Nieuws over personalia en zaken uit de wereld van accountants en financials.
In & Uit
PV Accountants gaat samen met Brouwers Accountants & Adviseurs
Het Zwolse accountantskantoor PV Accountants gaat samen met Brouwers Accountants & Adviseurs. Brouwers heeft vestigingen in Zwolle, Deventer, Genemuiden, Apeldoorn en Amsterdam. De nieuwe collega's van PV houden per 1 juni 2022 kantoor in het pand van Brouwers aan de Burgemeester van Roijensingel 18 in Zwolle. PV Accountants gaat verder onder de naam Brouwers Accountants & Adviseurs. Alle medewerkers van het kantoor gaan mee en klanten houden hun eigen contactpersoon.
In & Uit
Grant Thornton neemt Avance Impact en Wolfs Company over
Grant Thornton versterkt haar sustainability- en impact-dienstverlening door het overnemen van adviesbureaus Avance Impact en Wolfs Company. Grant Thornton vormt hiermee een expertisecentrum met ruim veertig ervaren consultants voor dienstverlening rondom duurzaamheid en impact, aldus het kantoor. Sinzer sloot in 2019 al aan bij Grant Thornton.
De drie voormalig directeur-eigenaren, Edith Kroese en Jacoline Plomp van Avance Impact en Esther Wolfs van Wolfs Company, worden naast Emma Verheijke partner in de duurzaamheidpraktijk van Grant Thornton.
In & Uit
Koninklijke onderscheiding voor forensisch accountant Hans Vonk
Tijdens een feestelijke bijeenkomst voor zijn pensionering in Hoofddorp is forensisch accountant Hans Vonk RA (66) van KPMG benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Deze koninklijke onderscheiding kreeg hij uit handen van burgemeester Jan Nieuwenburg van zijn woonplaats Hoorn.
Vonk heeft dit lintje te danken aan zijn inzet bij onderzoeken naar de Bouwfraude van 2001, Vastgoedfraude van 2007, duizenden schadeclaims, faillissementen en vele overheidsonderzoeken in de forensische accountancy. Vonk heeft de beroepsgroep 'Forensische Accountancy' op de kaart gezet die in 1993 is ontstaan bij KPMG. Ondanks zijn pensioengerechtigde leeftijd geeft hij jongere collega's nog dagelijks les in dit domein.
"Hans is het vaktechnisch geweten, ons financiële brein, inspirator, collectief geheugen en daarmee de patras familias van de hele beroepsgroep van forensische accountants", aldus Bart van Loon, aandrager van zijn nominatie voor de koninklijke onderscheiding en partner Risk & Regulatory bij KPMG.
Vonk kwam in 1974 in dienst bij KPMG als assistent-accountant. Tijdens zijn eerste controlewerkzaamheden ontdekte hij al onregelmatigheden in reguliere jaarrekeningen. Vanaf de oprichting van de forensische accountancypraktijk bij KPMG in 1993 maakte Vonk deel uit van het forensische onderzoeksteam van het kantoor. In zijn rol als opleider van forensisch onderzoekers en integriteitsadviseurs heeft hij honderden mensen in binnen- en buitenland zowel bij KPMG als elders getraind.
Zijn voordracht is ondersteund door vooraanstaande forensische onderzoekers van onder andere Deloitte, Ernst & Young, Grant Thornton, Kroll en KPMG Nederland en Zwitserland.
In & Uit
Crowe Foederer neemt CONTOUR Accountants over
Het in Venlo en Venray gevestigde CONTOUR Accountants sluit zich aan bij accountants- en adviesorganisatie Crowe Foederer. CONTOUR Accountants gaat met ingang van 11 mei verder onder de naam Crowe Contour en wordt daarmee integraal onderdeel van Crowe Foederer.
"We zijn een regionaal gewortelde en georiënteerde speler die met goede en jonge mensen nog kan groeien in omvang van zowel diensten, klanten als personeel. Daarvoor is groei en schaalgrootte nodig in een sector waar steeds hogere eisen worden gesteld aan kwaliteit in combinatie met een zeer krappe arbeidsmarkt. De overname door Crowe Foederer biedt onze mensen meer groeimogelijkheden, onze klanten een ruimer pakket aan diensten en expertise én synergievoordelen zowel op de korte als lange termijn", aldus Henk van der Heijden, partner bij Crowe Contour.
Crowe Foederer heeft 550 medewerkers met vestigingen in het westen en zuiden van het land en het hoofdkantoor in Eindhoven. Met de aansluiting door CONTOUR loopt dit op naar 620 medewerkers en acht vestigingen. Noord- en Midden-Limburg werden al bediend vanuit de vestiging in Roermond en wordt dus nu versterkt met vestigingen in Venlo en Venray. Johan Daams RA, ceo van Crowe Foederer: "Digitalisering, complexere klantvragen en toenemende complexiteit van regelgeving versterken de consolidatieslag in onze branche én dit zal de komende jaren aanhouden. Juist op deze gebieden hebben we flinke stappen gezet waar we CONTOUR bij kunnen helpen."
In & Uit
Qury van Vliet benoemd tot lid RJ
Met ingang van 1 mei 2022 is mr. Qury van Vliet benoemd tot lid van de Raad voor de Jaarverslaggeving. Van Vliet heeft veel kennis en ervaring als advocaat en is gespecialiseerd in jaarrekeningenrecht en ondernemingsrecht. Naast haar werkzaamheden bij Rutgers & Posch treedt zij op als docent en is redactielid van het Tijdschrift voor Jaarrekeningenrecht.
In & Uit
Marcel van Capelle senior consultant bij V&A
Marcel van Capelle MSc RA is per 1 mei gestart bij V&A accountants-adviseurs. In zijn functie als senior consultant zal hij kwaliteitsbeoordelingen van controledossiers uitvoeren, vakinhoudelijke consultaties verzorgen en trainingen geven.
Van Capelle was hiervoor 7,5 jaar werkzaam bij accon avm als extern accountant en de laatste jaren volledig op bureau vaktechniek. Daarvoor was Van Capelle ruim zeven jaar werkzaam bij PwC in de controlepraktijk en bij bureau vaktechniek.
In & Uit
Emmy Lammens lid raad van bestuur Flynth
Emmy Lammens RA is het nieuwste lid van de raad van bestuur van Flynth adviseurs en accountants. Lammens krijgt de portefeuilles advies, HR services, sectorbeleid, marketing, communicatie & business development en risk. Daarnaast ziet ze een grote rol voor zichzelf weggelegd als verbinder in de integratie van Accon avm en Flynth. "Ik voel me verantwoordelijk en betrokken om deze samensmelting soepel te laten verlopen", aldus Lammens.
De overname van Accon avm door Flynth is sinds begin april dit jaar officieel rond. Lammens was vanaf april 2021 lid van de raad van bestuur bij Accon avm. Eerder was ze onder andere intern accountant en financieel bestuurder bij Rabobank en directievoorzitter bij Alfa accountants en adviseurs. De raad van bestuur van Flynth bestaat in de nieuwe samenstelling uit Bas Hidding (voorzitter), Marcel Blöte, Leonieke van der Meer en Emmy Lammens.
In & Uit
Rob den Hollander nieuwe directievoorzitter Alfa-kantoren Barneveld en Harderwijk
Rob den Hollander (52) is per 1 mei de nieuwe directievoorzitter van de vestigingen van Alfa Accountants en Adviseurs in Barneveld en Harderwijk. Den Hollander maakt de overstap van de Rabobank-organisatie, waar hij sinds 2014 meerdere rollen heeft vervuld. Tot 2019 was hij actief bij Rabobank Gelderse Vallei, daarna was hij onder meer directeur Bedrijven van Rabobank Vallei en Rijn.
