Opinie

Waarheen, waarvoor?

Je kunt een hoop zeggen over Mieke Telkamp (voor de young profs: zij zong ooit een tergend langzaam lied met bovenstaande titel), maar haar keuze van vraagwoorden blijft fier overeind.

Iedere beroepsgroep, organisatie, team of professional, klein of groot, ziet zich met enige regelmaat gesteld voor deze vragen. Zo ook accountants.

Toen ik nog trainde als commerciële trainer (once upon a time, a long, long, time ago) was ik een fervent vertolker van het 'klant centraal'-gedachtengoed. Nu weet ik dat mijn eigen blikveld te beperkt was. Als je werkelijk het bestaansrecht van een professionele organisatie wilt vinden, moet je op zoek naar de bijdrage van die organisatie aan de maatschappij op de langere termijn, en vandaar uit naar de klant.

Juist die zoektocht lijkt gaande bij de accountancy. En het gekke, voor mij als buitenstaander, is, dat het oogt alsof jullie daaronder gebukt gaan in plaats van dat het jullie fier rechtop doet staan.

Bij accountants staat de bijdrage aan het maatschappelijke verkeer zelf (nog) niet zo zeer ter discussie: die is bij wet geregeld (en wie anders gaat ons helpen om wijs te worden uit al die financiële paragrafen), maar wel de manier waarop die de afgelopen jaren is vervuld.

Toch helpt het, denk ik, als er een helder antwoord komt op de vraag waarom accountants belangrijk zijn. Een antwoord dat hout snijdt, goed te begrijpen is, gedeeld door jullie allen en dat vertrouwen geeft voor de toekomst - en mij helpt antwoord geven op vragen uit mijn omgeving 'wat er leuk is aan accountants'.

Als 'de maatschappij' daarin strijdige signalen afgeeft, dan zou ik zeggen, zet alle energie in op het helder krijgen van die maatschappelijke opdracht op een manier die past bij wat je wilt betekenen. Kortom, beïnvloed je omgeving actief op dit punt, anders ga je alsnog onderuit. Dus hup voor de NBA, OPAK, SRA en al die anderen die dicht bij het vuur zitten.

Teams van professionals (en ik heb er heel wat gezien) volstaan als reactie op de vragen van Mieke vaak met een antwoord dat aangeeft wat ze letterlijk doen. Bijvoorbeeld: akoestisch onderzoek verrichten of juridisch advies verlenen. Dat is je expertise, dat is wat je kunt als je van school komt, dat kan iedere Jan Salie (nee hoor, ik kan er helemaal niets van, maar om het even scherp te stellen).

Bij accountants volstaat het ook niet om te beschrijven wat je doet, het gaat om formuleren waarom je op aarde bent. Mooier, want veel relevanter, is als je kunt uitleggen wat jouw bijdrage is aan het grotere geheel. En daar word je blijer van als professional, want je wilt er toe doen, nietwaar?

"De toekomst ligt in een meer objectief, onafhankelijk en hoogstaand beroep, waarbij de kwaliteit van het vak en dienstbaarheid aan het maatschappelijk verkeer voorop staat." Dit verzin ik niet hoor, maar zo citeert Marcel Pheijffer AFM-bestuurder Gerben Everts in zijn blog 'Gerben Everts, toezichthouder aan het woord'.

Dit lijken mij zinnen die de lading wel dekken. Als professional kun je dan ook alvast gaan glimmen bij de woorden "objectief, onafhankelijk, hoogstaand beroep". Niet dat er zoiets bestaat als objectief handelen, maar daarover een andere keer meer.

Wat je toevoegt aan de wereld, waardoor je terecht je plaats onder de professionele zon en je (gewoon een normaal, gezond bedrag aan) geld verdient, is nogal een wezenlijke vraag: voor iedere beroepsgroep, voor teams in organisaties en voor de individuele professional.

Mieke Telkamp wist het als geen ander. Waarheen? Waarvoor? Het blijven vragen waar menigeen zich op stukbijt in deze tijd. Maar vooralsnog lijken die vragen voor accountants eigenlijk wel te beantwoorden.

Wat maakt het dan zo moeilijk?

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Margreeth Kloppenburg is adviseur voor professionals in onder andere de accountancy. Zij is auteur van 'Artikel 5, de beroepseer van de Accountant'.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.