Opinie

Even een rekening openen

Als je op netwerkborrels hoort hoe rigide en onbenaderbaar banken zijn, denk je: “ja dat zal wel, maar niet voor mij”. Totdat je zelf een bankrekening gaat openen…

Banken hebben nog steeds moeite met compliance en CDD (customer due dilligence), in het bijzonder in het kader van de Wwft. Het cliëntenonderzoek - waar natuurlijk ook accountantskantoren mee geconfronteerd worden - blijkt voor menig ondernemer een taaie barrière.

Een zakelijke bankrekening openen anno 2019

Meestal loopt een bankrekening gewoon door, maar soms heb je een nieuwe bankrekening nodig omdat je een nieuwe activiteit of vennootschap hebt. Voor een nieuw samenwerkingsverband moesten we inderdaad een nieuwe bankrekening hebben en zoals dat gaat: “Jij kent toch genoeg mensen bij de bank?"

Dat dacht ik dus ook, maar de realiteit anno juli 2019 is anders. Trouwens niet als je zzp'er bent of een 'eenvoudige' onderneming hebt (...hoezo is ondernemen eenvoudig?). In onze situatie zijn er twee bestuurders die gezamenlijk bevoegd zijn en vier aandeelhouders. Verder doen we legale zaken, zijn we niet gevestigd in het buitenland, doen we geen contante transacties, zitten we niet in onroerend goed, hebben geen strafblad, keurige huisvaders etc.

Rabobank: Onze huisbank waar we al meerdere jaren bankieren (en waar ik het grootste deel van mijn loopbaan heb doorgebracht). Eerst maar eens digitaal aanvragen. Via de verschillende opties kom ik dan toch bij een telefoonnummer uit. Onze relatiebeheerder wordt keurig omzeild via dit algemene nummer. Na wachten, een uur bellen, meerdere malen doorverbonden, af en toe eens iemand gesproken (“u kunt het gewoon via internet doen”), krijg ik de mededeling van een aardige oudere telefoniste (bestaan die nog?) dat ik de volgende dag wordt teruggebeld.

Ik had de moed al opgegeven maar na ruim een week wachten word ik inderdaad gebeld door iemand die een afspraak met mij wil maken voor een telefonische terugbelafspraak. Hoezo terugbellen? We zijn nu toch met elkaar aan het bellen? En of dat schikt in september? Nee eigenlijk niet, want ik heb NU een bankrekening nodig. De afspraak zekerheidshalve toch maar in september gemaakt, maar ik denk: “Dat moet toch anders kunnen?”.

KNAB: Hier loopt al - naar alle tevredenheid - een rekening van mijn personal holding. Deze bank is duidelijk: onze dienstverlening is niet bedoeld voor meerdere bestuurders, aandeelhouders of wat dan ook. Volgende klant!

ING: Hier hebben we toch ook een behoorlijk betalingsverkeer lopen - zeg maar onze tweede huisbank. Ik bel het nummer op de website: “Dan moet u even samen langskomen op een kantoor voor de identificatie!” Ja, maar we zijn al klant bij jullie! Maakt niet uit, we moeten langskomen... En dan hebben we een zakelijke rekening? Daar kan de jongeman geen toezegging over doen. Het kan langer of korter duren, maar acht weken is geen uitzondering! Ik neem het de vriendelijke jongeman niet kwalijk, maar laat het maar even.

ABN-Amro: We hebben geen relatie met deze bank en via een - best wel uitgebreide maar efficiënte - webpagina laat ik al onze gegevens achter (volgens mij stellen ze de juiste CDD-vragen), met de belofte dat er contact wordt opgenomen. En inderdaad: na een dag of vijf word ik gebeld door een extern bedrijf, dat er iemand bij mij thuis of op kantoor langskomt voor de identificatie en het tekenen van stukken. So far so good. En men doet de belofte dat na de ondertekening de bankrekening binnen vijf werkdagen loopt. Ik ben geneigd te geloven wat men zegt, want ik krijg zelfs al een bankrekeningnummer uitgereikt. Het lijkt dat onze staatsbank haar proces het best onder controle heeft van alle banken, ondanks de recente aanwijzingen van DNB.

BV Nederland

Ik verbaas mij erover dat de BV Nederland nog kan functioneren als het minimaal twee maanden duurt om een zakelijke bankrekening te openen. Natuurlijk heb ik ook overwogen om dan maar de procedures te omzeilen en een rekening op een bestaande BV te openen en later aan te laten passen, maar dat levert achteraf maar weer (correctie)werk op.

