Zelfhulp-blog voor accountants
Het zijn donkere dagen. Grijs en grauw. De ramen beslagen en het krabben kan beginnen. Pak aan, sjaal om en je te zware laptoptas mee. Je gaat de storm weer trotseren. Het busy season!
Je vertrekt in het donker terwijl de meesten nog slapen. Je komt terug in het donker terwijl de meesten al gapen. Je voelt de snijdende wind tot op het bot. Je hoofd zit vol vragen van de klant en het team. Je bent op. Wees niet getreurd, want verderop zie je wel licht. De zomervakantie, zon, zee en strand… Wellicht?
Overuren, deadlines en geen sociaal leven. Stop, halt, wacht even. Hoort het wel zo te gaan? Nee, zeker niet! Beste young professionals, het moet en kan zeker anders. Laat mij je een aantal tips geven.
Let op jezelf
- Hanteer een andere mindset. Zie busy season niet als een pijnlijk seizoen, maar gewoon als een normaal seizoen. Breng het innerlijke eerst tot rust. Dit is je vertrekpunt.
- Geef vooraf duidelijk aan wat voor jou belangrijk is, wat jou rust geeft en neem dit op in je planning. Bijvoorbeeld de dagen dat je eerder naar huis wil, de momenten waarop je wil focussen zonder bevraagd te worden door een manager of de momenten waarop je even wil ontspannen.
- Neem jezelf in bescherming en denk ook aan je eigen ontwikkeling en gemoedstand. Als jij bepaalde werkzaamheden niet alleen aan kan of een deadline niet haalbaar is, communiceer dit dan en probeer er samen uit te komen. We moeten af van de gedachte dat iedereen er alleen voor staat.
Let op je team
- Ga naar huis wanneer de klant ook naar huis gaat. Het is anders alsof je gastheer naar bed gaat terwijl jij als gast nog in de woonkamer blijft hangen. Vreemd toch?
- Denk niet in overuren. Waarom lijkt dit toch zo’n belangrijke maatstaf in ons bestaan? De meesten kijken op tegen teams die veel overuren hebben gemaakt en vinden dat bijzonder. Bijzonder? Ik vind een team dat minder uren gemaakt heeft en toch hetzelfde of meer behaald heeft vele malen interessanter. Plan dan ook geen overuren vooraf, maar probeer een strakke planning aan te houden. Achteraf kan er nog een keer overgewerkt worden.
- Plan een social event met je team in na het behalen van een mijlpaal. Dit zorgt voor ontspanning en teambuilding. Overwerken (mocht dit voorkomen) met een team waarin je je thuis voelt, voelt in de meeste gevallen niet meer als overwerken.
- Kies een dag of twee per week uit waarop iedereen verplicht wordt om tijdig (maximaal 17:00 uur) naar huis te gaan en tijd te spenderen met familie of aan andere privédoeleinden.
Let op je klant
Onze klanten verwachten een bepaalde mate van professionaliteit van ons. Wij moeten ook van onze klanten een bepaalde mate van professionaliteit verwachten en ons hierover uitspreken. Als de oplevering en/of medewerking van de andere partij niet afdoende is, moeten wij dit tijdig en duidelijk communiceren. In de praktijk zie je regelmatig terugkomen dat teams veel tijd kwijt zijn aan het uitpuzzelen van verkregen informatie, om achteraf vast te stellen dat het niet voldoende is. Het balletje wordt vaak te laat of helemaal niet teruggekaatst. Hoe kun je dan een-tweetje aangaan? Mocht je informatie niet snappen, te laat krijgen of mocht het niet volledig en accuraat zijn: leg dit tijdig terug en communiceer ook open en eerlijk over mogelijke consequenties.
Last but not least: have fun and keep smiling! We hebben toch nog altijd het mooiste beroep ter wereld.
Gerelateerd
Onderzoek: bijna één op de zes werknemers heeft stressvolle baan
Bijna één op de zes werknemers had vorig jaar een stressvolle baan met hoge taakeisen en weinig vrijheid om het werk te doen zoals ze dat graag zelf willen.
CNV-onderzoek: werkstress neemt toe, vooral bij vrouwen
Ruim de helft van de werkenden vindt de psychische belasting van hun werk hoog. 22 procent kampt met psychische klachten als gevolg van het werk. 59 procent voelt...
Werkenden zijn veel vaker ziek door stress dan in het verleden
Nederlandse werknemers hebben zich de afgelopen vijf jaar veel vaker ziek gemeld door stressgerelateerde klachten. Het verzuim door stress is de afgelopen vijf jaar...
Werkdruk is bij werknemers vaak hoger dan bij zzp'ers
Werknemers ervaren in het algemeen een hogere werkdruk dan zelfstandig ondernemers. In 2024 gaf veertig procent van de werknemers aan dat ze 'vaak' of 'altijd' veel...
Accountants worden blij van goede werksfeer, maar minder van werkdruk
Een goede werksfeer, interessant werk en automatisering zorgen in de accountancy voor tevredenheid en behoud van medewerkers. Maar de hoge werkdruk en te weinig...
