Opinie

Het toppunt van beschaving

Voor de afwisseling maar eens een blog die helemaal NIETS met de toekomst van het accountantsberoep te maken heeft, maar met een van mijn grote hobby's: de geschiedenis, kunst en beschaving van het menselijk conflict.

Dat lijkt misschien apart, dus laat me dat eerst even toelichten. Als moderne mensen zijn we, mede onder invloed van de gruwelen van de twee grote wereldoorlogen en de polemologie vaak geneigd te denken dat oorlog een gebrek aan beschaving is en niet thuis hoort onder verlichte geesten, die wij denken te zijn.

Zo'n tien meter boekenplank vol werken over oorlogsgeschiedenis, -filosofie en -wetenschap verder, ben ik er vast van overtuigd dat het tegendeel waar is. Dat wat de mens onderscheid van het dier, dat wat ons uniek maakt in deze wereld, is cultuur of beschaving. De meest ontwikkelde, complexe, diverse, en in zekere zin 'menselijke' uitingen daarvan vormen essentiële onderdelen van ons mens-zijn, van onze beschaving. Daaronder vallen zaken als kunst, (religieus) ritueel, filosofie en ethiek. Jazeker. Maar zeker ook het puur menselijke conflict. Rudimentaire vormen van oorlog zijn waargenomen bij groepen chimpansees, onze evolutionaire broers. Maar de oorlog naar menselijke vorm is volkomen uniek. Zij heeft het gezicht van de mensheid en van de hele aarde bepaalt vanaf het moment dat de mens moderne mens werd.

Anders dan vaak wordt betoogd, geloof ik naar aanleiding van het werk 'de Oorsprong van de oorlog' van Arther Ferrill dat oorlog niet ontstond door het botsen van samenlevingen, maar dat samenlevingen zich vormden omdat daar behoefte toe ontstond vanuit een militaire noodzaak. Heel kort door de bocht: wij hebben een maatschappij, omdat we oorlog voeren.

In de westerse geschiedenis van de oorlog is het werk van Carl von Clausewitz van essentiële betekenis geweest. In Vom Kriege (1832) wordt een wetenschappelijke analyse van de oorlog gegeven die van een enorme betekenis is geweest voor de rationalisatie van de oorlog. Von Clausewitz doet hierin de beroemde uitspraak "Oorlog is enkel een voortzetting van de politiek met andere middelen", maar veel boeiender zijn wat mij betreft zijn wetmatigheden van de oorlog.

Al vrij snel beargumenteert hij via drie wisselwerkingen: "Oorlog is een daad van geweld, en er zijn geen grenzen gesteld aan de aanwending ervan; op deze wijze schrijft elk van beide partijen de ander de wet voor, er ontstaat een wisselwerking die in theorie tot het uiterste moet leiden."

In het oosten is de oorlog veeleer als een kunst dan als een wetenschap beschreven. Al even beroemd als Von Clausewitz in het westen, is Sun-Tzu in het oosten, met zijn De kunst van het oorlog voeren (circa 400 v Ch.). Inderdaad is dit werk welhaast een poëtisch werk, dat niet op de voor ons bruikbare rationele wijze vertelt wat te doen in welke situatie. Het is een brede beschouwing over aspecten van het kunstwerk dat de oorlog is.

Maar is oorlog dan geen wreed gebeuren, waarin ontelbare slachtoffers een onpeilbaar leed wordt aangedaan? Ja, dat is het. Maar om het plaatje te completeren moet worden gewezen op een moderne splitsing tussen het lijden-veroorzakende geweld, en de sublimatie van de strijd in een rituele vorm.

Mijn beste vriend is beroepsmilitair, en is uitgezonden geweest naar vrijwel ieder oorlogsgebied waar Nederland optrad de afgelopen decennia. Hij wist dat ik, als niet-militair, nooit echt zou begrijpen wat hij heeft meegemaakt, maar hij schatte wel in dat mijn denken voldoende aansloot bij het zijne, dat ik tot enig begrip in staat zou zijn. Hij liet me daarom onder andere Anthony Loyds My war gone by, I miss it so lezen, om iets te begrijpen van de op een heroïneverslaving gelijkende fascinatie voor en weerzin tegen de gruwelijke realiteit van de oorlog.

