Nieuws

Luchtvaart moet stoppen met greenwashing

Twintig Europese luchtvaartmaatschappijen moeten binnen dertig dagen voorstellen doen voor het aanpassen van misleidende duurzaamheidsclaims.

Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die samen met Europese consumentenorganisaties en toezichthouders in de duurzaamheidsclaims van vliegmaatschappijen is gedoken.

De Europese consumententoezichthouders werken samen in het Consumer Protection Coordination (CPC) netwerk om ervoor te zorgen dat bedrijven die in verschillende Europese landen actief zijn de regels naleven die consumenten beschermen. Ook de ACM maakt onderdeel uit van dit netwerk, evenals de Nederlandse Consumentenbond. Nederland, België, Spanje en Noorwegen leiden deze zaak.

De Europese toezichthouders en consumentenorganisaties hebben vastgesteld dat veel luchtvaartmaatschappijen duurzaamheidsclaims maken die in strijd zijn met de wet.

Zo overdrijven de maatschappijen onder meer de impact van het gebruik van 'duurzame' brandstof of bieden ze CO2-compensatie aan zonder duidelijk te maken dat dit geen invloed heeft op de milieu-impact van de vlucht zelf. Daardoor lijkt vliegen duurzamer dan het in werkelijkheid is.

Vervuilend

Volgens Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM, moeten bedrijven eerlijk zijn in hun communicatie over duurzaamheidsinspanningen. "Alleen dan kunnen consumenten goede milieubewuste keuzes maken. Vliegen is en blijft een vervuilende manier van vervoer. Vandaar dat wij de luchtvaartmaatschappijen oproepen te stoppen met hun misleidende duurzaamheidsclaims."

De ACM heeft een lijstje misleidende claims gepubliceerd die de maatschappijen gebruiken. Het gaat onder meer om zogenoemde "absolute duurzaamheidsclaims" , zoals 'duurzaam', 'groen' en 'verantwoordelijk', en bijbehorende visuele claims zoals groene blaadjes.

Ook staan er bij het kopen van tickets vaak opties om de CO2-uitstoot van een vlucht te verminderen of geheel te compenseren door te investeren in klimaatprojecten of door extra te betalen voor 'duurzame' brandstof. Volgens de toezichthouders zijn die opties vaak niet goed onderbouwd. Daarbij is duurzame brandstof slechts beperkt beschikbaar, waardoor het momenteel volgens de ACM alleen "in zeer kleine hoeveelheiden" gebruikt kan worden.

Sancties

De Europese Commisie en CPC wachten de voorstellen af van de maatschappijen. "Na ontvangst van antwoorden van de bedrijven zal de Europese Commissie bijeenkomsten organiseren met het CPC-netwerk en de luchtvaartmaatschappijen om de door de bedrijven voorgestelde oplossingen te bespreken. Bovendien zal de Commissie toezicht houden op de uitvoering van de overeengekomen wijzigingen. Als de betrokken luchtvaartmaatschappijen niet de nodige stappen ondernemen om de in de brief geuite zorgen op te lossen, kunnen de CPC-autoriteiten besluiten verdere handhavingsmaatregelen te nemen, waaronder sancties", aldus de Europese Commissie.

Leidraad

De ACM benadrukt het belang van eerlijke communicatie over duurzaamheidsinspanningen en heeft daarvoor de Leidraad duurzaamheidsclaims uitgebracht, die bedrijven moet helpen bij het formuleren van hun duurzaamheidsclaims.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.