Opinie

Moet de accountantsverklaring collectief verzorgd worden?

Budgetdruk op accountantsdiensten is sinds de economische crisis een groeiend probleem. Klanten zijn meer kostenbewust en verwachten meer voor minder van de accountant. Dat bleek recent weer uit onderzoek in het FD.

Jade Brouté

De toezichthoudende instanties houden tegelijk strenger toezicht, omdat een inhaalslag in de kwaliteit van onze diensten vereist was. Hierdoor ontstaat een probleem: er zijn meer werkzaamheden nodig om de kwaliteit te waarborgen, maar door de budgeteisen van de klant zijn er minder uren beschikbaar om dit werk te volbrengen.  Uit onderzoek is gebleken dat er een verband bestaat tussen budgetdruk, kwaliteit en het afgeven van een verkeerde verklaring. 

In mijn eigen professionele kring merk ik hetzelfde; klanten willen geen dossier met een mooie strik er omheen, maar een goedkope accountantsverklaring. Impliciet zegt men dat we maar moeten inleveren op kwaliteit.

Persoonlijk stuit mij dat tegen de borst, maar ik begrijp de lastige posities die accountantskantoren hebben. Echter, als accountants in de huidige situatie niet in staat zijn om hun diensten winstgevend te verkopen, dan lijkt er wat mis te zijn met het verdienmodel van accountantskantoren. Daarom pleit ik er voor opnieuw na te denken over het collectief maken van de accountantsverklaring. 

Wij dienen ons volgens de ViO onafhankelijk op te stellen, maar in hoeverre zijn wij dat in de huidige situatie, als we onze kwaliteit aanpassen naar de prijs die onze klanten willen betalen? Door accountantsdiensten uit te laten voeren door de overheid versterkt onze onafhankelijkheid en kan het maatschappelijk belang – waar wij voor werken – beter bediend worden. 

Doordat wij onze diensten op commerciële, geprivatiseerde wijze in de markt zetten, drukken winstoogmerk en daarbij budgetdruk altijd een stempel op onze onafhankelijkheid. Door deze diensten uit de markt te halen en collectief vanuit de overheid aan te bieden, valt dit probleem weg. Zonder winstoogmerk is er geen budgetdruk en kunnen wij controlewerkzaamheden naar behoren uitvoeren. 

Een ‘overheids-accountancydienst’ die zonder winstoogmerk werkt heeft ook voordelen voor onze klanten. Ondernemingen krijgen naar hun grootte en complexiteit een bepaald bedrag belast. Door schaalvoordelen en het werken tegen kostprijs valt deze fee lager uit dan de fees die wij hen nu in rekening brengen. Zo krijgen ondernemers voor een lagere prijs een controleverklaring van betere kwaliteit. 

Goudhaantjes

Ik hoor u denken: “Betere kwaliteit als de overheid jaarrekeningcontroles uit gaat voeren?” Het is nu al een uitdaging voor accountantskantoren om goed personeel te werven en vooral te behouden. De ‘goudhaantjes’ van de beroepsgroep gaan waarschijnlijk niet akkoord met het vervullen van een ambtenarenfunctie, waardoor er zich alsnog een kwaliteitsleegloop zou voordoen. Daarnaast neemt het wegnemen van concurrentie op prijs, ook de concurrentie op kwaliteit weg. 

Ik zou het met u eens zijn, zij het niet dat de huidige concurrentie op de markt juist afbreuk doet aan de kwaliteit. Ondernemingen kiezen voor de accountant die de laagste prijs biedt, vaak ongeacht de kwaliteit. Erger nog: niets weerhoudt ondernemingen ervan om een lastige accountant – eentje die geen goedkeurende verklaring af wil geven – het volgende jaar in te ruilen voor een andere accountant die daar wel toe bereid is. 

Het is krom dat ondernemingen hun eigen accountant mogen kiezen: het is toch ook niet mogelijk om de belastinginspecteur die op controle komt te kiezen? Door de jaarrekeningcontrole door de overheid uit te laten voeren verdwijnt de slechte concurrentie tussen accountants uit de markt en verbetert de kwaliteit. 

Wat betreft de ‘goudhaantjes’: er zijn wellicht goede mensen die verkiezen ons vak te verlaten als zij voor de overheid moeten werken. De vraag is of we zulke mensen wel willen hebben, zij die enkel gedreven zijn door status en beloning. Voor de overheid werken is weliswaar minder hip & happening, maar wat betreft arbeidsvoorwaarden hoeft er weinig te veranderen. Uiteindelijk willen we accountants die zich richten op de kwaliteit en niet op de status van hun nu nog commerciële beroep. 