In & Uit
Pauline van der Meer Mohr verlaat rvc EY eind 2022
Pauline van der Meer Mohr legt per ultimo 2022 haar lidmaatschap en voorzitterschap van de raad van commissarissen van EY in Nederland neer. Dat is zes maanden voor het aflopen van haar tweede en laatste termijn. Hiermee wordt voorkomen dat medio 2023 gelijktijdig twee vacatures ontstaan in de rvc en ontstaat ruimte voor Van der Meer Mohr voor het aanvaarden van andere verantwoordelijkheden buiten EY, zo meldt het kantoor. Van der Meer Mohr is sinds 1 juli 2015 voorzitter van de rvc.
Het voornemen is dat het voorzitterschap met ingang van 1 januari 2023 zal worden overgenomen door Richard van Zwol. Van Zwol is sinds februari 2021 lid van de rvc van EY in Nederland.
In & Uit
Vier accountants koninklijk onderscheiden
Tijdens de jaarlijkse Lintjesregen op 26 april zijn 3025 Koninklijke onderscheidingen verleend. In de lijst met gedecoreerden staan voor zover de redactie heeft kunnen nagaan vier accountants.
Tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau zijn benoemd:
de heer S.M.P. Jongepier RA, Middelburg
de heer W. Nieboer RA, Leiden
de heer A. Robijn RA, Sommelsdijk
de heer drs. E.W.P. Roek RA, Langeveen
In & Uit
Dennis de Vries cfo XXImo
Dennis de Vries RA (48) is per 1 maart aangesteld als cfo van XXImo, platform voor zakelijke mobiliteit. In deze functie is De Vries verantwoordelijk voor de financiën van de organisatie. Daarnaast gaat hij zich richten op het verder uitbreiden van een risk & compliance-functie binnen XXImo. De aanstelling van De Vries is een belangrijke stap in het realiseren van de Europese groeiambitie van XXImo als elektronische geldinstelling en betaalbedrijf, aldus XXImo. Eerder was De Vries werkzaam als senior audit manager voor (auto)leasemaatschappijen en betaalinstellingen bij KPMG.
De Vries begon zijn carrière bij ING, waar hij zich in verschillende rollen heeft beziggehouden met de financiële diensten van ING, onder andere als head of internal audit bij ING Lease en als business manager transaction services. In 2015 maakte hij de overstap naar KPMG, waar hij de afgelopen zeven jaar als externe accountant de groepscontrole van diverse gereguleerde financiële instellingen coördineerde en als consultant de blockchainadviespraktijk van KPMG in Nederland opzette.
In & Uit
Annelies Renders hoogleraar Accounting and External Reporting Open Universiteit
Het college van bestuur van de Open Universiteit heeft per 1 april 2022 dr. Annelies Renders benoemd tot hoogleraar Accounting and External Reporting bij de faculteit Managementwetenschappen. Renders is tevens associate professor Accounting & Information Management aan de Maastricht University School of Business and Economics.
Met haar onderzoek richt Renders zich onder meer op de onbedoelde gevolgen van boekhoudregels en -keuzes. Ze bestudeert of standaarden voor jaarrekeningen een overdaad aan informatie veroorzaken en of de openbaarmaking van de beloning van ceo's onbedoelde gevolgen heeft. Haar voornaamste focus ligt op onderzoek naar de omstandigheden waarin accountingregels en -keuzes resulteren in accounting failures. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar het proces en de ontwikkelingen op het terrein van externe verslaggeving.
Renders zal zich als hoogleraar inzetten om nieuwe initiatieven te ontplooien en samen verder te bouwen aan de onderwijs- en onderzoeksambities van de vakgroep Accounting and External Reporting. Behalve met onderzoek naar financiële verslaggeving zal zij zich ook gaan bezighouden met verslaggeving over duurzaamheid. Naast haar onderwijstaken binnen de faculteit, wil Renders een bijdrage leveren aan de strategische discussie over de toekomst van het huidige masterprogramma en de plannen voor nieuwe masters op het terrein van finance en duurzaamheid.
Renders studeerde Business Engineering aan de Katholieke Universiteit Leuven. Zij promoveerde in 2006 aan dezelfde universiteit in Accounting. Sinds oktober 2010 is Renders verbonden aan de Maastricht University School of Business and Economics.
In & Uit
ETL Nederland breidt groep uit met NBC/Van Roemburg & Partners
NBC/Van Roemburg & Partners uit Volendam heeft zich aangesloten bij ETL Nederland. NBC/Van Roemburg & Partners zet de dienstverlening aan de klanten zelfstandig en ongewijzigd voort. Ook het management blijft in dezelfde handen.
In & Uit
Carla Slotema-Tesser voorgedragen als directeur GAD/Accountant Den Haag
Het presidium van de gemeenteraad van Den Haag draagt drs. Carla Slotema-Tesser RA MPC CPC voor als nieuwe directeur van de Gemeentelijke Accountantsdienst (GAD), tevens Accountant gemeente Den Haag. De Haagse gemeenteraad buigt zich in haar vergadering op donderdag 21 april over de voordracht. De benoeming is vanaf 1 mei 2022 voor de duur van zeven jaar.
Slotema-Tesser is momenteel directeur ad interim van de GAD. Zij heeft een brede en lange ervaring als accountant in de publieke sector, zowel centraal als decentraal. De Accountant van de gemeente heeft als belangrijkste taken om de jaarrekening van de gemeente te controleren, daarbij een controleverklaring te verstrekken en een verslag van bevindingen.
Slotema-Tesser is daarnaast sinds december 2021 bestuurslid van de NBA als afgevaardigde vanuit het ledengroepbestuur intern en overheidsaccountants.
In & Uit
Dennis Oosterhuis partner Baker Tilly
Baker Tilly heeft Dennis Oosterhuis AA per 1 mei 2022 benoemd tot partner mkb Accountancy & Advies. Hij zal zich vanuit de vesting in Zwolle gaan richten op de uitbreiding van de activiteiten van Baker Tilly in de regio Noordoost-Nederland.
Oosterhuis werkte in verschillende functies bij Deloitte in zowel Nederland als India. Op dit moment is hij Trusted Business Advisor voor het mkb, coo van Deloitte's SME-Delivery Center in India en werkzaam voor het Quality & Risk office van Deloitte.
Ronald Hoeksel, bestuursvoorzitter van Baker Tilly: "De komst van Dennis Oosterhuis past uitstekend in onze ambitie om verder te groeien met mkb Accountancy & Advies en de activiteiten in Noordoost-Nederland uit te breiden." Baker Tilly opende vorig jaar een vestiging in Groningen. Recent kondigde het kantoor de overname aan van het Groningse Rikst Accountants. Het aantal medewerkers van de vestiging in Groningen is met de overname van Rikst verdubbeld tot ruim veertig medewerkers.
In & Uit
ABAB steunt Quiet Nederland
ABAB Accountants en Adviseurs heeft een bedrag van 8.000 euro gedoneerd aan Quiet Nederland. ABAB steunt jaarlijks meerdere goede doelen. Mirjam Kraaijkamp, financieel planner bij ABAB, droeg dit goede doel aan. Quiet zet zich in voor mensen in armoedesituaties in Nederland. De stichting heeft drie speerpunten: vertellen, verzachten en versterken. Quiet vertelt open en eerlijk over (stille) armoede en de mensen die erin leven, verzacht armoede via de Quiet Community's door heel Nederland en biedt mensen een kans zichzelf te versterken en weer mee te doen in de maatschappij.
