auto hartstikke mooi vinden, maar misschien raak je die na vier of vijf jaar aan de straatstenen niet meer kwijt", zo stelt de NOS. "Onverkoopbaar dus."
Accountants
Accountants komen graag voorrijden met een auto die past bij hun beroep: degelijk, betrouwbaar en veilig. Actuele cijfers over door accountants gekozen automerken en -kleuren zijn er niet, maar kijkend naar het aanbod in de garages van grote accountantsorganisaties sluit de kleur van de auto vaak aan bij zulke waarden.
Zwart staat voor professionaliteit en tegelijk elegantie. Grijs of zilver komt neutraal, niet te opvallend en betrouwbaar over. Donkerblauw "past bij het pak" zogezegd en wit straalt netheid en eenvoud uit.
Het oude adagium van autohandelaren "met een witte blijf je zitten” gaat inmiddels niet meer op, hoewel de berichten daarover elkaar soms tegenspreken.
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