Om als accountant werkelijk onafhankelijk te zijn en te werken voor het publieke belang, is het huidige verdienmodel van accountantskantoren ongeschikt. Budgetdruk en concurrentie doen afbreuk aan de kwaliteit van controleverklaringen. En je kunt als accountant niet onafhankelijk zijn als je werkt naar de prijs die je klant betaalt. Zolang klanten invloed hebben op de prijs en kunnen kiezen welke accountant hen mag controleren, bereiken wij geen volledige onafhankelijkheid.

Door de accountantsverklaring te collectiviseren neem je de kwalijke gevolgen van de slechte concurrentie weg en is de kwaliteit van controleverklaringen gewaarborgd.

Jade Brouté werkt als accountant in opleiding en studeert accountancy aan de Hogeschool Utrecht.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Gerelateerd

15 reacties

Jules Muis

Wat een prachtig bewijs, deze blog, dat een accountant in opleiding, gefeliciteerd, meer vragen kan stellen dan 10 wijzen ( en wijsneuzen - Uw hoogachtend) in de reactie kolommen kunnen beantwoorden.

Als ik de openbare les van Jan Bouwens die simultaan woedt op deze site mag geloven
zal de interne markt binnen de organisatie, het accountantskantoor, een perfect antwoord geven : Hoe meer U verdient, des te meer draagt U bij aan de economie van het kantoor, never mind het publiek belang van Uw inbreng, of de publieksbelangrijke of kantoor relevante risicos die Uw praktijkuitvoering met zich meebrengt. Logisch toch?

Joost van Onselen

@ Rik
Mijn punt is dat de hoogte van kwaliteit naar mijn mening geen relevante discussie is (ihkv deze opinie uiteraard) omdat je daar altijd al aan moet voldoen. Er zijn geen controleverklaringen met meer of minder kwaliteit. Daarom is het voor een ondernemer ook minder interessant. Als een accountant niet de vereiste kwaliteit kan leveren omdat de fee dan te hoog wordt tov concurrentie dan moet hij zijn uurtarief aanpassen, efficienter gaan werken of de opdracht niet accepteren. Verlagen van de kwaliteit is wat mij betreft geen optie.

Jeroen Maan

Ik denk dat:
(1) niet alle klanten alleen maar voor de goedkoopste accountant gaan, zonder rekening te houden met de kwaliteit (die meer betreft dan 'alleen maar' de audit);
(2) budget = p x q = uurtarief x uren
Ergo: als er meer q nodig is, kan ook naar de p worden gekeken;
(3) opinies via de collectiviteit (nieuw soort RAD) al vele malen besproken zijn en zo hun eigen pro's en con's hebben.

Rik Blijham

@ Joost, het argument van Jade is nu juist dat bij accountantscontroles concurrentie niet leidt tot kwaliteit omdat de klanten niet geïnteresseerd zijn in een kwalitatief goede controle maar in het voldoen aan een wettelijke verplichting: het verkrijgen van een verklaring bij de jaarrekening.

Joost van Onselen

Als budgetdruk een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van de controle dan geloof ik niet dat je dat oplost door te collectiviseren.

Ook bij de overheid zal men te maken hebben met controle budgetten die afkomstig zijn vanuit toegewezen middelen. Wat nu als er bezuinigd moet worden? Gaan we dan minder controles doen of minder intensief...

Ik begrijp het argument van budgetdruk in relatie tot kwaliteit ook niet zo goed. Vanuit de opleiding kan ik mij nog herinneren dat je nooit een opdracht mag accepteren waarvoor je de vaardigheden niet hebt of die je niet rationeel gezien kan uitvoeren. Als je dat laatste toch wilt doen, dan moet je overwegen om je tarieven aan te passen, maar kwaliteit kan nooit een argument zijn.

Er zijn ook niet meer werkzaamheden nodig om de kwaliteit te waarborgen. Die werkzaamheden (vastleggingen)moesten altijd al, maar gebeurden niet overal.

En natuurlijk is er concurrentie. Dat zou juist een positieve werking moeten hebben op de kwaliteit.

