Veel grote familiebedrijven hebben geen dividendbeleid
Minder dan de helft (46 procent) van de grote Nederlandse familiebedrijven beschikt over een dividendbeleid. Daarmee laat de meerderheid van de familiebedrijven kansen liggen op het gebied van transparantie, continuïteit en harmonie binnen de familie.
Dat blijkt uit onderzoek van Nyenrode Business Universiteit, RSM en Van Lanschot Kempen onder 130 familiebedrijven. Het ontbreken van heldere afspraken wijst volgens de onderzoekers op een duidelijke behoefte aan verdere professionalisering binnen de governance van familiebedrijven.
Familiebedrijven met meerdere eigenaren hebben vaker een dividendbeleid (51 procent) dan ondernemingen met slechts één eigenaar (30 procent). Toch wordt bij meer dan de helft van de bedrijven nog steeds zonder vaste regels besloten over een dividenduitkering. Bijna de helft (45 procent) van de bedrijven met dividendbeleid baseert uitkeringen op een vast percentage van de winst, tegenover slechts 6 procent van de bedrijven zonder beleid.
"Het ontbreken van een dividendbeleid kan leiden tot onduidelijkheid, teleurstellingen en zelfs conflicten", stelt prof. dr. Marta Berent-Braun, hoogleraar familiebedrijven en eigendomsdynamiek bij Nyenrode. "Professionalisering is noodzakelijk om de continuïteit van het bedrijf én de harmonie binnen de familie te waarborgen."
- Investeringsbelang boven familiebelang
Bijna negen op de tien familiebedrijven (88 procent) stellen investeringsbehoeften van het bedrijf boven de persoonlijke inkomsten van de eigenaren. Slechts 3 procent is niet bereid dividend te verlagen om toekomstige investeringen mogelijk te maken.
Dat onderstreept de langetermijnvisie van familiebedrijven. “Familiebedrijven denken niet in kwartaalcijfers, maar in generaties,” stelt prof. dr. Roberto Flören, hoogleraar familiebedrijven en bedrijfsoverdracht bij Nyenrode. “Ze beschikken over geduldig kapitaal en kiezen voor de lange termijn, zelfs als dat betekent dat de familie tijdelijk minder ontvangt.”
Dividend vaak uitgekeerd
81 procent van de familiebedrijven keerde in de afgelopen drie jaar minimaal één keer dividend uit, 45 procent zelfs alle drie de jaren. Belangrijkste drijfveren zijn het vermogen buiten de risicosfeer van het bedrijf brengen (58 procent) en fiscale overwegingen (46 procent). Bedrijven met meerdere eigenaren noemen vaker de verplichting naar aandeelhouders (37 procent vs. 12 procent bij één eigenaar).
Ondanks de frequente uitkeringen kiest één op de vijf familiebedrijven er bewust voor om geen dividend uit te keren. Belangrijkste redenen zijn het financieren van investeringen uit eigen middelen (48 procent) en het versterken van de vermogenspositie voor crediteuren of externe financiers (34 procent). Daarnaast zegt 26 procent dat de eigenaren het dividend niet nodig hebben.
Opvallend is dat 33 procent van de bedrijven hun solvabiliteit te hoog vindt. Ruim 17 procent keert bewust dividend uit om de solvabiliteit te verlagen. Een meerderheid van de familiebedrijven (57 procent) wil geen externe financiering aantrekken en 54 procent financiert bij voorkeur via de eigen holding, in plaats van via een bank. Voor 65 procent van de ondernemingen heeft dividendbeleid of -uitkering geen invloed op hun gebruik van externe financiering.
Governance maakt verschil
Goed bestuur blijkt doorslaggevend. Familiebedrijven met een raad van commissarissen of raad van advies hebben bijna twee keer zo vaak een dividendbeleid (68 procent) als bedrijven zonder (32 procent). In de meeste gevallen (70 procent) zijn de familie-eigenaren zelf de opstellers van het beleid, vaak samen met de directie (40 procent) en/of een STAK-bestuur (38 procent).
Hoogleraar Flören roept familiebedrijven op om werk te maken van een professioneel dividendbeleid. Niet alleen om conflicten te voorkomen, maar ook om de governance en financiële structuur te versterken.
Het onderzoek werd uitgevoerd door Nyenrode Business Universiteit, RSM en Van Lanschot Kempen, in de periode van 19 juni tot 8 juli 2025. 130 directeuren en eigenaren van grote Nederlandse familiebedrijven namen deel aan het onderzoek.
Gerelateerd
Veel familiebedrijven worstelen met duurzaamheid
Circa dertig procent van de Nederlandse familiebedrijven neemt duurzaamheidsdoelstellingen (ESG) actief mee in hun bedrijfsstrategie. Maar een aanzienlijk grotere...
Opvolging binnen familie wordt minder vanzelfsprekend bij familiebedrijven
Familiebedrijven staan steeds vaker open voor meerdere opties om de opvolging binnen het bedrijf te organiseren. Dat blijkt uit onderzoek onder familiebedrijven...
Familiebedrijven verhogen investeringen om krappe arbeidsmarkt te bestrijden
Familiebedrijven gaan in 2025 gemiddeld 16 procent meer investeren dan in 2024. Bijna dertig procent van de familiebedrijven verwacht volgend jaar zelfs tenminste...
Universiteit Maastricht, BDO en AFAS doen samen onderzoek naar duurzaamheid bij familiebedrijven
Het Maastricht University Center for Entrepreneurship and Innovation, BDO en softwarehuis AFAS gaan gezamenlijk onderzoek doen naar "uitdagingen en kansen" voor...
Fors meer eigendomsoverdrachten bij familiebedrijven
Ruim 85.000 familiebedrijven in Nederland zijn bezig met de eigendomsoverdracht. Verkoop aan een strategische partner of private equity is daarbij een reële optie,...
