Onlangs kwam op ons kantoor een actieve dame van mediterrane afkomst om te informeren naar een stageplaats. Voor ons een verrassende actie: iemand belt aan en vraagt of er plaats is.
Ik krijg veel mailtjes van studenten die willen stagelopen. De een heeft de datum van vorige week er nog in staan, de ander weet niet hoe een fatsoenlijk mailtje er uit moet zien en een derde zit nog op AVI-3 niveau qua spelling. Nou, met zulke mailtjes ben ik vrij snel klaar. Dus vandaar, een verrassende actie.
We hebben snel een afspraak gemaakt om eens nader kennis te maken. Ze blijkt op een heao in Amsterdam te zitten en ze geeft aan dat het vinden van een stageplaats momenteel erg moeilijk is. Wat verder doorvragend bleek, dat de opleiding als eis stelt dat de stagiair een tijdelijk dienstverband moet aangaan met het stagekantoor en de beloning dient minstens het minimumloon te zijn.
Op mijn manier heb ik geprobeerd om subtiel uit te leggen dat dat bij ons kantoor niet gaat werken. Een stagevergoeding is OK, maar geen arbeidscontract en geen minimumloon. De sollicitant snapte het en gaf aan zich daarin te kunnen vinden. Nou ja, even de school op de hoogte brengen dat er geen arbeidscontract, maar een soort stageovereenkomst zou komen en dan zou het wel goed komen.
Helaas, enkele weken later blijkt dat er ook weigerambtenaren op die school in Amsterdam zitten. De heren hebben daar besloten dat de sollicitant alleen bij ons mag komen stagelopen, wanneer zij veertig afwijzingen van andere kantoren heeft ontvangen. En niet zomaar in de trant van: ‘Ik heb dat en dat kantoor gebeld en zij hebben geen plaats', maar een echte afwijzing. Wanneer er geen veertig afwijzingen zijn, moet de examencommissie over dit geval beslissen. Verwachte uitspraak in januari 2012.
Wie kan zich niet voorstellen dat ik met stomheid was geslagen? Ik hoorde onlangs van ouders met kinderen op de HAN in Arnhem en Nijmegen dat tachtig procent van de studenten géén stageplaats voor het komend voorjaar heeft. Nu bieden wij er één aan en dan komt er een school uit Amsterdam met deze absurde eisen!
Ik hoop dat studenten zich niet laten ontmoedigen door hun opleidingen om een goede stageplaats te zoeken, die misschien niet helemaal voldoet aan de eisen die een aantal onwetende docenten heeft opgesteld.
Albert Fieret is zelfstandig gevestigd accountant in Barneveld onder de naam JonkerFieret adviseurs/accountants.
19reacties
Bij uw eerste reactie op deze site vragen wij om een bevestiging.
Er is een bevestigingsmail naar het door u opgegeven e-mailadres gestuurd.
Mehmet Altin
Ik studeer aan de Hogeschool Rotterdam Accountancy. Momenteel ben ik nog steeds op zoek naar een meeloopstage terwijl de deadline is verstreken. Veel van de lezers zullen de schuld aan mij wijten, maar ik begon met mijn zoektocht al voor de zomervakantie. Na 50 mislukte sollicitatie-aanmeldingen ben ik genoodzaakt om half jaar thuis te blijven. Het ergste is ook dat de school helemaal niks aan doet om een stage voor haar studenten te regelen. Verder hebben de accountancykantoren hoge eisen aan studenten: voorzitter zijn van een studentenvereniging, ervaring in het financiële wereld etc.. Elke sollicitatieprocedure verloopt moeilijk. Elke keer moet ik 10 werkdagen wachten voor een afwijzing, terwijl het bestuderen van een motivatiebrief en een C.V. hooguit 10 minuten duurt. Ik kan alleen mijn tanden knarsen. Om überhaupt stage te kunnen volgen moest ik veel modules behalen om nu halfjaar plus zomervakantie thuis te kunnen blijven. Het ergste van allemaal is dat ik geen garantie heb voor een stageplek voor volgende jaar. Persoonlijk heb ik nog nooit zoveel moeite gehad met het vinden van een stage, maar het lijkt wel discriminatie van het hoogste niveau.
