Doet de NBA genoeg voor de mkb-praktijk?
Zo'n vraag stellen is als een schot voor open doel. Wat we ook doen, het is ongetwijfeld nooit genoeg.
De NBA is recent stevig aangevallen op haar rol voor de mkb-praktijk: kies maar voor de oob-markt en laat het bedienen van de kleinere marktpartijen aan andere organisaties over, want al jullie aandacht gaat toch naar die grote spelers. Dat is de kern van de kritiek.
Ik heb eerder verduidelijkt wat de rol van de NBA is: het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van accountants. We zijn vertegenwoordiger en spreekbuis van het gehele accountantsberoep in Nederland. We maken regels en we bewaken de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Andere marktpartijen richten zich nadrukkelijker op individuele belangenbehartiging en dienstverlening.
Maar wat doen we dan aan die gemeenschappelijke belangen, als het om de mkb-praktijk gaat? Aan het eind van 2014 heb ik eens de stand opgemaakt van ons project Dichter bij de leden. Even terughalen: dat project gaat over intensivering van de contacten met mkb-kantoren, service op maat, toegankelijke publicaties, honorering van ledeninzet en nadenken over ons eigen bestuursmodel.
Als LOA-bestuur (ledengroep openbaar accountants) hebben we een flink aantal kantoren bezocht. Dat levert veel waardevolle input op over de verwachtingen van leden richting hun beroepsorganisatie.
We hebben informatie gebundeld voor nieuw startende accountantskantoren en er zijn twee nieuwe modules voor de Gids Praktijkbeheer uitgebracht: over het opzetten en uitbouwen van de praktijk en over praktijkmodellen en netwerken. Beide zijn honderden keren gedownload.
We hebben nieuw informatiemateriaal uitgebracht dat door mkb-kantoren aan klanten kan worden verstrekt: over de Wet werk en zekerheid, fiscale eindejaarstips en een update van het bekende ZakenZakboekje. De campagne Daarom een accountant is ingezet tijdens de zes regionale edities van de Week van de Ondernemer, inclusief sessies over financiering.
We hebben regionale bijeenkomsten gehouden over IT-audit in het mkb. Plus natuurlijk de reguliere afdelingen en kringen.
Met de grote banken wordt momenteel overleg gevoerd over kredietaanvragen via SBR. En tegelijk participeert de NBA in de oprichting van een ondernemerskredietdesk (samen met NVB, SRA en MKB Nederland) en een financieringsdesk (samen met de KvK). Beide zijn nog in oprichting, maar komen er aan.
In een recente reactie op Accountant.nl hebben Hugo van Campen en Gerard van IJzendoorn, binnen de NBA belast met de mkb-praktijk, ook een opsomming van activiteiten gegeven. Zij zijn ook het aanspreekpunt voor de vaktechnische helpdesk. Meer dan 1200 telefonische vragen per jaar, dat betekent dat je in een behoefte voorziet. En daar komen de schriftelijke vragen nog bij.
Kortom: het kan zeker nog beter, maar we doen toch echt het nodige (en we staan open voor suggesties). De NBA is er ook voor de accountant in het mkb. Als er suggesties zijn voor onderwerpen, kunt u die bij mij melden (d.terharmsel@nba.nl).
Gerelateerd
Accountants en de Staat van het mkb
De opstellers van de Staat van het mkb pleiten voor actie, maar gaan geheel voorbij aan de rol van de accountant, schrijft Joris Joppe.
Voor mkb-accountants is een benaderbare cultuur voor alle generaties heel vanzelfsprekend
Als babyboomers en generatie-Z moeten samenwerken, leidt dat niet altijd tot frisse energie en soms juist tot lichte wrijving. Hoe je in een klein of middelgroot...
Young profs organiseren mkb-event voor verschillende generaties accountants
Op 30 oktober organiseren de NBA Young Profs een event voor jonge, maar ook voor meer ervaren accountants in het mkb. Tijdens 'MKB Connect' wordt onder meer ingegaan...
Cultuur draag je met je mee
In de mkb-praktijk is cultuur geen abstract begrip, aldus John Weerdenburg.
Waarneming: van verplicht nummer naar noodzaak met impact
Het regelen van waarneming is geen luxe, maar een noodzaak, aldus John Weerdenburg. Toch zien veel accountants het vooral als een administratieve verplichting.