In & Uit
Baker Tilly neemt Rikst Accountants over
Rikst Accountants gaat verder als onderdeel van Baker Tilly. Beide ondernemingen hebben hierover deze week overeenstemming bereikt.
De overname betekent een versterking van de positie van Baker Tilly in het noorden van Nederland, aldus het kantoor. Het aantal medewerkers van de vestiging in Groningen verdubbelt hiermee tot ruim veertig medewerkers. Rikst Accountants heeft een groeiende klantenportefeuille in het lokale mkb, waaronder veel jonge, innovatieve bedrijven.
Baker Tilly opende vorig jaar de vestiging in Groningen om klanten in de drie noordelijke provincies te bedienen. "De overname van Rikst geeft onze groei in het noorden van het land een extra impuls", aldus Daniël Engwerda, partner van Baker Tilly Groningen.
Sandra Mallee, algemeen directeur Rikst Accountants: "Ons bedrijf is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. We ervaren steeds vaker dat klanten graag een breder dienstenpakket zouden afnemen. Om daaraan tegemoet te komen hebben wij gezocht naar een grotere, sterkere organisatie om ons bij aan te sluiten."
In & Uit
Koen Cornelissen vierde partner Reith & Ten Böhmer
Koen Cornelissen AA RB (39) is met ingang van 1 april toegetreden als partner tot de maatschap bij Reith & Ten Böhmer Accountants en Belastingadviseurs uit Andelst. Cornelissen werkt sinds 23 januari 2017 bij het kantoor als accountant en belastingadviseur, de laatste jaren tevens als teamleider.
Naast Cornelissen bestaat per 1 april het viermanschap dat Reith & Ten Böhmer leidt uit de twee oprichters, Niek Reith AA en Wim ten Böhmer, en Marco Franzen, die in 2010 toetrad als partner.
In & Uit
BDO bundelt expertise duurzaamheid in BDO Sustainability
BDO integreert alle relevante expertise van het kantoor op het gebied van duurzaamheid, zowel nationaal als internationaal, in BDO Sustainability. De komende periode zal onder deze vlag de duurzaamheidsdienstverlening van BDO worden verstevigd en uitgebreid.
"De roep om transparantie en verantwoording op ESG-aspecten is zeker niet nieuw en raakt onze dienstverlening direct op dagelijkse basis. Als BDO hadden we al jaren expertise in huis op het gebied van onder andere assurance rondom maatschappelijke verslaglegging en adviesdiensten op een specifiek thema als vastgoedverduurzaming. Met BDO Sustainability integreren, verbreden en verstevigen we deze dienstverlening en zijn daarmee nog beter in staat om met klanten integraal het gesprek hierover aan te gaan. Ook is het onze ambitie om deze dienstverlening onder de vlag van BDO Sustainability door te ontwikkelen", aldus Chris van den Haak, voorzitter van BDO Sustainability.
Om organisaties een eerste inzicht te geven in waar ze staan op het gebied van hun duurzaamheidsambities, heeft BDO de kosteloze Sustainability Readiness Tool ontwikkeld.
In & Uit
Samenwerking KPMG en Nedscaper
KPMG en Nedscaper gaan samenwerken op het gebied van cloudsecurity. Nedscaper, opgericht in 2020, levert securitydiensten vanuit de cloud gebaseerd op Microsoft Sentinel-technologie.
In & Uit
Deloitte neemt GLO Integration over
Met ingang van 1 april 2022 neemt Deloitte GLO Integration over. De integratie-specialist wordt per direct onderdeel van Deloitte Consulting.
GLO Integration is een IT-specialist die advies geeft op het gebied van integratie, met name over MuleSoft, een integratieplatform voor het verbinden van applicaties, data en devices. Het is ontworpen om Software as a Service (SaaS), on-premises software, legacy-systemen en andere platforms te integreren.
Marcel Grauwen, eigenaar en chief technology officer van GLO Integration, wordt partner bij Deloitte. Nha-Lan Nguyen, ceo van GLO Integration, wordt director bij het kantoor en verantwoordelijk voor het Digital Integration-team.
De overname past in de strategische ambitie van Deloitte om haar positionering in grote digitale transformatieprojecten op basis van Salesforce- en MuleSoft-technologie verder te versterken, aldus het kantoor.
Beide bedrijven hebben voorafgaand aan de definitieve overname samengewerkt aan verschillende klantopdrachten. Door de overname van GLO Integration breidt Deloitte zijn MuleSoft-capaciteit uit en ontstaat er een team voor digitale integratie van ongeveer vijftig professionals.
In & Uit
Flynth neemt Astrium over
Accountants- en advieskantoor Flynth neemt Astrium uit Zoetermeer over. Op 22 maart 2022 zijn de handtekeningen gezet voor de overname van 100 procent van de aandelen van de Astrium Groep.
Astrium is met ongeveer zeventig medewerkers hoofdzakelijk actief in de audit- en assurancepraktijk voor de sectoren onderwijs, gemeenten en lokale overheden. Astrium heeft een sterke marktpositie in deze sectoren en behoort gecombineerd met Flynth tot de top 5 van de accountantskantoren in Nederland in deze sectoren, aldus Flynth.
"Eén van de strategische doelstellingen van Flynth is het continueren van de groei van de auditpraktijk om hiermee de gewenste schaalgrootte te kunnen realiseren die nodig is om te kunnen blijven investeren in kwaliteit en innovatie. Met de acquisitie van Astrium wordt naast de beoogde omzetgroei toegang verkregen tot de sectoren gemeenten en lokale overheden en wordt de marktpositie in de sector onderwijs versterkt. In beide sectoren ontstaat een stevige marktpositie met diepgaande branchekennis passend in de strategie van Flynth."
Een andere belangrijke motivatie om samen op te trekken, zo stellen de kantoren, is om als werkgever aantrekkelijker te zijn en blijven.
De audit- en assurancepraktijk van Flynth is ondergebracht bij Flynth Audit B.V. Op dit moment zijn daar ruim 140 professionals werkzaam die zich primair richten op de uitvoering van controle- en aanverwante opdrachten.
In & Uit
JonkerFieret wordt onderdeel van Countus
Vanaf 15 maart is Countus uitgebreid met accountantskantoor JonkerFieret, gevestigd in Barneveld en Ede.
Ad Jonker en Albert Fieret, directeuren/eigenaren van JonkerFieret, stellen dat continuïteit en ontwikkelmogelijkheden voor het personeel de belangrijkste redenen zijn voor de overname. Jonker: "In de vele gesprekken met Countus kwam naar voren dat zij hierin dezelfde instelling en visie hebben. Daarom is de samenwerking met deze grotere partij de logische volgende stap om ons personeel uitdagingen, opleidingskansen en doorgroeimogelijkheden te blijven bieden."
Het team van JonkerFieret gaat binnen Countus verder als Businessteam Barneveld/Ede in de regio West. Klanten kunnen terecht op de vestigingen in Barneveld en Ede. Countus opende begin maart ook al haar 25e vestiging in Barneveld, met als doel haar positie in de Gelderse Vallei te versterken en hier lokaal aanwezig te zijn.
Op termijn worden de vestigingen in Barneveld samengevoegd. Bob Seemann, voorzitter van de raad van bestuur bij Countus: "De opening van onze 25e vestiging in Barneveld lijkt dubbel maar deze vestiging is vooral gericht op ondernemers in het agrarische bedrijfsleven. Door deze nu te combineren met de mkb-praktijk van JonkerFieret kunnen we ook in de agrarische markt in dit gebied starten vanuit een nog sterke thuisbasis."