Mark Paur
Geachte heer Fieret (of mag ik inmiddels Albert zeggen?), Pieter en andere bloggers. Ik ben blij dat we via deze weg op een inhoudelijke discussie komen waarin ik –als docent aan de duale variant- het duale concept van de Hogeschool van Amsterdam uit de doeken kan doen. De HBO-duale variant is één van de wegen die de middelbare scholier kan bewandelen om RA (of AA; maar laat ik me beperken tot RA) te worden. Daarnaast zijn er andere wegen, mits uiteraard de juiste vooropleiding : voltijd-HBO, universiteit, direct gaan werken en de aloude parttime Nyenrode opleiding of sinds kort een associate-degree. Net zoals de adolescent meer opties heeft, heeft de werkgever die ook : voor starters een HBO-er-AC voltijd, duaal of deeltijd opgeleid, een AD-er (associate degree), een academicus of beginnend Nyenrode-student en voor stages een voltijd student of een duaal student. Hierbij beperk ik me overigens tot de accountancy-opleidingen want kantoren weten ook heel goed de (goede) HBO-bedrijfseconomiestudenten, MER-studenten en andere studenten te vinden. Het argument dat niet betaald wordt voor een leerling gaat niet op want ook de startende academicus en zeker de startende Nyenrode student is een leerling. En is het business-model van de kantoren juist niet gebaseerd op “learning-on-the-job”? Daarin past het duale concept perfect. Ten opzichte van de voltijd student zit deze student minder in de schoolbanken en meer op de werkvloer. Dit vanuit de gedachte dat de ene nu eenmaal beter vanuit de boeken leert en de ander beter vanuit de praktijk. Hierbij overigens de geruststellende gedachte dat voor beide studenten hetzelfde theoretisch eindniveau geborgd is door middel van de Landelijke Overall Toets. Statistisch gezien liggen de scores van voltijd en duaal studenten ongeveer gelijk. Dus : eindniveau hetzelfde, weg ernaar toe anders. De HvA - duaal student heeft bij afstuderen 3x een halfjaar werkervaring op de cv, soms bij één kantoor maar vaker bij meerdere. Ook kent hij al het ritme van vier dagen werken, vrijdag naar school en tentamens maken; goed voor de vervolgopleiding. Kortom : de beginnend duaal afgestudeerde heeft theoretisch evenveel maar praktisch meer in huis dan zijn voltijd-collega. Is de duaal student dus beter dan de voltijd student. Nee, zeker niet. Hij is anders. Hoewel generaliseren altijd erg gevaarlijk kan je toch zeggen dat zijn “theoretische grondhouding” wat minder is en zijn praktische competenties (besmet woord) als samenwerken en assertiviteit wat beter. Maar nogmaals, dit is generaliseren en dus gevaarlijk. Wat is dan de meerwaarde voor de werkgever van een duaal-student ten opzichte van de stagiair? Puur financieel gezien verliest de duaal-student het, zeker in zijn eerste werkperiode, van de stagiair. De duaal student zit dan in zijn tweede studiejaar, de voltijd in het derde studiejaar en laatstgenoemde is goedkoper. Nu moeten we ook niet overdrijven want voor een 21-jarige praten we bij een 4-daagse werkweek over een minimumloon van € 700 per maand en ook de stagiar krijgt een vergoeding. In de tweede (jaar 3) en derde werkperiode (jaar 4) heeft de duaal-student daarentegen een ervaringsvoorsprong. Ik zou tegen werkgevers in het algemeen kunnen zeggen : de afgestudeerde duaal student heeft voorsprong, maar beste werkgevers : niet alleen de lusten na de studie maar ook de (financiële) lasten tijdens de studie. Toch missen beide benaderingswijzen de kern waar het om gaat : namelijk de juiste student / medewerker op de juiste plaats, binnen het brede pallet van stagairs en starters. En als de duaal student een gelijke kans krijgt – al was het alleen maar omdat het concept bekender (of misschien minder onbekend) wordt, heeft wat mij betreft deze discussie op dit punt zijn nut gehad. En gelukkig, ook in de huidige markt, weten een aantal werkgevers de duaal student op waarde te schatten. Misschien op korte termijn financieel iets minder aantrekkelijk maar op lange termijn blijkt het vaak een gelukkige keuze! Tot slot zien wij in Amsterdam en omstreken natuurlijk ook de veranderde arbeidsmarkt. Tot 2006 zat ik zelf in de accountancy en hadden we eigenlijk maar één probleem : te weinig mensen. Studenten vonden dan ook zelfs met mails vol taalfouten fluitend een werkplek. Overigens was dit personeelstekort mede veroorzaakt door een te terughoudend aannamebeleid in de periode van laagconjunctuur daarvoor. Trappen kantoren nu weer in dezelfde val? Daarom juich ik een discussie over stage en aannamebeleid in de huidige tijd zeer toe. En dan niet alleen voor de duaal student maar voor elke student die de toekomst is van het zo mooie beroep!