Endymion Struijs

Ik heb toch wel erg moeite met de suggestie dat cliënten gaan voor de goedkoopste accountant; is daar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan in Nederland überhaupt? Er bestaat toch geen misverstand over dat cliënten bereid zijn significant meer te betalen voor de assurance dienstverlening van een big 4 en voor gespecialiseerde / pure audit-only boutiques ten opzichte van de wijdoenallesvoordedga.nl kantoren. Laten we ook niet vergeten dat het collectieveren een risico met zich meebrengt dat de objectiviteit van dat collectief wel eens ernstig bedreigd zou kunnen worden door bijvoorbeeld publieke en politieke druk. Dat laatste is toch lastiger als de beroepsgroep gedecentraliseerd is. In een cliënt situatie waarbij de governance verzwaart is met professionele hedendaagse commissarissen ...is prijs "slechts" bijzaak, het mitigeren van het risico van de RvC, in casu een goede accountantscontrole, is de voornaamste drijfveer. Kortom cliënt kan een lagere prijs krijgen....maar dan alleen als hij de governance en transparantie significant verzwaart!

Jan Weezenberg

@Harry Mock RA 10 september 2016
Geachte Heer Mock,
De uitslag van de Apk-keuring van mijn auto "goedgekeurd " is een controleverklaring t.b.v. het maatschappelijk verkeer !
Op allerlei pakjes die ik van webwinkels krijg is te lezen "zending is gecontroleerd door medewerker P."
De verandering van de exacte term Accountantsverklaring is dan ook onbegrijpelijk.
Elke accountantsverklaring is een controleverklaring, maar niet elke controleverklaring is een accountantsverklaring.
Welke verandermaniak heeft dit bedacht en hoe kan het zijn dat dit in wetteksten terecht komt ?
In mijn jonge jaren had het begrip "accountantsverklaring" nog een specifieke aanduiding van de kwaliteit van de informatie "er is door de verstrekker zorgvuldig nagedacht en onderzocht voordat de verklaring werd afgegeven"

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Harry Mock RA

Beste Jade,

Gelukkig laat de jonge garde zich ook in het debat horen en de problematiek die je aan de orde stelt verdient een brede discussie.

Wat me verbaast is het woord "accountantsverklaring", dit is al jaren geleden vervangen door "controleverklaring".
Toegegeven ,het woord "accountantsverklaring" is veel logischer , en het verschil is moeilijk te verklaren.

Marcel Pheijffer

Zie in de categorie 'het moeite van het doordenken waard' ook de reactie op actuele discussies van drie Nyenrode in het FD van heden.

Gelukkig laat de jonge garde zich horen.

Wim Nusselder

Beste Jade,
Goed dat je het weer aan de orde stelt!
Weet dat je we een initiatiefgroep hebben die dit debat probeert te bevorderen?
De voorgeschiedenis vind je via www.accountant.nl/opinie/2014/6/derde-weg-in-accountancy en andere opinies van mijn hand www.accountant.nl/auteurs/w/wim-nusselder
Je kunt ook mij (of Rik) e-mailen.

Zie ook de spreektekst “Geen koopman, maar dominee” van het verhaal dat ik 16/7/14 hield bij een NBA-bijeenkomst over de toekomst van het beroep in Zwolle (onder www.accountant.nl/opinie/2014/7/verdienmodel-versus-inkomens-accountants).
Dat was polemisch bedoeld: ons inziens is commercieel werken goed te combineren met een accountantsoordeel dat voldoende onafhankelijk is van het belang van de gecontroleerde.
Dat vergt echter maatwerk per sector/bedrijfstak/soort gecontroleerde om een institutie te identificeren die het publieke belang het best vertegenwoordigt en daardoor het best als opdrachtgever kan optreden.
(Of mede-opdrachtgever, of verplicht geconsulteerd moet worden volgens het controle-protocol, of …; er leiden vele wegen naar Rome.)
Normaliter is dat niet de overheid, tenzij die hoofdfinancier is; daar is ook al vaak sprake van overheidsaccountants.

Jade Broute

Heren, dank voor jullie reflectie! Ik heb deze opinie geschreven omdat ik in ieder geval zelf wilde nadenken over wat er gedaan kan worden aan het -in mijn ogen- gebrekkige verdienmodel van accountantskantoren. Collectiviseren is naar mijn mening een goede oplossing, maar ik heb in de eerste plaats dit stuk met jullie willen delen om ook anderen na te laten denken over het verdienmodel. Een overheidsaccountant zou wellicht op vele andere vlakken mindere kwaliteit kunnen leven, maar vanuit de in deze opinie beschreven gedachtegang lost de overheidsaccountants wel het kwaliteitsverlies door budgetdruk op.
Ik ben dus ook heel erg benieuwd naar jullie ideeën!

