KPMG: Automobielsector worstelt met businessmodel
De internationale auto-industrie staat onder druk en bedrijven worstelen om zich aan te passen. Eén op de drie topmensen uit de sector verwacht dat hun bedrijfsmodel binnen drie jaar op de schop gaat.
Het businessmodel, de producten en operatie in de automotivesector gaan er compleet anders uitzien, blijkt uit de jongste Global Automotive Executive Survey van KPMG. Kunstmatige intelligentie en software-defined vehicles (SDV's) worden gezien als belangrijke aanjagers van die verandering.
Fabrikanten en toeleveranciers hebben te maken met stijgende kosten, geopolitieke spanningen, kwetsbare toeleveringsketens en veranderende wensen van consumenten. Volgens Stijn de Groen, hoofd Automotive bij KPMG Nederland, valt de snelheid waarin veranderingen zich aandienen op. "De komende jaren zullen we daardoor echt gaan zien welke impact AI en autonome voertuigen daadwerkelijk op de sector hebben."
Transformatie
Ruim twee derde van de topbestuurders in automotive is actief bezig met het opnieuw inrichten van de bedrijfsstructuur, om processen slimmer en efficiënter te maken; 36 procent stelt dat de organisatie een ingrijpende transformatie doormaakt. Slechts 16 procent ziet klanttevredenheid als bepalend voor de winst op lange termijn.
Van de autofabrikanten investeert 86 procent in AI, maar slechts 20 procent voelt zich goed voorbereid op de gevolgen. Ook wordt verwacht dat het aantal spelers in de sector zal afnemen, zowel bij fabrikanten als toeleveranciers.
Cyberdreigingen
Kunstmatige intelligentie (AI) en software-defined vehicles (die online updates of nieuwe functies kunnen krijgen) zorgen voor een stroomversnelling in de auto-industrie. Zo verwacht 87 procent van de ondervraagde managers dat autonoom rijden al rond het jaar 2030 de standaard wordt.
AI wordt volgens de respondenten (48 procent) vooral ingezet om processen bij autofabrikanten en toeleveranciers te versnellen. Driekwart van de ondervraagden zegt AI te gebruiken om de toeleveringsketen efficiënter te maken. Daarbij nemen de zorgen over digitale veiligheid toe, vooral in Europa; 71 procent van de Europese respondenten ziet cyberdreigingen als belangrijk risico.
Klanttevredenheid
Ondanks de strategische noodzaak noemt slechts een klein deel van de leidinggevenden klanttevredenheid als topprioriteit. Eén op de drie managers erkent dat de verschuiving naar digitale verkoopkanalen het moeilijker heeft gemaakt om betekenisvolle klantrelaties op te bouwen.
Tegelijk vindt 84 procent van de bedrijven dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het stimuleren van de vraag. "Een groot risico van al dat veranderen is dat bedrijven in de automotivesector te veel met zichzelf bezig zijn en daarbij de klant uit het oog verliezen", aldus De Groen.
Voor de 25ste editie van de Global Automotive Executive Survey van KPMG werden 775 managers uit de automotivesector ondervraagd.
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