Countus heeft 25 vestigingen verspreid door het land. Het hoofdkantoor is gevestigd in Zwolle.
In & Uit
Reijer Gaasterland nieuwe directeur Bureau Integriteit OM
Reijer Gaasterland is aangesteld als directeur van het Bureau Integriteit Openbaar Ministerie (BIOM). Hij begint op 16 mei. Gaasterland was tot zijn komst naar het OM Integrity Officer bij TNO en heeft ook als trainer, adviseur en onderzoeker gewerkt op het gebied van integriteit bij verschillende organisaties.
Het BIOM is het landelijk expertisecentrum van het OM met een adviserende, stimulerende en beheersende rol op het gebied van integriteit. Het BIOM fungeert als vraagbaak en sparringpartner voor de OM-onderdelen en hun medewerkers. Het stimuleert bewustwording en communicatie rondom cultuur, integriteit en leiderschap, onder andere door middel van training en dialoog. Gaasterland zal vanuit het BIOM ook bijdragen aan de doorontwikkeling van het thema compliance binnen het OM.
In & Uit
SRA-lidmaatschap voor Accountantskantoor Van Cleef
Accountantskantoor Van Cleef uit Meerkerk heeft onlangs het SRA-lidmaatschap ontvangen.
In & Uit
KPMG breidt rvc uit met Kuldip Singh en Linda Hovius
KPMG benoemt Kuldip Singh (47) en Linda Hovius (60) tot nieuwe leden van de raad van commissarissen. Singh is afkomstig van het Europese nutsbedrijf E.ON Group en Hovius is boardroom consultant voor diverse organisaties. Hovius wordt voorzitter van de remuneratie- en benoemingscommissie en Singh gaat deel uitmaken van de audit & risk-commissie van de rvc.
Kuldip Singh was sinds mei 2016 actief in diverse bestuurlijke functies verantwoordelijk voor onder andere de digitale transformatie van de in Duitsland beursgenoteerde E.ON Group. Eerder gaf hij als coo leiding aan het digitaliseringsproces van het Nederlandse mediabedrijf Sanoma Digital. Bij het Duitse mediabedrijf Gruner + Jahr, onderdeel van Bertelsmann, werkte hij van september 2011 tot 2014 als bestuursvoorzitter van het bedrijf in India. Voor die tijd was Singh werkzaam voor Sanoma, Logica en ook zes jaar voor KPMG. In 1997 startte hij zijn loopbaan als management trainee bij Exxon Mobil Europe.
Singh is bedrijfseconoom, afgestudeerd aan de VU in Amsterdam, en heeft verschillende start-ups begeleid. Sinds juni vorig jaar zit hij eveneens in de raad van toezicht van de Kindertelefoon.
Linda Hovius is sinds 2006 boardroom consultant. Naast haar nieuwe rol als commissaris bij KPMG is Hovius lid van de raad van commissarissen bij onder andere Flow Traders en RoyalFloraHolland. In 2017 nam het adviesbedrijf McKinsey het mede door haar opgerichte bedrijf Aberkyn Change Leadership Partners over. Vanaf 1987 tot 2006 was Hovius in verschillende (directie)functies werkzaam voor McKinsey. Verder is ze bestuurslid bij de Koninklijke Hollandse Maatschappij der Wetenschappen. Als adviseur is Hovius betrokken bij de Vereniging Rembrandt.
In 1987 rondde Hovius haar studie kunstgeschiedenis af aan de Vrije Universiteit. Tegelijkertijd behaalde ze haar Master in Business Administration aan de Rotterdam School of Management. Daarnaast heeft ze in 1984 een rechtenstudie afgerond aan de Universiteit van Amsterdam.
Sinds december 2021 is Roger van Boxtel voorzitter van de raad van commissarissen van KPMG. Ook Gosse Boon, Jolande Sap en Claartje Bulten maken deel uit van de rvc, die met de komst van Kuldip Singh en Linda Hovius zes leden telt.
In & Uit
Schuiteman breidt managementteam uit
Schuiteman Accountants & Adviseurs heeft recent Hans Havelaar benoemt tot directeur van de discipline Accountancy & Advies en Willem Koens tot financieel directeur. Daarnaast is Jochem Poelman als director HR Services in dienst getreden.
Hans Havelaar RA is per 1 januari 2022 toegetreden tot het directieteam van Schuiteman en is daarbinnen verantwoordelijk voor de discipline Accountancy & Advies. Havelaar heeft ruim 28 jaar ervaring binnen de accountancy bij diverse accountantskantoren, waarvan de laatste drie jaar bij Schuiteman. Met zijn benoeming verwacht Schuiteman samen nog meer focus te kunnen leggen op de uitbouw van de samensteldiscipline.
Willem Koens RA is per 1 februari 2022 gestart als financieel directeur. Koens begon zijn carrière ruim twintig jaar geleden bij PwC als openbaar accountant. Recentelijk was hij cfo bij Muntstad. Op de Hogeschool Utrecht doceert hij het vak Management Accounting.
Jochem Poelman is per 1 oktober 2021 benoemd als director bij de Human Resources Services-discipline van Schuiteman. Poelman richt zich binnen het HR-terrein op het ondersteunen en adviseren van bedrijven op het snijvlak tussen mensen en organisaties. Poelman heeft ruim zeventien jaar ervaring als organisatieadviseur. Poelman komt van BDO en werkte eerder bij Berenschot.
In & Uit
Tilburg University en PwC continueren samenwerking
Tilburg University en PwC continueren de samenwerking in Tilburg Institute for Family Business. Op 23 februari is het contract voor een nieuwe periode van vijf jaar ondertekend. Tilburg Institute for Family Business richt zicht op de dynamiek van familiebedrijven en verricht onderzoek en verzorgt onderwijs binnen de brede thema's van familiebedrijven. "De samenwerking leidt onmiskenbaar tot een meerwaarde vanwege de combinatie van theorie en praktijk", aldus de partijen. "Tilburg University staat garant voor multidisciplinair onderzoek en PwC opent de poort naar de praktijk van het familiebedrijf."
In de afgelopen jaren volgden ruim 150 studenten het multidisciplinaire vak Bedrijfsopvolging bij Familiebedrijven, zijn ongeveer 100 studenten vanuit verschillende masters afgestudeerd met een scriptie over familiebedrijven en zijn de postmasters Bedrijfsopvolging bij Familiebedrijven en Commissaris in het Familiebedrijf al enkele keren gegeven. Op het gebied van onderzoek werd er met ruim 40 publicaties vanuit verschillende onderzoeksgebieden en drie promotietrajecten een bijdrage geleverd aan kennisontwikkeling over familiebedrijven.
In de komende periode zal vanuit verschillende invalshoeken onderzoek worden verricht naar de bijzondere positie die familiebedrijven innemen bij onder meer ondernemerschap (ook over de generaties heen), de financiering van de onderneming, het personeelsbeleid, de governance en fiscale mogelijkheden bij onder andere bedrijfsopvolging. Ook zal vergelijkend onderzoek worden gedaan naar de positie van familiebedrijven in het buitenland.
In & Uit
Joost Toes en Gemma Baartmans nieuwe vennoten WEA Deltaland
Joost Toes AA (37) en Gemma Baartmans (42) zijn per 1 januari 2022 toegetreden als vennoot bij WEA Deltaland. Beiden zijn werkzaam op kantoor Oud-Beijerland.