Ik denk overigens dat geweld en de overheid een hele andere discussie is dan degene die ik hier graag te weeg zou willen brengen. Om hier kort over te zijn; zowel de accountant als de belastinginspecteur komen om te controleren en zijn mijn inziens beide geen boze boemannen. Controle door de belasting is net als jaarrekeningcontrole in het maatschappelijk belang en dat heeft hopelijk weinig met geweld te maken..

Jade Broute

Heren, dank voor jullie reflectie! Ik heb deze opinie geschreven omdat ik in ieder geval zelf wilde nadenken over wat er gedaan kan worden aan het -in mijn ogen- gebrekkige verdienmodel van accountantskantoren. Collectiviseren is naar mijn mening een goede oplossing, maar ik heb in de eerste plaats dit stuk met jullie willen delen om ook anderen na te laten denken over het verdienmodel. Een overheidsaccountant zou wellicht op vele andere vlakken mindere kwaliteit kunnen leven, maar vanuit de in deze opinie beschreven gedachtegang lost de overheidsaccountants wel het kwaliteitsverlies door budgetdruk op.
Ik ben dus ook heel erg benieuwd naar jullie ideeën!

Ik denk overigens dat geweld en de overheid een hele andere discussie is dan degene die ik hier graag te weeg zou willen brengen. Om hier kort over te zijn; zowel de accountant als de belastinginspecteur komen om te controleren en zijn mijn inziens beide geen boze boemannen. Controle door de belasting is net als jaarrekeningcontrole in het maatschappelijk belang en dat heeft hopelijk weinig met geweld te maken..

Henk Cordon

Beste Jade,

Jouw pleidooi roept bij mij de volgende vragen op:

1) Wat geeft persoon A het recht, om te bepalen dat persoon B (onderneming) moet samenwerken met persoon C (overheidsaccountant).

2) Ik maak op dat je denkt dat een overheidsaccountant (meer) onafhankelijk is. Hoe weet jij dat? Wat voor bewijs heb je hiervoor?

3) Ik maak op dat je het eigenbelang van accountants ziet als probleem mbt kwaliteit en onafhankelijkheid. Jouw oplossing is een overheidsaccountant. Hoe weet jij dat overheidsaccountants niet naar eigenbelang streven?

4) Je stelt dat een overheidsaccountant efficiënter zal werken dan één van de huidige accountantskantoren. Wat voor bewijs heb je hiervoor? Wat is jouw beste historische bewijs van de efficiëntie van overheden?

5) Je vergelijkt de gedeeltelijk vrije (want wettelijke controleplicht) keuze voor een accountant met de, via geweld, opgelegde toewijzing van een belastinginspecteur. Geweld want eerst is er een aanslag/bevel, dan een aanmaning, dan een rechtsbevel/rechtszaak, dan politie aan je deur en een celstraf. Als je je hiertegen verweert, gaan ze schieten. Dit gebeurt in de praktijk weinig omdat mensen begrijpen dat ze willen leven en niet de cel in willen. Kun je uitleggen waarom dit een terechte vergelijking is?

6) In je slot alinea noem je concurrentie kwaad, en collectiviseren goed. Wat houdt collectiviseren volgens jou in?

7) Als collectiviseren inhoudt, het opleggen van een overheidsaccountant. Als weigering van deze accountant door een persoon, wordt gehandhaafd door het dreigen met een rechter/celstraf/lijfstraf, kun je dan toelichten hoe jij niet feitelijk pleit voor een toename van geweld?

Rik Blijham

@ Jade, met je analyse ben ik het geheel eens maar in collectiviseren zie ik niet de oplossing. Aan de overheid kleeft een parallel bezwaar: ook ambtenaren hebben onvoldoende prikkels tot kwaliteit. Waar het om gaat is het opdrachtgeverschap voor de accountantscontrole te leggen bij een partij die direct belang heeft bij een goede kwaliteit van de controle. Dat is nu niet het geval zoals je volkomen terecht opmerkt. Opdrachtgever zou ook een verzekeringsmaatschappij kunnen zijn die een verzekeringspolis bij de jaarrekening afgeeft, een branche-organisatie die garant staat voor de aangesloten organisaties etc. Met een beetje creativiteit is het probleem op te lossen zonder overheid.

Marcel Pheijffer

Hoewel ik het niet met Jade eens ben (redenen daarvoor gaf ik een jaar of vijf geleden al eens in een goot artikel in FD Outlook) vind ik haar stuk verfrissend.

Het is goed om over dit soort gedachten eens wat vaker de discussie aan te gaan om de redenen pro en contra te benoemen.

Hulde dus wat mij betreft.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.