Wereldbank: 1,3 miljard mensen zonder bankrekening
Wereldwijd hebben nog altijd 1,3 miljard volwassenen geen toegang tot een bankrekening of andere formele financiële diensten. De toegang tot digitale betaalsystemen versnelt echter wel.
Dat blijkt uit het nieuwste Global Findex-rapport van de Wereldbank. Hoewel het aantal volwassenen zonder toegang tot een rekening of financiële diensten sinds 2021 met 100 miljoen is gedaald, blijven met name vrouwen, mensen met lage inkomens en mensen zonder onderwijs of werk structureel achter.
De grootste versnelling in financiële inclusie komt door de opmars van mobiele telefoons. In ontwikkelingslanden bezit inmiddels 84 procent van de volwassenen een mobiele telefoon, waarvan een groeiend deel een smartphone. Dit heeft geleid tot een forse toename in het gebruik van mobiele rekeningen, zoals digitale wallets en mobiel bankieren.
Zo gebruikt inmiddels 40 procent van de volwassenen in ontwikkelingslanden een formele rekening, een stijging van 16 procent sinds 2021. Digitale betalingen zijn nog sneller gegroeid: in 2024 deed 61 procent van de volwassenen ten minste één digitale betaling, vergeleken met 35 procent in 2017.
Nieuwe risico's
De Wereldbank waarschuwt wel voor nieuwe risico's. Vier op de tien mobiele telefoongebruikers wereldwijd beveiligen hun toestel niet met een wachtwoord. Dat maakt vooral mobiel bankieren kwetsbaar voor misbruik. Ook blijkt uit het rapport dat vrouwen en arme bevolkingsgroepen nog altijd aanzienlijk minder vaak over een smartphone beschikken, vooral in Zuid-Azië en Sub-Sahara Afrika.
Hoewel 900 miljoen mensen zonder bankrekening wel een mobiele telefoon hebben, ontbreekt bij velen de kennis of het vertrouwen om digitale financiële diensten veilig te gebruiken.
Nederland koploper
Nederland wordt in het rapport genoemd als een van de landen met de hoogste mate van financiële inclusie. Praktisch 100 procent van de volwassen Nederlanders heeft een bankrekening, en het gebruik van digitale betalingen is vrijwel universeel. Ook is er in Nederland geen genderkloof op dit gebied: mannen en vrouwen hebben in gelijke mate toegang tot financiële diensten. Daarmee behoort Nederland wereldwijd tot de best presterende landen op dit thema.
Kansen
Volgens de Wereldbank liggen er nog veel kansen, met name bij mensen die al wel een mobiel toestel en een identiteitsbewijs hebben, maar nog geen financiële rekening. Het rapport roept overheden en de financiële sector op om eenvoudige, veilige en betaalbare digitale financiële diensten te ontwikkelen en daarbij speciale aandacht te geven aan digitale geletterdheid en consumentenbescherming.
Gerelateerd

Nieuwe defensiebank gaat NAVO-landen helpen
Een speciale 'defensiebank', de Defence, Security and Resilience Bank (DSRB), moet NAVO-landen en hun bondgenoten gaan helpen bij het financieren van hun defensiebehoeften....

Achteraf betalen populair, maar leidt soms tot problemen
Achteraf betalen via afbetaalapps, ook wel bekend als 'buy now, pay later', wordt inmiddels veel gebruikt in Nederland. Volgens nieuw onderzoek in opdracht van ING...

Kamer wil dat Heinen voorbereiding privatisering Volksbank stopt
Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer wil dat de voorbereiding van de Volksbank op mogelijke privatisering wordt gestaakt. Partijen vallen vooral over de grote...

Banken willen personeel weer minstens twee dagen per week op kantoor zien
De Nederlandse grootbanken ING en ABN Amro willen hun medewerkers verplichten om weer vaker naar kantoor te komen. Niet al het personeel is daar blij mee.

OM dagvaardt Morgan Stanley om ontduiken dividendbelasting
Het Openbaar Ministerie heeft aangekondigd “een buitenlandse bank” te dagvaarden op verdenking van het ontduiken van 124 miljoen euro aan dividendbelasting. Het...