Volkswagen grijpt in om tegenvallende vraag elektrische auto's
Autoproducent Volkswagen (VW) beperkt zijn productie en legt twee Duitse fabrieken tijdelijk stil. Het Duitse autoconcern heeft er last van dat de vraag naar elektrische auto's langzamer groeit dan gedacht. Ook toeleverancier Bosch snijdt in de bezetting. Dat past in een ontwikkeling die recent al in een rapport van EY werd geschetst.
De fabriek van VW in Zwickau zal de productie vanaf 6 oktober een week stilleggen vanwege de zwakke vraag naar de Audi Q4 e-tron, heeft een woordvoerder van de vestiging gezegd.
De vraag naar het model wordt onder meer gedrukt door Amerikaanse invoerheffingen en inspanningen van de Duitse overheid om het voorgenomen Europese verbod op de verkoop van auto's met verbrandingsmotor af te zwakken.
Werkuren
VW's fabriek in Emden, die de ID.4 en ID.7 produceert, heeft daarnaast de werkuren van medewerkers verminderd en zal naar verwachting de productielijnen ook enkele dagen stilleggen.
Dat laatste meldde persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. De twee locaties produceren uitsluitend elektrische wagens, waardoor ze erg kwetsbaar zijn voor schommelingen in de vraag naar elektrische modellen.
Bosch
Het Duitse industrieconcern Bosch gaat tot 2030 ongeveer 13.000 banen schrappen bij de tak voor auto-onderdelen. De banen die verdwijnen vertegenwoordigen zo'n 10 procent van het personeel in Duitsland. Eind vorig jaar werkten wereldwijd 417.900 mensen bij Bosch. De maatregel zou daarmee ruim 3 procent van het personeelsbestand raken.
Bosch heeft de afgelopen jaren al duizenden banen geschrapt. Het concern zegt nu dat de extra reductie nodig is om jaarlijks 2,5 miljard euro te besparen bij de divisie voor auto-onderdelen.
Onderzoek EY
In de omvangrijke Duitse auto-industrie zijn binnen een jaar tijd meer dan 51.000 arbeidsplaatsen verdwenen door de moeilijke marktomstandigheden voor autobouwers en toeleveranciers. Dat komt neer op bijna 7 procent van het totale personeelsbestand in de Duitse auto-industrie, bleek recent al uit onderzoek van EY.
Duitse autobedrijven, waaronder Volkswagen en Mercedes-Benz en grote toeleveranciers zoals Bosch en Continental, schrappen banen om kosten te besparen. Ook gaan fabrieken dicht. De sector kampt onder meer met zwakkere verkopen, overcapaciteit, hoge kosten voor de overgang naar elektrisch rijden en onrust op handelsgebied.
Chinese concurrentie
Maar ook elders in de Duitse industrie gaan tienduizenden banen verloren. Dat geldt bijvoorbeeld voor machinebouwers en staalproducenten. Dat heeft ook te maken met toenemende concurrentie uit China, hoge energiekosten en bureaucratische regeldruk waardoor investeringen worden uitgesteld of activiteiten naar het buitenland worden verplaatst.
Volgens EY zijn er sinds 2019 in de gehele Duitse industrie bijna een kwart miljoen banen verdwenen. Bij afgestudeerde studenten van technische universiteiten in Duitsland neemt de werkloosheid toe, aldus de onderzoekers.
Bron: ANP
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
