Mensen bepalen de ondernemingswaarde
Kort geleden publiceerden wij onze jaarcijfers. Naast een prettige omzetontwikkeling focusten wij ons daarbij vooral op iets dat de komende jaren voor elk kantoor cruciaal wordt: de mate waarin ze medewerkers kunnen vinden, binden en blijven boeien. Daarvoor is een gedragsverandering nodig, die in de top van elk kantoor moet beginnen.
In zakelijke dienstverlening staat de menselijke factor bij uitstek in directe verbinding tot de financiële resultaten. Bij accon avm bijvoorbeeld resulteerde een tekort aan medewerkers de laatste jaren in het niet kunnen realiseren van de omzetpotentie. Die trend is gelukkig omgebogen, maar ik ken menig bedrijf waar krapte een acuut en langlopend probleem is. Dat frustreert de korte termijn-commerciële ambities, maar als er geen capaciteit is voor innovatie, reflectie en persoonlijke ontwikkeling, kan dat ook impact hebben op de kwaliteit.
2018 zag gelukkig voor ons bedrijf een mooie aanwas in kwaliteit en kwantiteit. Op jaareinde gemeten bijna honderd nieuwe fte’s, zowel young professionals als ervaren medewerkers. Om dat te bereiken vergt veel capaciteit en investeringen. Als niet-partnerkantoor, waarin de winsten terugvloeien in de organisatie, is dat voor accon avm weliswaar wat makkelijker dan voor de meeste accountantskantoren, maar dat maakt het belang hiervan niet minder groot. En misschien nog wezenlijker dan euro’s reserveren: er is een gedragsverandering voor nodig in de bestuurstop.
Onderzoek toont aan dat de échte motivator niet geld is, maar oprechte persoonlijke aandacht van het management voor de medewerkers, waardering van direct leidinggevenden en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Stuk voor stuk cultuuraspecten die niet kunnen worden afgedwongen in beleidsplannen, maar die in praktijk moeten worden gebracht door collega’s met een voorbeeldfunctie binnen de organisatie. Ook wij hebben gemerkt dat de realiteit weerbarstiger is dan strategische visies. Dat vraagt om zowel managers als organisaties die fouten durven maken en daarvan willen en kunnen leren. Soms haal je immers de grootste kracht uit kwetsbaarheid.
Als ondernemers in de accountancy laten we ons soms te veel leiden door de inhoud van het accountantsvak: de financiële cijfers, de trends daarin en de risicofactoren. Met onze nadruk op HRM in relatie tot de cijfers 2018 geven we een signaal af. Kwaliteit is óók en vooral zichtbaar in de menselijke maat van een organisatie. Dát bepaalt de daadwerkelijke ondernemingswaarde.
Het is mijn stellige overtuiging dat de 'M-factor' steeds meer doorslaggevend zal worden voor de kwaliteit van onze dienstverlening.
Gerelateerd
ABN Amro zet in op AI en schrapt duizenden banen
Er verdwijnen de komende jaren duizenden banen bij ABN Amro. De bank wil daarmee kosten verminderen en winstgevender worden. Topvrouw Marguerite Bérard van ABN Amro...
Qconcepts onderzoekt nu werkgeluk onder audit professionals in rustig seizoen
Qconcepts doet met een nieuwe editie van de 'Audit Happiness Barometer' wederom onderzoek naar het werkgeluk onder audit professionals. Nu wordt dat gemeten buiten...
IFAC wil toegang tot accountantsberoep verbreden
IFAC, de wereldwijde beroepsorganisatie van accountants, heeft zes uitgangspunten ontwikkeld om de toegang tot het accountantsberoep te verbreden. De 'principes'...
De accountantspiramide op dieet
Hakan Koçak over waarom de klassieke leerschool verdwijnt en wat dat betekent voor de sector.
Een paar ontwikkelingen uit het werkveld
Pieter de Kok deelt enkele observaties uit de praktijk rondom AI, pilots, waardeproposities en het werkveld van de accountant.