Pieter de Kok
Volgens mij zeg ik zelfde, discussie is goed en zeker niet klaar. Door de ruis lijkt discussie over ruis te gaan en niet om het feitelijke probleemvraag: is er een .zgebrek aan kwalitatieve stageplekken? Ik heb via Twitter richting studenten een simplele vraag gesteld vanavond, redelijke achterban om die vraag kwijt te kunnen: issue ja/nee? Inmiddels al 7 reacties met overtuigend "ja". Tuacc wil er mee aan de slag, hoe en wat geen idee, gaan wat ideeen verder uitwerken, to be continued.
Student Saxion
Hier een derdejaars AC-student van het Saxion. Ik merk dat het toch best lastig is om een stageplek te vinden. Momenteel heeft zo'n 60-70% van mijn klas nog geen plek gevonden, terwijl de uiterste datum voor een stageaanvraag al aardig in de buurt komt. Ik merk dat veel (grote) bedrijven geen plek meer hebben. Ik krijg veel reacties met de mededeling dat alle plekken al vergeven zijn. Wat ik wel zie is dat sommige kantoren nog stageplekken met uitsluitend samenstelwerkzaamheden in de aanbieding hebben. Op 4 van de 5 brieven heb ik zo'n antwoord teruggekregen. Mocht je op gesprek komen, dan blijkt dat ze vaak veel keuze hebben uit een heleboel andere kandidaten. Op zich zijn de eisen van de opleiding wat minder streng dan in uw artikel. Het moet gaat om een combinatie tussen controle- en samenstelwerkzaamheden. Daarnaast moet een afm-vergunning aanwezig zijn.
Albert Fieret
Heer Paur, Ik word door u geconfronteerd met een nieuw feit: er is dus sprake van een duale opleiding. Dit zet deze zaak in een wat ander licht. Blijf ik met wel met de vraag zitten: Waarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen een duale opleiding en stage? Voor kantoren die studenten inzetten maakt het niet uit of het een stagiair is of een duale student: de inzet is in beide gevallen een bepaalde periode en in beide gevallen betreft het onervaren studenten. Wat rechtvaardigt dan een verschil? Ligt de rechtvaardiging alleen in het feit dat de hogeschool de gedachte heeft "dat het kantoor geen stagiair inhuurt die “meesnuffelt of meekijkt” maar een werknemer die productief wordt ingezet"? Het lijkt mij dan dat de hogeschool kantoren moet kunnen overtuigen dat er een wezenlijk verschil is tussen gewone stage en een duale stage/werkperiode. Ik ben benieuwd. Mijn vermelding dat het een dame van mediterrane afkomst betreft, is bedoeld om het verschil aan te geven qua mentaliteit: zij gaat de kantoren wel persoonlijk langs en dat is een groot verschil met de 'standaardmailtjes' die ik periodiek ontvang van veel autochtonen. Ik wil met deze opmerking mijn bewondering uitspreken over haar handelwijze. Wat dat te maken heeft met professioneel gedrag of het gebrek daaraan, is voor mij niet helemaal duidelijk. AT:Pieter, een blog en een discussie als deze is juist bedoeld om helder te krijgen waar issues liggen. Wanneer uit de discussie blijkt dat een en ander minder urgent is, heeft de discussie zeker zin gehad!