Joost Toes werkt al langere tijd bij WEA Deltaland als accountant. Met zijn nieuwe aanstelling streeft Toes naar een dynamische rol waarin hij zowel kantoor Oud-Beijerland zal leiden als klanten zal bedienen. Hij neemt geleidelijk de portefeuille over van Karel Hamelink AA, die eind 2022 zal aftreden als vennoot. Vooralsnog zal Hamelink tot 2025 werkzaam blijven voor een aantal klanten uit de regio.
Gemma Baartmans heeft bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit gestudeerd en heeft nu vier jaar ervaring in de accountancy. Baartmans zal de focus leggen op de interne organisatie en (ver)nieuw(d)e diensten.
In & Uit
Hanzo van Beusekom en Jos Heuvelman herbenoemd als AFM-bestuurder
Op voordracht van de raad van toezicht zijn Hanzo van Beusekom en Jos Heuvelman herbenoemd als bestuurslid van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De herbenoemingen gaan respectievelijk per 1 juni en 1 september 2022 in en gelden voor een periode van vier jaar.
Hanzo van Beusekom trad in juni 2018 toe tot het AFM-bestuur en hij was vanaf september 2019 een half jaar interim bestuursvoorzitter. Onder zijn leiding is het accountancytoezicht opnieuw ingericht en uitgebreid met het toezicht op ruim 260 niet-OOB-accountantsorganisaties. "Daarnaast is het extra toezicht op de kapitaalmarkten als gevolg van brexit geruisloos verlopen", aldus de AFM. Een belangrijke uitdaging voor Van Beusekom is het verder vormgeven van datagedreven toezicht.
Jos Heuvelman is sinds september 2018 bestuurder bij de AFM. Hij heeft in de afgelopen periode het toezicht op lenen, verzekeren en beleggen "stevig neergezet", aldus de toezichthouder. Onder zijn leiding is de uitvoering van het herstelkader rentederivaten afgerond en is het toezicht op witwassen aangescherpt. Ook is hij voorzitter geworden van het vaste comité voor toezichtconvergentie van de European Securities and Markets Authority (ESMA). Met de komst van het nieuwe pensioenstelsel is de uitbreiding van het AFM-toezicht op pensioenuitvoerders een van zijn belangrijkste uitdagingen in de komende jaren.
Martin van Rijn, voorzitter van de raad van toezicht van de AFM: "De AFM heeft de afgelopen periode geprofiteerd van de flinke dosis ervaring en vernieuwing die Hanzo en Jos meebrachten. Onder voorzitterschap van Laura van Geest staat er een stevig en complementair bestuur. Deze herbenoemingen dragen bij aan bestuurlijke stabiliteit."
In & Uit
Countus opent 25e vestiging in Barneveld
Per 1 maart opent Countus de 25e vestiging in Barneveld. Met deze stap wil het accountants- en advieskantoor zijn positie in de intensieve agrarische sector versterken in Barneveld en omgeving. Ook de experts van De Omgevingsadviseurs, onderdeel van de Countus Groep, zijn straks werkzaam op het kantoor in Barneveld.
In & Uit
Joris Joppe nieuwe managing director Visma/visionplanner
Registeraccountant Joris Joppe volgt per 1 maart 2022 Gert Kwetters op als managing director van Visma/visionplanner. Joppe is sinds 2019 betrokken bij Visionplanner, nadat hij eerder partner was bij Coney en oprichter-eigenaar van Analys.io. Sinds februari 2021 is Joppe coo bij Visionplanner. Hij was eerder ook bestuurslid van de Ledengroep Openbaar Accountants van de NBA.
Visionplanner, opgericht in 1996, is als fintechbedrijf gespecialiseerd in cloud software voor accountants- en administratiekantoren. Onderdeel ervan zijn Infine (samenstel software), MLE (jaarrekening software voor midden en grote kantoren), Comandi (dashboard software) en Radar (CRM software). Visionplanner bedient hiermee ruim vierduizend kantoren en meer dan 250.000 van hun klanten. Gert Kwetters, die Visionplanner in de afgelopen jaren leidde, blijft nog als adviseur op de achtergrond betrokken.
Sinds april 2020 is Visionplanner onderdeel van Visma, de Europese marktleider in cloud bedrijfsoplossingen, met 14.000 medewerkers actief in de Benelux, Scandinavië, Oost- en Midden-Europa en Latijns-Amerika. De afgelopen jaren is Visma's portfolio voor de accountancymarkt door een aantal strategische overnames sterk gegroeid.
In & Uit
Crowe Foederer neemt PDC Veghel over
Crowe Foederer heeft Personeels Diensten Centrum (PDC) uit Veghel overgenomen. Daarmee breidt de accountants- en adviesorganisatie haar HR-dienstverlening uit op het gebied van vitaliteit, verzuim en Arbo-dienstverlening.
Het snelgroeiende PDC Veghel houdt zich bezig met het adviseren van klanten op het gebied van vitaliteit, verzuim en HR-dienstverlening, inclusief een gecertificeerde arbodienst. De ambitieuze groeidoelstellingen van PDC werden de afgelopen jaren beloond met vijf FD-Gazelles.
In & Uit
Van Eert accountants & adviseurs lid SRA
Van Eert accountants & adviseurs uit Eindhoven heeft het lidmaatschap ontvangen van SRA.
In & Uit
Fiscount lanceert online Kantorenplein
Fiscount heeft Kantorenplein.nl gelanceerd. Het platform is bestemd voor accountants-, administratie- en belastingadvieskantoren, die overwegen om een kantoor (of portefeuille) over te nemen dan wel het kantoor (of de portefeuille) te willen verkopen.
Kantorenplein helpt kantoren "om hun (al dan niet latente) verkoop- of overnameredenen scherp(er) te krijgen en biedt ondersteuning gedurende het gehele verkoop- en aankooptraject", aldus de kantorenkoepel. "De kans op een succesvolle match wordt hierbij vergroot doordat alleen partijen met elkaar in contact worden gebracht, die zeer goed voldoen aan het gewenste profiel en de gestelde criteria. Kopers en verkopers hoeven daardoor minder tijd, geld en energie te steken in het (ver)koopproces dan wanneer ze voor een 'traditionele' overname of verkoop zouden gaan."
In de komende periode zullen veel meer digitale diensten voor kantoren aan het online Kantorenplein worden toegevoegd.
In & Uit
Visser & Visser onderscheiden als World-class Workspace
Visser & Visser mag het label World-class Workplace 2022 dragen. Dit label wordt door Effectory toegekend aan organisaties die hoog worden gewaardeerd op het gebied van medewerkersbevlogenheid en goed werkgeverschap. Het is het derde keer op rij in vier jaar tijd dat het kantoor het onafhankelijke keurmerk heeft ontvangen.
In & Uit
An Gaiser senior manager Forensic, Integrity & Compliance bij KPMG
Voormalig AIVD-medewerker An Gaiser (41) is per 1 februari gestart bij KPMG als senior manager Forensic, Integrity & Compliance. Met haar benoeming is KPMG naar eigen zeggen het eerste adviesbedrijf ter wereld dat de meest recente wetenschappelijk gevalideerde non-verbale analysemethode toevoegt aan dienstverlening op het vlak van gedragscultuuronderzoek en opsporing van fraude. Ze maakt deel uit van het forensisch team onder leiding van Bart van Loon.
