ING ziet tweedeling in elektrisch rijden
Particulieren kiezen steeds vaker voor occasions en hybrides, terwijl bedrijven vooral kiezen voor elektrische auto’s. Dat blijkt uit recent onderzoek van ING naar de Nederlandse automarkt.
De verschillen op de Nederlandse automarkt nemen toe, zo blijkt uit het vooruitzicht automotive van ING Research. Zakelijke rijders nemen dit jaar meer elektrische auto's af, door het vanaf 2026 verdwijnen van de korting op de bijtelling. Tegelijk schuiven particulieren de overstap naar een elektrische auto juist voor zich uit.
Nieuwe autoverkoop blijft haperen
Na een kleine plus in 2024, zal de Nederlandse verkoop van nieuwe auto's in 2025 weer iets terugvallen van 381.000 naar 374.000, verwacht ING. De autoverkoop blijft daarmee zo'n 15 procent lager liggen dan in het jaar voor de coronapandemie (2019).
De instroom van nieuwe auto's blijft erg traag gaan, stelt de publicatie. Maar zo'n 4 procent van het totale wagenpark wordt jaarlijks vernieuwd. De zakelijke vloot blijft wel groeien, maar bedrijven hebben minder auto's te vervangen.
De verkoop van nieuwe auto's blijft vooral achter omdat particulieren het laten afweten. Bijna tweederde van de nieuwverkoop gaat naar zakelijke rijders en bij elektrische auto's is dat zelfs bijna driekwart. Bedrijven gaan door met elektrificeren van hun wagenpark en veel leaserijders in loondienst hebben bij vervanging al geen andere keuze meer.
Hybrides populair
Door het stoppen van de fiscale steun voor volledig elektrische auto's (aankoopsubsidie, MRB en BPM-vrijstelling) is het enthousiasme ervoor bij particulieren teruggezakt. Door het hogere gewicht van elektrische auto's pakt de wegenbelasting vanaf 2026 vaak hoger uit en onzeker is of een nieuw kabinet daar iets aan gaat doen.
Particuliere kopers van nieuwe auto's wijken daarom vaker uit naar plug-in hybrids, die een steeds grotere elektrische actieradius krijgen. Er komen meer modellen op de markt en ook Chinese merken zetten hier door importtarieven op volledig elektrische auto's meer op in. Dit zorgt ervoor, aldus ING, dat het aandeel plug-in hybride autos dit jaar naar verwachting stijgt naar 19 procent.
Occasions in trek
Nederland is altijd al een occasionland geweest, aldus het rapport, maar dit jaar kiezen particulieren nog vaker voor een gebruikte auto. Dat zijn in 95 procent van de gevallen benzineauto's, diesels of hybrides. Die komen ook regelmatig uit het buitenland.
In vergelijking met nieuwe auto's zijn tweedehands auto's de afgelopen twee jaar weer goedkoper en het aanbod is ook ruimer. De verwachting is dat de verkoop van occasions in 2025 met rond de 2,1 miljoen opnieuw op een recordniveau gaat uitkomen.
Deze verwachting van ING wordt bevestigd als wordt gekeken naar het aantal verkochte gebruikte auto's in juli. In totaal wisselden vorige maand bijna 185.000 occasions van eigenaar, ruim zes procent meer dan een jaar eerder, melden brancheorganisatie BOVAG en dataplatform RDC.
Over de eerste zeven maanden van dit jaar wisselden ongeveer 1,3 miljoen occasions van eigenaar. Dat is 4,5 procent meer dan in dezelfde periode in 2024. Tweederde van de consumenten koopt een occasion bij een autobedrijf, zo blijkt.
Bron: ING/BOVAG
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