Pieter de Kok
De heer Paur heeft wel een punt. Alle reacties teruglezende heb ik wellicht wat erg enthousiast gereageerd. De percentages bleken significant lager te zijn en de achtergrond van de betreffende stagaire / regelgeving ligt blijkbaar iets genuanceerder. Op zich jammer, want hoewel in Oosten blijkbaar het stageplaats verhaal niet zo urgent lijkt als je zou kunnen afleiden uit de blog, lijkt de discussie over gebrek aan kwalitatief goede stageplaatsen in NEDERLAND, nu wat te verkleuren door de tegengeluiden. Ik zou het op prijs stellen als er ook mensen nog iets aan de discussie willen toevoegen die een helicopterview hebben en een plaatje van de 'gebrek aan' kunnen schetsen van iets wat een landelijk beeld geeft.
Mark Paur
“Helaas houdt de heer Fieret zich niet aan een van de fundamentele beginselen die voor ons mooie beroep gelden nl. “deskundigheid en zorgvuldigheid”. Als hij hier de zorgvuldigheid had toegepast die hij –hopelijk- in zijn dagelijkse praktijk hanteert, had hij kunnen weten dat deze dame –kennelijk- afkomstig is van de duale opleidingsvariant van de Hogeschool van Amsterdam. Deze opleidingsvariant kent geen stages maar werkperioden. En inderdaad, daarvoor geldt als eis vanuit de school het wettelijk minimumloon. Dit vanuit de gedachte dat het kantoor geen stagiair inhuurt die “meesnuffelt of meekijkt” maar een werknemer die productief wordt ingezet. Dit stelt eisen aan de duale student, onder meer om dit aspect “over de bühne” te krijgen; eisen waar deze student kennelijk nog niet helemaal aan voldoet. Daarom mag de student –bij uitzondering- wel een stagevergoeding aanvaarden, mits hij of zij aantoont voldoende sollicitatie-inspanningen gedaan te hebben. En aantonen gebeurt inderdaad -in de accountancy toch ook nog steeds mag ik hopen- op basis van harde bewijzen, waarbij het aantal van 40 niet correct is. > > Dus mijnheer Fieret : hierbij de feiten en gaat u nu over tot zorgvuldige oordeelsvorming, waarbij naast de inhoud ook de stijl van uw blog (maar dat is misschien het kenmerk van een blog) nu niet echt getuigt van een ander fundamenteel beginsel nl. professioneel gedrag. Want waarom in de eerste zin al vermelden dat de dame “van mediterrane afkomst” is? . > > Overigens zie ik ook in de reactie van andere beroepsgenoten een zorgelijke trend : keihard oordelen zonder de feiten te kennen. En ons vak heeft het al zo moeilijk……. > > Mark Paur RA > Een onwetende docent aan de HvA met 25 jaar accountancy-ervaring
Bob Mohr
Ik ben geen accountant maar werk wel in het vakgebied. Ik heb ook geen verleden bij een accountantskantoor, wel bij advieskantoren. Ik kan dus niet oordelen of die de werkelijke praktijk goed weergeeft. Maar als dat zo is, laten de motivaties hieronder van de hogescholen zien hoe slecht het met het beroep werkelijk gesteld is. En dan heb ik het niet alleen over de opleiding die blijkbaar in dezelfde cultuur zit, maar ook over de wijze waarop deze studenten te werk worden gesteld (of geacht worden te werken) in de praktijk tijdens een stage. Twee zaken stuiten mij vreselijk tegen de borst: 1. “Overigens studeren er aan de HAN geen kinderen. Het zijn allemaal jong-volwassenen, zeker op het moment dat zij, in de tweede helft van het derde jaar, op stage gaan.” Vooruit, het zijn jong-volwassenen. Maar in de eerste plaats zijn het studenten. Niets meer en niet minder. De stage is onderdeel van de (beroeps)opleiding. En voor het volgen van een (beroeps)opleiding wordt normaal gesproken niemand betaald. Naar mijn mening mogen de “jongens en meisjes” met iedere stagevergoeding blij zijn. De student krijgt een stageovereenkomst. En zo’n stageovereenkomst is iets heel anders dan een arbeidscontract. Studenten zijn namelijk