Aan de andere kant vinden we de totale sublimatie, in de moderne Japanse vechtsport judo. Kern van deze strijdvorm is de individuele strijd met jezelf, waarbij de tegenstander medestander wordt omdat deze er is om je te helpen je verder te ontwikkelen. Hoewel de sport technieken kent die tot zeer grote schade bij de ander kunnen leiden, is alles er juist op gericht schade te voorkomen. Judotechnieken zijn gericht op de beheersing van de ander, zonder de ander schade aan te doen. Het is een filosofie van paradoxen: de ultieme pacifistische vorm van geweld, de uitoefening van kracht door aanwending van nederigheid, de korte explosie van energie in een oase van rust.

Zelf ben ik overigens opgevoed als pacifist, en beoefen ik judo meer op filosofische basis dan met enig wedstrijddoel. En wat je als accountant met dit alles moet? In directe zin heel weinig. Voor mij is het een van de wegen om menselijk gedrag te begrijpen, en daar mijn eigen positie in te kiezen.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Arnout van Kempen di CCO CISA is directeur compliance & risk bij aaff, de fusieorganisatie van Alfa en ABAB. Hij schrijft op persoonlijke titel.

15 reacties

Wim Nusselder

Waarheid (of in elk geval ons vermogen tot perceptie daarvan) is perspectief-afhankelijk (de les van het post-modernisme). Perspectieven zijn er echter wel in gradaties van omvattendheid (mijn post-postmoderne meta-perspectief). De mensheid ontwikkelt een geleidelijk toenemend vermogen om meer omvattende perspectieven te hanteren; de een loopt daarbij achter bij de ander. Niet alleen individueel, maar ook collectief (samenlevingen). Oorlog wordt minder wenselijk en waarschijnlijk naarmate individuele en collectieve perspectieven van mensen omvattender worden. Dat is beschaving in mentaal-intellectuele zin in plaats van in sociaal-culturele zin.

Willem Gravesande

AT:Koen - 5-9-2014 8:59:18: Wetenschap is een basis van afspraken met waarheden die bij meerdere personen voorkomt. Dit is een interessante definitie van wetenschap. Namelijk dat er objectieve en universele waarheden zijn die voor iedereen gelden. Dus zijn deze waarheden voor iedereen hetzelfde en kan iedereen deze waarheden controleren. Op wuala.com/NewPhysics/Experiments/Falsifiability is hier wat achtergrond info over te vinden.

Koen

Of het is simpeler: wat voor mij waar kan zijn, is voor een ander onwaar. Daarmee is het ook weer perspectief. Wetenschap is een basis van afspraken met waarheden die bij meerdere personen voorkomt. Dus als we zo flexibel zijn om eigen waarheden te creëren en ook de waarheid bij de ander te begrijpen, inleven in de ander, wordt het dan niet eens tijd om oorlog niet als kern van de mens te accepteren. Maar juist deze flexibiliteit als kernwaarde aan te pakken en daarmee oorlog te voorkomen? De ketens afleggen en de wereld buiten de grot gaan zien.

Willem Gravesande

AT:Koen - 4-9-2014 14:38:41: Of kan het waarheid zijn en onwaar tegelijk? Ik denk dat we moeten accepteren dat er vragen zijn die we nooit kunnen beantwoordden. Het lijken mysteries, niet problemen (in principe oplosbare vragen). Dit is voor zelfs de beste wenschappers moeilijk te accepteren. Einstein zei bijvoorbeeld als reactie op het feit dat onzekerheid een fundamenteel onderdeel is van de Quantum-Theorie: ´God does not play dice´ Deze fundamentele onzekerheid komt overal voor en de fundamentele onzekerheid in quantum-theorie kun je juist ook gebruiken, zie bijvoorbeeld wuala.com/quantumrandomnessapplications

Koen

Rationaliteit is slechts een perspectief en daarmee kom je tot de vraag of het wel juist is te stellen dat wij in het westen zo rationeel is? Is wat wij "verrationaliseren" niet eigenlijk een emotie. Wat is de basis van ons denken? En als ik het rationeel noem, de ander emotioneel... wat is dan waarheid? Oftewel, je zit in een grot en ziet schaduwen... je denkt dat dat juist de hele wereld is. Is dat waarheid of niet? Of kan het waarheid zijn en onwaar tegelijk?