Natuurlijk snap ik ook wel dat deze problematiek ingegeven wordt door de Wwft en Customer Due Dilligence (het 'ken uw klant' principe), maar het is niets nieuws. Blijkbaar hebben de (meeste) banken deze procedure nog steeds niet goed voor elkaar.

Rest mij niet anders dan accountants hun zakelijke relaties dringend te adviseren om - wanneer het meerdere bestuurders of aandeelhouders en een nieuwe rechtspersoon betreft - minimaal twee maanden van te voren naar de bank te gaan om een bankrekening te openen!

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Ralph Vaessen is directeur van Extendum.

Gerelateerd

8 reacties

Johan Cornelissen

Voor buitenlandse ondernemingen die een vestiging in Nederland willen openen was het tot voorkort echt onmogelijk om een bankrekening te openen door interne procedures en richtlijnen bij de bank (aldus DNB). Nu is er sinds kort voor deze ondernemingen een tool ontwikkeld: https://investinholland.com/news/applying-for-a-dutch-bank-account-made-easier-for-foreign-companies/?utm_source=LI
Misschien zou dit ook kunnen werken voor binnenlandse ondernemingen die een nieuwe vestiging of onderneming willen opzetten? Binnen 5 dagen antwoord.

Albert Bosch

En dit zal binnenkort de volgende stap zijn :)

https://speld.nl/2019/09/12/open-nu-een-spaarrekening-en-geef-je-bank-een-leuk-welkomstcadeau/

Harry Mock

Gisteren wilde ik even de bank bellen, afdeling zakelijk. Bij de ING duuurde het 13 minuten en bij de Rabo 16 minuten voordat er een medewerker aan de lijn kwam. Het ingesproken bandje van beide banken was vrijwel identiek: "het wachten duurt langer dan U gewend bent " etc

Bij een van de medewerkers heb ik geklaagd, het antwoord was, meneer er staan nog 113 wachtenden op mij te wachten en hij hing op.

De telefooncentrales zijn structureel onderbezet en nadat bijna alle filialen gesloten zijn, is dat de enige bron van directe communicatie .

Perry Telle

Nieuwe BV met 4 aandeelhouders/bestuurders in 30 minuten geregeld via Bunq, Nb in de avonduren. Het kan dus wel.

E.A. van Vugt

Na verregaande automatisering zijn de loonkosten nog steeds te hoog. Als bankbediende (Let op: Bank-bediende niet klanten-bediener) vrees je voor je plaatsje op de loonbetalingenstaat. Maak dus je functie interessanter. Wie kan zeggen, dat je traag werkt, terwijl je uiterst zorgvuldig werkt, meerdere collegae om schriftelijk advies vraagt en bevestiging zoekt van de meningen van anderen. Niet traag, maar bezig de noodzakelijke werkvoorraad op niveau houden.
Het zijn toch net ambtenaren?

Wachtlijsten zijn een bewijs van incompetentie van de organisatie om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen.

Coen Visser

Het zijn niet de processen die de BV Nederland de das om doen, maar de formalisering ervan. Even dichter bij huis: kijk naar de enorme papierwinkel (digitaal of niet) om de dossiers heen ten opzichte van de werkzaamheden. Vastleggen is meer de core-business geworden in de Accountancy en BV Nederland dan bezig zijn met de eigenlijke core-business. En toch schijnen we nog principle-based te werken... De BV Nederland, niet alleen de banken, maar de hele BV dreigt enorm vast te lopen op de papierwinkel van het vastleggen en bewijzen dat je aan de vele wetten voldoet. Hierin moet een efficiency slag gemaakt worden, anders komen de wielen helemaal tot stilstand.

Robert-Jan Mahieu

Kijk eens naar bunq. Die zijn echt snel met het openen van zakelijke rekeningen.

De. Ernst-Faith

Wij, een minuscule stichting, openden een rekening bij de ING. Euh dachten we te doen. Na meer dan anderhalf uur bloedeloos tientallen vragen te hebben beantwoord en weken daarna te worden uitgenodigd bij een filiaal aan de andere kant van Nederland en daarna weer een uitnodiging om card en weet ik veel wat te halen, hebben we de handdoek in de ring gegooid. Let wel het gaat hier om een zeer kleine stichting opgezet door twee oude mensen more or less terminaal, welke dachten hun centjes te moeten veiligstellen voor goede doelen.... Nu maar anders geregeld..... pfffff.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.