nog geen gediplomeerde professionals. Ze moeten het vak nog leren. Dus moeten ze stagiair beloond worden. Zo’n stage is ook iets heel anders dan deelnemen aan een duaal traject. Als ze afgestudeerd zijn, praten we weer. Eerst bewijzen dat je het in je hebt. Ik ben zelf bedrijfskundige en ik kreeg in 1994 1.000 gulden per maand als stagevergoeding. Daar was ik heel blij mee en vond ik eigenlijk heel veel geld. Dat interesseerde de universiteit echter helemaal niets. Die keken, zoals het hoort, uitsluitend naar de inhoud van de opdracht. In de onderstaande tekst wordt een vergoeding op het niveau van het minimumloon impliciet verdedigd. Te zot voor woorden. En niet zeggen dat ze het nodig hebben om hun studie te betalen. Als studenten daarvoor geld nodig hebben, dan moeten ze dat doen naast(!) hun studie. 2. “Wij zeggen gewoon nee als wij vermoeden dat een student vooral wordt benut om omzet te genereren, personele gaten te vullen,….” Blijkbaar komt het regelmatig voor dat kantoren geld durven te vragen voor stagiaires. Zoals hierboven aangegeven, nog geen afgestudeerde professionals, maar studenten! Als er zoveel kantoren zijn die op deze manier omgaan met de kwaliteit die ze leveren, is het niet gek dat er regelmatig problemen optreden. En dan gaat het niet om ongeschoolde arbeid, maar om de werkzaamheden die ze als accountant geacht worden te doen. Voor alle kantoren die dat lef hebben: schande, shame on you!
Albert Fieret
Heren van de hogescholen, Dank voor uw reactie! Geluiden uit het werkveld geven meerwaarde aan de discussie, zo blijkt het maar weer eens. De bedoeling van mijn blog was om aandacht te vragen voor een schrijnend geval. Nuanceringen komen later aan de orde. Overigens, ik wil wel graag even de volgende zaken vermelden: - Mijn bronnen heb ik in september gesproken, dus dat kan een oorzaak zijn van het aanzienlijke verschil in aantallen geplaatste studenten; - Ik ben blij om te horen dat stagiaires nog steeds een goede plaats kunnen vinden en dat er vanuit de hogescholen (althans CHW) aandacht wordt besteed aan de selectie van de stagekantoren; - Wij hebben een aantal oud-HAN’ners tot groot wederzijds genoegen in dienst, dus dat zegt wat;-) - Twee hogescholen uit het oosten hebben gereageerd, maar geen hogescholen uit het westen. Het is mij nog niet duidelijk of andere hogescholen dan de HAN en CHW een ander beleid hebben ten aanzien van stages. De hogeschool in kwestie heeft intussen aan 'onze' stagiair gemeld dat de minimumloon-eis voor haar vervalt; de -voor mij niet acceptabele- eis voor een tijdelijke arbeidsovereenkomst (met de daaraan gekoppelde juridische status) vervalt vooralsnog niet.
Jurroen Cluitmans
Geachte heer Feiret, Het controleren van de feiten is altijd een goede zaak. Naar aanleiding van uw opmerking "Ik hoorde onlangs van ouders met kinderen op de HAN in Arnhem en Nijmegen dat tachtig procent van de studenten géén stageplaats voor het komend voorjaar heeft" heb ik daarom zojuist even bij onze praktijkcoördinatoren nagevraagd hoeveel studenten er op dit moment voor de stage, die aanvangt in februari, nog geen stageplek hebben. Dat zijn er nog drie of vier, wat wil zeggen dat ruim 90 % reeds wel een stageplek heeft. Dit is geheel in lijn met de constatering van onze student in zijn of haar reactie. Overigens studeren er aan de HAN geen kinderen. Het zijn allemaal jong-volwassenen, zeker op het moment dat zij, in de tweede helft van het derde jaar, op stage gaan. Jurroen Cluitmans opleidingscoördinator accountancy-opleidingen aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Coen Bongers
