Verkoop nieuwe personenauto's in EU sterk gedaald
De verkoop van nieuwe personenauto's in de Europese Unie is in juni sterk teruggevallen. In totaal werden ruim 1 miljoen auto's op kenteken gezet, 7,3 procent minder dan in juni 2024. De daling is vooral toe te schrijven aan een afgenomen verkoop van benzine- en dieselauto's in de EU. In Nederland werden het afgelopen halfjaar ook duidelijk minder nieuwe auto’s verkocht dan een jaar eerder.
In juni werden ruim 280.000 nieuwe benzineauto's verkocht, tegen meer dan 375.000 vorig jaar, meldt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Het aantal dieselauto's dat vorige maand op kenteken werd gezet, daalde van ruim 138.000 tot bijna 91.000.
Hybride personenauto's, plug-inhybrides en volledig elektrische auto's werden juist meer verkocht. Vooral plug-inhybrides doen het goed binnen de EU; daarvan werden er in juni bijna 42 procent meer verkocht. Van volledig elektrische auto's en hybridewagens werden respectievelijk 7,8 procent en 6,1 procent meer verkocht ten opzichte van een jaar eerder.
Zorgen
Brancheorganisatie ACEA stelt dat fabrikanten zich zorgen maken over de "aanzienlijke" daling in het aantal nieuwe registraties in de EU. "Juist op een moment dat we al te maken hebben met een steeds onvoorspelbaarder handelsklimaat en andere bedreigingen voor onze concurrentiepositie."
De ACEA schrijft in een toelichting bij de cijfers ook dat het marktaandeel van iets meer dan 15 procent voor elektrische auto's “nog ver verwijderd” is van een grootschalige adoptie van elektrisch rijden. Dat is nog vooral voorbehouden aan de zakelijke markt. "Consumenten blijven duidelijk voorzichtig en krachtiger maatregelen om de vraag te stimuleren blijven cruciaal om de transitie te versnellen.”
Nederland
Begin juli werd door de Nederlandse brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging gemeld dat in de eerste zes maanden van 2025 in totaal 182.680 nieuwe auto's zijn geregistreerd in ons land. Dat is een daling van 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar (193.312). In juni werden hier 34.641 nieuwe auto's op kenteken gezet, anderhalf procent minder dan een jaar eerder (35.161).
Het marktaandeel van benzineauto's in Nederland daalde van 30,4 procent in 2023 naar 21,8 procent in 2024 en staat halverwege 2025 op nog slechts 15 procent. Over het eerste halfjaar hadden nieuwe hybride auto's een marktaandeel van 48,3 procent.
In het eerste halfjaar van 2025 werden 63.877 volledig elektrische auto's (EV's) geregistreerd in ons land; een stijging van zes procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (60.277). Daarmee is inmiddels 35 procent van de nieuw verkochte auto's elektrisch aangedreven. De zakelijke markt was daarbij goed voor 81,8 procent van deze verkopen; slechts 18,2 procent werd gekocht door particulieren. Over heel 2024 lagen deze verhoudingen respectievelijk op 83,3 procent zakelijk en 16,7 procent privé.
Tesla
Onder de elektrische automerken valt opnieuw Tesla op. De Amerikaanse fabrikant verkocht vorige maand bijna veertig procent minder auto's in de EU, ruim twintigduizend in totaal. Tesla krijgt steeds meer concurrentie van - veelal Chinese - automerken die goedkopere elektrische auto's op de markt brengen. Ook de ophef rond topman Elon Musk hielp de afgelopen periode niet.
Tesla boekte over de maanden april tot en met juni een omzet van ruim 16 miljard dollar, omgerekend ruim 14 miljard euro. Dat was 16 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Bron: ANP/ACEA/BOVAG
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