Willem Gravesande

AT:Arnout van Kempen - {4-9-2014 9:12:58, 4-9-2014 12:11:39} Wat betreft je analyse van Poetin en de Oekraine is het mogelijk ook interessant om de analyse ¨Inter-democratic Security Institutions and the Security Dilemma: EU and NATO relations with Russia after the collapse of the Soviet Union" te lezen, welke gisteren verdedigd is bij de VU.

Arnout van Kempen

Grappig genoeg is dat een terugkerend gegeven: mensen vinden de aanpak van "de eigen kant" veelal rationeel, en van de tegenpartij emotioneel.

Willem Gravesande

AT:Arnout van Kempen - 4-9-2014 9:12:58: Maar de processen, de emoties, de conflicten en de aanpak van die conflicten, dat vind ik razend interessant. Natuurlijk. Een van de kenmerken van de aanpak van de conflicten met een wetenschappelijke wereldvisie zou m.i. moeten zijn dat de ratio boven de emotie gesteld zou moeten worden. De westerse werld, bijvoorbeeld Europa en de VS slaagt daar op dit moment m.i. redelijk goed in echter andere brandhaarden van conflicten falen hierin volledig. AT:Wim Nusselder - 4-9-2014 9:24:35: Oorlog is in mijn (moreel gekleurde) denken echter bepaald geen toppunt van beschaving. Daar ben ik het helemaal mee eens. Oorlog en geweld is m.i. een teken dat alle andere middelen om het conflict op te lossen gefaald hebben en dat is een teken van zwakte en onvermogen.

Wim Nusselder

Ja, cultuur/beschaving is wat de mens onderscheidt van het dier. Ja, oorlog als typisch menselijke vorm van conflict behoort tot die cultuur/beschaving. Oorlog is in mijn (moreel gekleurde) denken echter bepaald geen toppunt van beschaving. Afzien van geweld om dingen gedaan te krijgen, medemensen als medemensen erkennen en behandelen, gelijkwaardig en respectvol, mede-doelstellers, dát is toppunt van beschaving.

Arnout van Kempen

Ik denk dat de nationale ontstaansgeschiedenis van Nederland slecht gekend wordt. Hoeveel mensen weten dat nederland het grootste deel van de geschiedenis simpelweg niet bestond? Of dat Vlaanderen het centrum van de Nederlanden was? Of dat de meest succesvolle periode die Nederland kende onze staatsvorm een republiek was? Hoe dan ook, ik vind het bijzonder boeiend hoe mensen hun visies op zaken als "nationaliteit" vormen, hoe daar feiten en fictie een rol in spelen, en tot welke acties dit aanleiding geeft. Om het iets verder van huis te zoeken, het boeit mij bijzonder te zien hoe Poetin kwalijk werd genomen dat hij Assad steunde in Syrie, het westen nu inziet dat het misschien toch wel handiger was om daar een dictator te hebben, dan een kalief, maar Poetin intussen gewoon de nieuwe vijand blijft. Idem voor de misinformatie die we krijgen over de situatie in de Oekraine. Wie gelijk heeft boeit me niet. Of we blij moeten zijn met de eu, of niet, het kan me niet boeien. Maar de processen, de emoties, de conflicten en de aanpak van die conflicten, dat vind ik razend interessant. Dat is waar mijn blog over gaat. Niet over te maken keuzes, maar over het maken van keuzes.

Willem Gravesande

Wat betreft de wetenschappelijke analyse van von Clausewitz en zijn uitspraken zoals "Oorlog is enkel een voortzetting van de politiek met andere middelen" en "Oorlog is een daad van geweld, en er zijn geen grenzen gesteld aan de aanwending ervan; op deze wijze schrijft elk van beide partijen de ander de wet voor, er ontstaat een wisselwerking die in theorie tot het uiterste moet leiden." is de recente analyse van Thierry Baudet interessant welke te vinden is op https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/19141 In de bovenstaande uitspraken spelen grenzen en wetten een belangrijke rol. In Europa moeten we ervoor waken dat de landen hun nationale ontstaansgeschiedenis niet verkwanselen. Landsgrenzen zijn vroeger met vele redenen in oorlogen ontstaan. Dit is tot op de dag van vandaag een belangrijk organisatieprincipe, bijvoorbeeld met verschillende culturen, rechtssystemen etc. Dat we als europa de euro hebben wil niet zeggen dat alle andere organisatie principes hiervoor moeten wijken.