Wie herinnert zich niet zijn eerste accountancystage of duale leerplek? Vooral veel geleerd over hoe de praktijk nu echt uitpakt en hoe praktijk te plaatsen is in de theorie. Binnen de Windesheim Accountancy opleiding zijn wij streng tegenover kantoren: als een voor ons onbekend kantoor zich aandient waar een student van ons mogelijkerwijs heen gaat, dan wordt door ons eerst getoetst of het kantoor geschikt is: van voldoende omvang, titeldragers aanwezig, een voldoende afwisselend klantenpakket en, heel belangrijk, voldoende ondersteuning om stagiaires of duale studenten inhoudelijk te coachen. Wij zeggen gewoon nee als wij vermoeden dat een student vooral wordt benut om omzet te genereren, personele gaten te vullen of niet begeleid gaat worden. Wij geven geen dwingende richtlijn mee over stagevergoedingen: sterker nog: ik heb liever een stagiair die heel veel geleerd heeft zonder stagevergoeding dan een die flink verdiend heeft en vooral handjes heeft geleverd. Accountancy is een (wetenschappelijk) ambacht en daar moet voor geoefend worden: een belangrijk onderdeel in het curriculum van de AC-opleidingen. Studenten zoeken bij ons zelf een stageplaats: wij ondersteunen ze daarbij met sollicitatietrainingen samen met kantoren,ook kunnen ze putten uit een database met beschikbare kantoren. Wij helpen studenten die soms moeilijker een plek kunnen vinden met solliciteren: brieven beoordelen, proefgesprekken voeren of een goed woordje doen. Over AVI 3 niveau durf ik te zeggen: die studenten komen bij ons niet zo ver in onze opleidingen: wij besteden aandacht aan spelling (helaas nodig) en presentatietechnieken. Zonder een uitspraak te kunnen of willen doen over andere AC opleidingen kan ik melden dat wij het merendeel van onze studenten ook nu zonder al te veel problemen geplaatst krijgen bij kantoren. Ook bij projecten kunnen wij terugvallen op kantoren die graag meewerken aan het onderwijs, zo hoort het ook! Zij mogelijke werknemers erbij, wij een goed en praktisch programma. Hiermee krijgen wij de volwaardige accountants waar we ons vak nog beter mee kunnen uitvoeren. Een groot deel van de problematiek herken ik dan ook niet bij ons. Vooralsnog denk ik dan ook dat het geen #tuacc onderwerp hoeft te zijn. Coen Bongers (niet de eerdere Coen...) Coordinator eindfase AC bacheloropleiding Hogeschool Windesheim
Han-Student
Beste heer Fieret, Aller eerst is de eis die de HEAO in Amsterdam stelt uiteraard belachelijk en die 'heren in Amsterdam' horen dat ook te weten. Ik neem toch aan dat zij regelmatig overleggen met accountantskantoren over stageplaatsen en de voorwaarden die daaraan gesteld worden. Dan even de opmerking over de HAN. Zelf ben ik derdejaars student aan de HAN, locatie Arnhem. Ik weet natuurlijk niet hoe uw kennissen aan het percentage zijn gekomen. Maar als ik voor mijn eigen klas spreek ligt dit percentage aanzienlijk hoger. We hebben zelfs meerdere lessen gekregen, waarin werd besproken wat je moet doen om een stageplek te krijgen. Veel van mijn klasgenoten hebben op dit moment al een plek. Daarnaast is de reden van velen die nog geen plek hebben, dat zij bang zijn de stagedrempel niet te gaan halen. Ook zijn de stage-eisen die de HAN stelt naar mijn mening redelijk. Die 80% lijkt mij, voor mijn klas in elk geval, niet realistisch en geloof ik ook niet dat dit voor andere klassen geldt.
Arnout van Kepen
Persoonlik vind ik he bespottelijk. Een stage is onderdeel van de opleiding, geen werk. Toen ik heao-bi deed, een toen behoorlijk gewilde opleiding, was een stagevergoeding van 100 gulden per maand heel netjes, en waren medestudenten van andere opleidingen jaloers, want daar kreeg men niets. Het spit me wel, maa minimumloon, wie verzint zoiets? En dan als harde eis vanuit de opleiding, waar een student zelf allang blij is met een stageplaats. O tempora, o mores, of zoiets.
