Ruim 9 miljoen auto's in Nederland: meer elektrisch, minder diesel
Het Nederlandse wagenpark bestaat inmiddels uit meer dan 9 miljoen auto's. Steeds meer auto's zijn elektrisch, terwijl de diesel op zijn retour is.
Dat zijn een aantal conclusies uit het trendrapport Personenauto's 2025 van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en Revnext. Vooral in 2024 kwamen er meer auto's bij dan in de jaren ervoor. Het aantal batterij-auto's groeit, maar wel iets minder hard dan voorgaande jaren. De diesel verdwijnt langzaam uit het straatbeeld en verder is de nieuwprijs van een compacte elektrische auto relatief hoog in vergelijking met die van een benzineauto.
Actieradius
De kleinste auto's zijn met name benzineauto's en die worden minder nieuw gekocht. De middenklasser wordt het meest nieuw verkocht. Particulieren kiezen voornamelijk kleine tot middenklasser auto's en het zijn vooral zakelijk rijders die in de hoge segmenten auto's kopen.
Kleinere batterij-auto's zijn gemiddeld duurder dan een benzinemodel, maar de prijsverschillen nemen af. In de hogere segmenten is het andersom: grotere batterij-auto's zijn gemiddeld goedkoper dan die van benzinemodellen of plug-in hybrides.
Naast de prijs is de actieradius van elektrische auto's belangrijk voor autorijders. Hoe verder je kunt rijden, hoe beter. De gemiddelde actieradius is toegenomen bij bijna alle groottes, zelfs oplopend tot 33 procent extra in de afgelopen vijf jaar. Helaas geldt deze toename niet voor de allerkleinste compacte elektrische auto's.
Zakelijk elektrisch
Van alle nieuwe auto's groeit het aandeel batterij-auto's door naar 35 procent, vooral ten koste van benzineauto's. Nieuwe dieselauto's worden nauwelijks meer verkocht. Ongeveer 60 procent van alle nieuwe auto's wordt gekocht door bedrijven, maar van alle nieuw verkochte batterij-auto’s staat 71 procent op naam van de zaak.
Eind 2024 reden er in totaal bijna 558 duizend batterij-auto's rond, goed voor 6,1 procent van het totaal. Iets meer dan de helft daarvan is van zakelijke rijders.
Openbare laadpalen
In 2024 waren er bijna 1 miljoen laadpunten in Nederland, waarvan 183 duizend openbaar toegankelijk. Dat is een stijging van 26 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Eind 2024 voldeed 83 procent van de Nederlandse buurten aan de norm voor voldoende publieke laadpunten. De verhouding tussen het aantal stekkervoertuigen en openbaar toegankelijke laadpunten is iets toegenomen, wat betekent dat het gemiddeld iets drukker is geworden bij openbare laadpalen. Toch blijft deze verhouding in Nederland zeer gunstig in vergelijking met andere landen.
Gerelateerd

ING ziet tweedeling in elektrisch rijden
Particulieren kiezen steeds vaker voor occasions en hybrides, terwijl bedrijven vooral kiezen voor elektrische auto’s. Dat blijkt uit recent onderzoek van ING naar...

Tesla-topman Musk krijgt megabeloning van 29 miljard
De Amerikaanse elektrische autobouwer Tesla kent topman Elon Musk een aandelenpakket toe ter waarde van 29 miljard dollar. De megabeloning moet voorkomen dat hij...

Forse daling Europese verkoop bedrijfswagens, vooral in Nederland
De verkoop van nieuwe bestelwagens, trucks en bussen in Europa is in de eerste helft van dit jaar fors teruggelopen. De neergang deed zich vooral voor in belangrijke...

Leaserijder kiest graag voor een grijze auto
Nederlanders rijden tegenwoordig veelal in grijze en zwarte auto’s. Dat komt vooral door een sterke voorkeur van zakelijke rijders en leasemaatschappijen voor auto's...

FTM: Chinese autobouwer BYD heeft financiën niet op orde
De Chinese autofabrikant BYD (Build Your Dreams), waarvan het Europese hoofdkantoor in Schiedam is gevestigd, loopt jaren achter met het publiceren van gecontroleerde...