Tot voor kort adviseerde Gaiser met haar eigen bedrijf bestuurders bij het toepassen van non-verbale communicatie en was ze actief als verhoorbegeleidster. In haar managing partner-functie van INSA Consultancy adviseerde ze verschillende overheidsinstanties. Van 2011 tot 2019 was Gaiser werkzaam voor de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) als veiligheidsonderzoeker, trainer en screener.
In & Uit
ETL Nederland breidt groep uit met ABC Accountants & Adviseurs
ABC Accountants & Adviseurs heeft zich aangesloten bij ETL Nederland. ABC heeft vestigingen in Barendrecht, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam en heeft ruim tachtig medewerkers. De ABC-kantoren zetten de dienstverlening aan de klanten zelfstandig en ongewijzigd voort. Ook het management blijft in dezelfde handen. Met de toevoeging van ABC breidt ETL Nederland de groep verder uit in de Randstad.
In & Uit
Martijn Verbaandert nieuwe vennoot Wesselman
Per 1 januari 2022 is Martijn Verbaandert als ervaren fiscalist en familieadviseur toegetreden tot de maatschap van Wesselman Accountants | Adviseurs. Verbaandert maakte in maart 2021 de overstap van een big four-kantoor naar Wesselman. Hij neemt de plaats in van fiscaal vennoot Arno Aarts, die na 33 jaar afscheid heeft genomen van zijn positie binnen de maatschap.
In & Uit
ETL Nederland breidt groep uit met Anno Accountants
Anno Accountants uit Schaijk heeft zich aangesloten bij ETL Nederland. Anno Accountants is een jong, regionaal accountantskantoor dat voornamelijk gericht is op het mkb. Paul Kling AA, Bert van der Heijden en hun collega's blijven de vertrouwde gezichten van het kantoor. Zij zetten de dienstverlening aan hun klanten ongewijzigd en als zelfstandige vestiging voort onder de naam Konings & Meeuwissen.
In & Uit
Priti Hoffmann partner Risk Advisory bij Deloitte
Priti Hoffmann (1982) is per 17 januari 2022 toegetreden tot Deloitte Nederland als partner Risk Advisory. Zij richt zich op het helpen van klanten bij het realiseren van hun duurzaamheidsambities en -verplichtingen in de sector Energie, Hulpbronnen en Industrie. Hiervoor was Hoffmann werkzaam bij DNV, waar ze de Sustainability Leader was voor de Benelux.
In & Uit
DRV en mth worden Moore DRV en Moore MTH
DRV en mth, de twee Nederlandse kantoren die zijn aangesloten bij Moore Global, een wereldwijde netwerk van onafhankelijke accountantskantoren, gaan Moore in hun naam voeren: Moore DRV en Moore MTH.
De bedrijven die beide kantoren bedienen, veelal familiebedrijven of ondernemingen die door de eigenaar zelf worden geleid, zijn in toenemende mate in het buitenland gaan ondernemen. "Met steeds meer complexe en brede adviesvraagstukken doen zij een ander beroep op hun accountancy-organisaties dan voorheen", aldus de kantoren. "Daarom hebben beide partijen hun dienstverlening de afgelopen jaren uitgebreid en versterkt, zowel in audit als advisering, consultancy en internationale begeleiding. Daarnaast is flink geïnvesteerd in het bouwen van relaties binnen het internationale netwerk zodat ondernemen in of vanuit het buitenland goed kan worden begeleid. Door de naamswijziging wordt in de Nederlandse markt duidelijker wat beide kantoren voor ondernemers kunnen betekenen."
Een andere afweging om de naam Moore te gaan voeren, is personeelswerving. "Het maakt accountants en belastingadviseurs sneller duidelijk dat er internationale carrièremogelijkheden zijn. Dat geldt ook voor de samenwerking tussen beide kantoren, met kansen voor werken en ontwikkelen in geheel Nederland. Het toont de ambitie van beide organisaties en hun streven naar groei."
Moore DRV en Moore MTH maakten eerder bekend te gaan samenwerken op een aantal andere terreinen zoals de werkwijze, kwaliteit en innovatie. Met de gezamenlijke merknaam kunnen beide kantoren nadrukkelijker laten zien wat de samenwerking aan innovaties oplevert, zo stellen zij.
Moore Global is een wereldwijd accountancy- en adviesnetwerk van 260 onafhankelijke kantoren met ruim dertigduizend medewerkers en vestigingen in 110 landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Londen. Bestuursvoorzitters Olaf ten Hoopen van Moore MTH en Michael Bick van Moore DRV zijn beiden vertegenwoordigd in de European Regional Council. Michael Bick is bovendien lid van de Global Board.
In & Uit
Baker Tilly benoemt vier nieuwe partners
Baker Tilly heeft vier nieuwe partners benoemd: Edwin Damman, Ron Jansen, Martin Kaptein en Pieter Perdijk.
Edwin Damman RA is per 1 januari 2022 benoemd tot partner Audit. Damman werkte sinds 2009 bij Baker Tilly in de functies senior manager Audit en director Audit. Daarvoor werkte hij in verschillende functies bij KPMG en Brouwers Accountants.
Ron Jansen is per 1 januari benoemd tot partner Interim Financials. Hij geeft in deze rol leiding aan het onderdeel binnen Baker Tilly dat interim financials levert aan overheden, bedrijven en not-for-profit-organisaties. Hij werkt sinds 2010 bij Baker Tilly als director Interim Financials. Daarvoor werkte hij in verschillende functies bij onder andere PwC en was hij ondernemer.
Martin Kaptein werkte als advocaat bij DVAN Advocaten, Donahue & Partners LLP en HVG Law LLP. In 2019 werd hij partner ondernemingsrecht bij Van Odijk Advocaten. Kaptein zal zich bij Baker Tilly richten op de verdere uitbreiding van Advisory Legal Services.
Pieter Perdijk AA is per 1 januari 2022 benoemd tot partner MKB Accountancy & Advies. Perdijk startte zijn loopbaan in 2006 bij Baker Tilly als assistent accountant en bekleedde daarna vele verschillende functies op het terrein van mkb-accountancy en -advies.
In & Uit
Samenwerking NOVAK en Extendum
Novak en Extendum gaan samenwerken. De kantorenorganisaties gaan de krachten bundelen op het gebied van vaktechnische opleidingen, Horizontaal Toezicht, ondernemingsfinanciering, fusie- en overnamebegeleiding, ict-ondersteuning en hrm-vraagstukken. Beide organisaties hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst getekend. Extendum is gevestigd in Eemnes en bedient circa 250 accountantskantoren. Stichting Novak, gevestigd in Den Haag, bedient ongeveer 750 accountantskantoren.
In & Uit
Zes nieuwe partners bij Schipper Groep
Per 1 januari 2022 zijn zes nieuwe partners toegetreden tot de Schipper Groep. Twee partners treden toe vanuit de groeiende controlepraktijk. Drie accountants en een belastingadviseur zorgen voor verdere versterking van deze adviesdisciplines. Van de zes toetreders zijn er vijf opgeleid binnen de organisatie.
De nieuwe partners zijn:
Patrick van Raamsdonk AA, Breda
Pascal van Strien RA, extern accountant, Goes
Danny Molhoek AA, Vlissingen
Jan van Opstal, belastingadviseur, Breda
Niek Kampman RA, extern accountant, Breda
Frans Bentschap Knook AA, Tholen
In & Uit
Johan Arends en Jaap Goossen nieuwe partners Van Ree
Per 1 januari 2022 versterken Johan Arends LLM AA RB en Jaap Goossen RA MSc het partnerteam van Van Ree Accountants.