Meindert Brunia
Veel terechte ophef over de eis van veertig afwijzingen. Maar s de oorspronkelijke vraag van de hogeschool, een tijdelijke contract en minimumloon, ook zo dwaas? Waarom zijn accountantskantoren van mening dat 'dit bij ons niet gaat werken'? Er is toch sprake van een gezamelijke verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de toekomstige aanwas? In die zin is horen stagiaires toch gewoon bij een goed HR-beleid? Nog intrigerender vind ik de vraag of beroep (NBA) en opleidingen samen overleg voeren over dergelijke eisen.
Jan Wietsma
Als ik dit lees dan moet ik mijn ogen echt even uitwrijven. Hoe moreel is het handelen van de HEAO in Amsterdam zeker in tijden van een laag conjuctuur. Misschien iets om deze case aan de Rijdende Rechter voor te leggen.. ;-) Maar alle gekheid op een stokje. Willen we het volgen van een opleiding tot accountant echt ontmoedigen dan moeten we vooral dit soort acties ondernemen. Ik zou deze student adviseren over te stappen naar een andere hogeschool. En wellicht is het ook tijd voor kamervragen..
Pieter de Kok
Nog even over nagedacht: Nu ik de bijdrage van Albert lees over gebrek aan stageplaatsen, is het geen idee om op de Accountantsdag een StagePlekGezocht stand in te richten waar kantoren hun stageplekken kunnen aanmelden. Vanaf centraal podium kan iemand met 5 minuten even uitleggen dat de nood hoog is en de speciale stand promoten? Zet er wat HBO AC onderwijs mensen bij en we kunnen gelijk zaken doen? Nemen zij een map met CV's mee. NBA, goed idee?
Coen
Jammer genoeg dat het niet bij alleen onze beroepsgroep is, maar over de volle bandbreedte. En dan vragen opleidingsinstituten zich nog af waarom het e.e.a. faalt?? Tja, wat betekent het ook al weer opleiden.... Overigens vind ik een stagevergoeding best op zijn plaats want ook de kantoren hebben er profijt aan. Maar dit moet een gunst zijn vanuit een kantoor en kan zeker niet vanuit een opleidingsinstituut al opgelegd worden. Succes Pieter en Albert, goed initiatief!
Johan Visser
Zeker in laagconjunctuur,terwijl veel kantoren op het eind van het jaar moeite hebben om iedereen aan het werk te houden,is dit een ridicule eis. Ieder initiatief om goede stages te creeeren moet van harte toegejuicht worden. Er is overigens ook geen betere manier van Werving&Selectie dan een goed stagebeleid.Kan geen headhunter tegen op! Overigens wil ik er wel op wijzen dat ik in hoogconjunctuur ,toen iedereen vocht om stagemedewerkers,de nodige bizarre streken ben tegen gekomen om stageaires te lokken. En ken ik kantoren die een heel beperkte stagevergoeding boden en de stagaires voor een stevig tarief declareerden bij de client. Dat hebben ze op HBOscholen ook gehoord en dan krijg je dit soort eisen. Iedereen probeert in tijden van personeelssschaarste zijn stukje mee te pakken,inclusief sommige scholen,en dat heet dan ongetwijfeld marktwerking. Chique is anders. Maar nu is de situatie echt anders dus ik hoop dat de oproep van Albert en Pieter navolging krijgt.
Pieter de Kok
Is dit echt waar? 40 afwijzingen, wie verzint die onzin. Dit is ronduit belachelijk. Ik krijg ook veel mailtjes van bezorgde studenten over stageplaatsen met de vraag of Tuacc hier iets mee kan. We kunnen niet alle onderwerpen oppakken, maar hier lijkt echt iets fout te gaan! Kunnen we als Tuacc minded kantoren , in samenwerking met NBA / SRA, niet iets van een éxtra' pool maken van stageplaatsen, een inventarisatie maken? We zeuren over verloren generaties, maar op deze manier ligt verantwoordelijkheid bij ons. Uitwisseling van een aantal mensen over verschillende kantoren heen? Rotatieprogramma. Moet wel behapbaar blijven. Als iedereen nu zijn steentje kan bijdragen? Zal met Marco en Joris overleggem wat we als Coney mee kunnen. Iemand uit de beroepsverenigingen die de lead kan nemen?
Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.
Aanmelden nieuwsbrief
Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.