En nu weer doorwerken!
Uit onderzoek is gebleken dat terrassen drukker zijn met mooi weer. Uit ander onderzoek blijkt dat dagelijks één of twee appels eten gezond is. En we kunnen weer een onderzoek toevoegen aan dit rijtje. Recent is namelijk een onderzoek gepubliceerd naar de werkdruk onder jonge accountants. Wat blijkt nu? Jonge accountants vinden de werkdruk te hoog.
Het valt te prijzen dat de onderzoekers op deze manier nog eens aandacht vragen voor de hoge werkdruk. En wellicht dat de koppeling met kwaliteit, die in dit onderzoek wordt gelegd, er nu ook aan bijdraagt dat dit onderwerp serieus wordt genomen. Maar eigenlijk wisten we dit toch al? Prima dat het nu eens onderzocht is, maar zal dit onderzoek een aanzet zijn tot verandering?
Ik denk het niet. En dat blijkt ook wel uit de reacties vanuit de leiding van de accountantspraktijk van EY en Deloitte. Beiden lijken het probleem totaal niet serieus te nemen en leggen de oorzaken direct buiten zichzelf.
Ik probeer me een beetje voor te stellen hoe zo’n interview moet zijn gegaan:
Interviewer: Meneer EY, weet u dat uit onderzoek blijkt dat jonge accountants de werkdruk te hoog vinden?
Partner EY: Ja een heel herkenbaar beeld, helaas. Het streven naar de hoogst mogelijke kwaliteit voor de klanten die we bedienen, eist zijn tol van onze mensen.'
Interviewer: Maar meneer EY, u kunt toch ook meer mensen aannemen?
Partner EY: In deze arbeidsmarkt is het onmogelijk om voldoende geschikte mensen te vinden.
Interviewer: Maar als u niet voldoende geschikte mensen kan vinden, dan kunt u toch selectiever zijn bij het accepteren van opdrachten en minder opdrachten aannemen?
Partner EY: Excuus, ik begrijp uw vraag niet.
Interviewer: Als u minder opdrachten accepteert, dan wordt de werkdruk bij uw medewerkers lager. Waarom kiest u hier niet voor? Ik begrijp dat dit invloed heeft op de partnerbeloning, maar het helpt wel om iets te doen aan het probleem van de te hoge werkdruk.
Partner EY: Meneer de interviewer, als u geen serieuze vragen heeft ga ik graag weer aan het werk. U komt er wel uit?
Bij Deloitte zal het niet veel anders zijn gegaan. Gelukkig werkt Deloitte wel aan een oplossing, namelijk het inzetten van veel meer technologie: "Het is de bedoeling om onder andere die technologie te gebruiken om de druk te verlagen, zodat het werk in een normale werkweek gedaan kan worden."
De hoeveelheid werk staat ook daar dus totaal niet ter discussie. Maar gelukkig, nog een paar jaartjes doorzetten en dan wordt het probleem opgelost door de technologie...
Enige positieve uitzondering in dit artikel is mevrouw Van Zanen. Geen idee hoe hoog de werkdruk bij haar organisatie is, maar door als topvrouw nadrukkelijk uit te dragen dat bij haar het gezin op één staat en dan pas het werk komt, geeft zij in ieder geval wél een goed signaal af. Zou dit onderzoek dan toch nog iets (hoe klein dan ook) hebben opgeleverd?
Gerelateerd
Onderzoek: bijna één op de zes werknemers heeft stressvolle baan
Bijna één op de zes werknemers had vorig jaar een stressvolle baan met hoge taakeisen en weinig vrijheid om het werk te doen zoals ze dat graag zelf willen.
CNV-onderzoek: werkstress neemt toe, vooral bij vrouwen
Ruim de helft van de werkenden vindt de psychische belasting van hun werk hoog. 22 procent kampt met psychische klachten als gevolg van het werk. 59 procent voelt...
Werkenden zijn veel vaker ziek door stress dan in het verleden
Nederlandse werknemers hebben zich de afgelopen vijf jaar veel vaker ziek gemeld door stressgerelateerde klachten. Het verzuim door stress is de afgelopen vijf jaar...
Werkdruk is bij werknemers vaak hoger dan bij zzp'ers
Werknemers ervaren in het algemeen een hogere werkdruk dan zelfstandig ondernemers. In 2024 gaf veertig procent van de werknemers aan dat ze 'vaak' of 'altijd' veel...
Accountants worden blij van goede werksfeer, maar minder van werkdruk
Een goede werksfeer, interessant werk en automatisering zorgen in de accountancy voor tevredenheid en behoud van medewerkers. Maar de hoge werkdruk en te weinig...