Sjoerd Kurstjens

Beste Arnout, Ik denk dat dit soort bespiegelingen ook voor accountants heel nuttig zijn. Grappig genoeg las ik laatst nog een stuk van Hans Strikwerda waar hij Clausewitz ook al citeerde - bedrijfsstrategie en militaire strategie liggen zeer in elkaars verlengde volgens sommigen. En de directe combinatie is ook bekend, lees maar eens The Art of Action van Stephen Bungay - zowel bedrijfsconsultant als militair historicus.

Glenn mungra

Prachtig artikel Arnout. Ik leer weer een heleboel van je. Zelf beoefen ik geen judu maar de geest ervan spreek me wel erg aan. Het lijkt me een geweldige sport: "Kern van deze strijdvorm is de individuele strijd met jezelf, waarbij de tegenstander medestander wordt omdat deze er is om je te helpen je verder te ontwikkelen." Wat je ook in het oosten ziet is dat er o.a. ook gepredikt wordt voor het ideaal van 'onthechting van het doel van je actie'. Je doet wat je moet doen omdat het hoort bij je (maatschappelijke of professionele) functie. En het doel dat je ermee wil bereiken is altijd ondergeschikt aan de persoonlijke deugd om zo goed mogelijk je werk te doen, ongeacht de uitkomst van je werkzaamheden. (Maar misschien gaat deze filosofie voor sommigen te ver?)

Arnout van Kempen

Ik denk dat de oorlog, als een cultureel en kunst-matig verschijnsel, in al haar gruwelijkheid in zekere zin een kunstuiting is zoals Schopenhauer dat bedoelde, waarin kunst ons een soort directe inkijk geeft in de Ideeen-wereld waarover Plato spreekt. Als Plato gelijk heeft, dan dient de filosoof-regeerder van zijn ideale staat de tocht uit de grot maken, en de wereld der ideeën zelf te aanschouwen. In zoverre Schopenhauer een punt heeft, en ik dat punt terecht toepas op de oorlog, dan betekent dit dat een regeerder de oorlog moet hebben gezien. Tot voor kort was dat inderdaad in onze cultuur, en is het nog steeds in veel culturen, een absolute vanzelfsprekendheid. De regeerder is legeraanvoerder, en gaat letterlijk voor in de oorlog. Hij aanschouwt dus de platoonse idee van strijd en conflict, middels de kunstmatige uiting "oorlog", en wordt daarmee zelf tot kunstenaar en aanschouwer van de kunst. Bekwaamheid in de oorlog is lange tijd voorwaarde geweest voor acceptatie als staatshoofd. Schopenhauer stelt dat het leven, waarin we onvrij zijn te "willen wat we willen", ook al kunnen we wel "doen wat we willen", gedrenkt is in verdriet en lijden omdat de Wil (die bij hem een soort mengeling van het oosterse begrip Karma en het moderner westerse Darwinistische denken over de strijd om het bestaan is) zowel dom, blind als onvrij is. Zij drijft de geheel natuur naar strijd en lijden. Ontsnapping hieruit is slechts mogelijk door de consequente negatie van de Wil, de ascese, de onthechting. In het boeddhistische verstaan betekent dit het bewandelen van het achtvoudige pad, in het christelijke denken zien we dit terug in de monastieke traditie, en zo verder. Anders gezegd: ja, ik denk dat wat ik schrijf wel enig fundament heeft in het menselijke denken over de condition humaine. Maar het vergt meer dan een blog om dat uit te werken.

Koen

Plato schiet te binnen met de allegorie van de grot en weet je daarmee zeker dat je tot de diepste kern van de mens bent gegaan?

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.