In & Uit
Niels van Nieuw Amerongen bekleedt nieuwe leerstoel 'Kreston Netherlands MKB Accountancy' op Nyenrode
Kreston Netherlands en Nyenrode Business Universiteit gaan een sponsorsamenwerking aan door middel van de leerstoel 'Kreston Netherlands MKB Accountancy'. De leerstoel wordt bekleed door prof. dr. Niels van Nieuw Amerongen RA, die wetenschappelijk onderzoek zal doen naar onder meer het spanningsveld tussen toegevoegde waarde en onafhankelijkheid en objectiviteit van mkb-accountants.
De leerstoel valt binnen Nyenrode onder het Center Accounting Auditing & Control. Onderwerp van onderzoek is het verkennen van de condities waaronder een goede accountant-cliënt-relatie kan bijdragen aan de ervaren toegevoegde waarde en aan de gerealiseerde kwaliteit van de controle. Daarnaast richt het onderzoek en onderwijs zich ook op de ontwikkelingen rondom de internationale (concept-) Controlestandaard voor de controle van minder complexe organisaties.
Van Nieuw Amerongen: "Wij doen op Nyenrode sinds 2019 onderzoek naar de toegevoegde waarde die mkb-ondernemingen van hun accountant verwachten. Het mkb is een domein dat van grote betekenis is voor de wereldeconomie. Het merendeel van de accountantscontroles vindt ook plaats binnen het mkb. We zien dat ook terug in het aandeel van onze studenten op Nyenrode dat werkzaam is bij kleinere en middelgrote accountantskantoren. Mede dankzij de Kreston Netherlands MKB Accountancy leerstoel kunnen we via onderzoek het wetenschappelijk onderwijs op dit domein verder verrijken."
Bestuursvoorzitter Gooitzen Boonstra RA van Kreston Netherlands benadrukt het belang van aandacht voor het mkb-segment: "Hoge kwaliteit van accountants en assistent-accountants is in deze snel veranderende wereld essentieel. Ook is de maatschappelijke rol van accountants sterk toegenomen. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt staan we voor een uitdaging. Mede door de samenwerking met Nyenrode op deze leerstoel gaan we deze uitdaging vol vertrouwen aan en kunnen wij onze rol blijvend en kwalitatief hoogstaand vervullen."
Niels van Nieuw Amerongen is professor SME Auditing & Assurance bij Nyenrode Business Universiteit en heeft uitgebreide praktijkervaring op het gebied van mkb-accountancy. Hij heeft promotieonderzoek gedaan naar de invloed van verschillende typen ervaring op de implementatie van de Business Risk Audit-methodologie (2007). Vervolgens heeft hij zijn onderzoeksdomein verbreed van methodologieën naar de praktijk van kleinere en middelgrote mkb-accountantskantoren en daarin ook met co-auteurs internationaal gepubliceerd, onder meer in Auditing: A Journal of Practice & Theory. Naast zijn aanstelling aan Nyenrode is hij werkzaam in de praktijk vanuit advies- en trainingsbureau V&A en is hij lid van de Accountantskamer.
In & Uit
Shirley Tewary partner Risk Advisory bij Deloitte
Shirley Tewary (48) is per 10 januari 2022 in dienst getreden bij Deloitte Nederland als partner Risk Advisory. Zij richt zich op het helpen van klanten in de consumentenindustrie met hun belangrijkste uitdagingen op het gebied van verantwoord ondernemen. Tewary runde tot voor kort haar eigen consultancybedrijf, dat ze in 2017 startte na een carrière in de dienstverlening bij zowel Deloitte als EY, later als partner, in Zuid-Afrika.
In & Uit
ETL Nederland breidt groep uit met Tijssen cs Accountants en Adviseurs
Tijssen cs Accountants en Adviseurs gevestigd in Malden heeft zich aangesloten bij ETL Nederland. Het kantoor zet de dienstverlening aan haar klanten zelfstandig en ongewijzigd voort. Het management blijft in handen van Ben Hubbers AA, Jacco Koot AA, Peter van den Brink en Marianne Milder.
ETL is een organisatie van regionale accountants- en advieskantoren voor het mkb. ETL Nederland maakt onderdeel uit van ETL Global, een internationale organisatie die gevestigd is in meer dan vijftig landen.
In & Uit
Harro de Haan en Marinus van den Bos partner bij Visser & Visser
Visser & Visser heeft per 1 januari 2022 Harro de Haan en Marinus van den Bos benoemd als partner.
Harro de Haan AA RB CFP® (44) is in april 2007 in dienst getreden bij Visser & Visser en is werkzaam als accountant. Na een aantal jaar als vestigingsleider van vestiging Gorinchem te hebben gefungeerd, werd hij in 2015 kartrekker van de Branchegroep Zorg binnen Visser & Visser. In 2020 werd De Haan benoemd tot director Accountancy & Zorg en is hij eindverantwoordelijk voor de zorgportefeuille van het kantoor, die wordt bediend vanuit de Branchegroep Zorg. De Haan zal zich in het bijzonder blijven inzetten voor Branchegroep Zorg en ook corporate, vanuit het partnerschap, een bijdrage gaan leveren.
Mr. drs. Marinus van den Bos RA (40) is als director Audit verbonden aan de vestiging in Dordrecht. In januari 2001 trad hij in dienst bij Visser & Visser als controleleider. Als director Audit is hij lid van de disciplineleiding van Visser & Visser Audit en Assurance, met verantwoordelijkheid voor de aandachtsgebieden performance, planning en HRM. Als partner wordt Van den Bos medeverantwoordelijk voor de afdeling Audit en Assurance.
In & Uit
Peter Hofwegen nieuwe bestuursvoorzitter Van Oers
Op 1 januari 2022 heeft Martin van Dijke RA na acht jaar het bestuursvoorzitterschap van Van Oers overgedragen aan Peter Hofwegen. Hofwegen maakte acht jaar geleden de overstap naar het accountants- en advieskantoor vanuit de bankenwereld. Van Dijke blijft verbonden aan Van Oers en zal Hofwegen waar nodig ondersteunen en projecten oppakken die te maken hebben met de ontwikkeling van Van Oers naar een nog meer IT-gedreven organisatie. Ook blijft hij in de global board van Leading Edge, het wereldwijde internationale netwerk van accountantskantoren waarbij Van Oers is aangesloten.
In & Uit
Michael Erkens hoogleraar Financial Reporting bij Nyenrode
Per 1 januari 2022 is dr. Michael H.R. Erkens als hoogleraar Financial Reporting in dienst getreden van Nyenrode Business Universiteit. Erkens gaat deel uitmaken van het Center for Corporate Reporting, Finance & Tax. Naast zijn aanstelling blijft hij verbonden aan de Erasmus School of Economics van Erasmus Universiteit Rotterdam.
Erkens is geboren en getogen in Trier (Duitsland). Aan de universiteit van zijn geboortestad heeft hij een Master of Science in wiskunde en financiering (Diplom-Wirtschafsmathematiker) afgerond en is hij summa cum laude gepromoveerd op externe verslaggeving. In zijn proefschrift heeft hij onder andere de risicoverslaggeving van Europese bedrijven onderzocht. Daarnaast heeft hij de determinanten en consequenties van het gebruik van Engelstalige jaarrapporten door bedrijven in niet-Engelstalige landen geanalyseerd. Vanuit zijn proefschrift en vervolgonderzoeken heeft Erkens een aantal publicaties in vooraanstaande internationale accounting en business journals.
Erkens was eerder visiting scholar bij HEC Parijs (Frankrijk) en aan de Booth School of Business van de universiteit van Chicago (VS). Voordat Erkens aan de Erasmus School of Economics kwam werken was hij professor bij HEC Parijs. Daarnaast is hij nu als visiting professor verbonden aan de WHU-Otto Beisheim School of Management (Vallendar, Duitsland), de Anton de Kom Universiteit in Suriname en de ESSCA Graduate School of Management (Angers, Frankrijk).
Qua onderwijs zal Erkens vooral actief zijn in het onderzoekjaar van de MSc in Accountancy aan Nyenrode.
In & Uit
Sabreena Thakur-Rana en Robert Karremans partner bij Grant Thornton
Grant Thornton Nederland benoemt per 1 januari 2022 Sabreena Thakur-Rana en Robert Karremans tot partner.
Sabreena Thakur-Rana RA (33) startte in 2009 als stagiaire bij Grant Thornton op de vestiging Amsterdam. In ruim tien jaar groeide zij door naar senior manager. Haar huidige klantenportefeuille omvat een breed scala van (middel-)grote nationale en internationale bedrijven in verschillende sectoren zoals handel, productie, dienstverlening en vastgoed. Het merendeel van deze opdrachten worden uitgevoerd binnen het internationale GTI-netwerk. Thakur-Rana houdt zich ook bezig met innovatie van de controlepraktijk, diversiteit & inclusiviteit en ESG reporting & assurance.
Robert Karremans (55) is opgeleid als bedrijfskundige en startte zijn carrière in het bankwezen. In zijn functie van regiodirecteur bij SNS Bank was hij medeverantwoordelijk voor de winkel- en franchiseformule van de bank en lid van het kredietcomité. In 2010 startte Karremans zijn eigen onderneming als dienstverlener voor digitalisering van financiële processen. In 2015 koos hij voor Grant Thornton. Karremans is verantwoordelijk voor Incompanion, een bedrijfsonderdeel van Grant Thornton voor verwerking van financiële administraties van ondernemers. Hij is verder actief als voorzitter Beroepenveldcommissie Economics LOI en lid Werkveld adviesraad finance & control van Avans Hogeschool.
In & Uit
Nieuwe leden raad van commissarissen BDO
Met ingang van 24 november 2021 zijn Engelhardt Robbe en Heleen Kuijten formeel toegetreden tot de raad van commissarissen van BDO na een positieve afronding van de AFM-toetsing.
Engelhardt Robbe RA (66) werkte meer dan dertig jaar in financiële functies bij Shell. Daarna was hij zes jaar cfo en lid van de raad van bestuur van de Nederlandse Spoorwegen en vier jaar chief quality officer en lid van de raad van bestuur van Deloitte. Naast deze functies heeft Robbe zowel namens Shell, de NS als Deloitte meerdere toezichthoudende functies bekleed, onder meer als lid van de Supervisory Board van Deloitte North West Europe. Op dit moment is hij commissaris bij CBRE Dutch Retail Fund, lid van de raad van toezicht van het Nederlandse Openluchtmuseum en executive coach.
Heleen Kuijten (55) heeft ruim twintig jaar ervaring in HR-functies, bij Worldcom, Bruna en Schiphol Group. Zij bekleedt momenteel ook een toezichthoudende functie bij Otto Workforce.
Met deze benoemingen bestaat de raad van commissarissen BDO uit vijf leden. De overige drie leden zijn Danny van der Eijk (voorzitter), Bernadette Langius en Dennis Raithel.
In & Uit
Benoemingen BDO
BDO Accountants & Adviseurs heeft per 1 januari 2022 de volgende medewerkers benoemd:
Director
Jiri Verschure
Erik-Jan Spee
Bart Kamp
Jan Nuijten
Salary partner
Marco Pot
Adrianca Mens MSc RA
Rosanne de Groot MSc RA
Sander Vanwersch MSc RA
Walter Bongers RA
Marianne van Velsen-Poppen AA
Equity partner
Ruben Willems MSc
Jeroen van Schajik RE CISA
Karla Schipper
Yvo Schrantée
In & Uit
Van Duyn Van der Geer sluit aan bij mth
Met ingang van 1 januari 2022 sluit Van Duyn Van der Geer (VDVDG) accountants en adviseurs uit Noordwijk zich aan bij mth accountants & adviseurs. "Dit biedt voor beide partijen de mogelijkheid om marktgebied uit te breiden, om verder te innoveren en om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen", zo stellen de kantoren.
Olaf ten Hoopen, bestuursvoorzitter van mth: "De VDVDG-vestiging in Noordwijk helpt ons om onze klanten in de driehoek Noordwijk-Amsterdam-Bussum beter te bedienen en daar ook verder te groeien. Met het aansluiten van de 40 professionals van VDVDG werken we in die drie plaatsen met 150 gekwalificeerde accountants en adviseurs."
Voor Van Duyn Van der Geer is de aansluiting bij mth volgens het kantoor interessant "omdat mth uitstekende specialisten heeft op het gebied van audit, corporate finance en btw-advisering". "Dat is een waardevolle toevoeging aan onze disciplines en deskundigheid", aldus VDVDG-partner Aldwin Heijns RA RV. "Voor VDVDG bestaat tevens de overtuiging dat schaalgrootte – met name voor behoud van kwaliteit in de auditpraktijk - van groot belang is. Daarnaast is mth's lidmaatschap van het internationale netwerk Moore belangrijk voor de versterking van de internationale dienstverlening aan onze klanten."
Vanaf 1 januari 2022 zal de naam VDVDG wijzigen in mth. Na de samenvoeging heeft mth bijna 500 medewerkers en een totale omzet van 48 miljoen euro.
In & Uit
HZG en Eshuis samen verder
HZG Accountants & Adviseurs uit Groningen en Eshuis Accountants en Adviseurs gaan per 1 januari 2022 samen. Daarmee ontstaat een accountants- en adviesorganisatie met ruim tweehonderd medewerkers, waarvan bijna honderd in de audit actief zijn. HZG-directieleden Sietse Hofsteenge RA en Erik Vriesen RA treden per die datum toe tot de maatschap van Eshuis.
Sietse Hofsteenge ziet veel voordelen in de nieuwe combinatie: "In de gezamenlijke organisatie ontstaan voor onze medewerkers meer kansen op persoonlijke ontwikkeling en doorgroei. Samen kunnen we de markt beter bedienen en grotere en uitdagende organisaties als klant verwelkomen."
Michel Schaepers RA, bestuursvoorzitter van Eshuis: "HZG specialiseert zich nu in audit in de publieke sector, maar wij zien in Groningen ook de potentie om uit te breiden naar bredere dienstverlening aan het mkb. Dat past bij de full service-visie van Eshuis. Medio 2017 hebben wij als Eshuis besloten te investeren in de dienstverlening aan de publieke sector. Wij zijn daar op het goede moment ingestapt, inmiddels hebben wij een mooie auditportefeuille opgebouwd in zowel de bovenkant van het mkb als in de publieke sector, verdeeld over de provincies Overijssel, Gelderland en Utrecht. HZG is behalve in Noord-Nederland ook actief in het bestaande marktgebied van Eshuis."
De nieuwe organisatie biedt kansen voor verdere specialisatie in sectoren als de sociale werkvoorziening, het onderwijs en veiligheidsregio's, aldus Hofsteenge. "De nieuwe combinatie is bovendien in de markt voor gemeentelijke controles in één klap de nummer 4 in Nederland met een marktaandeel van meer dan 10 procent."
Schaepers: "Wij bedienen als Eshuis al diverse klanten in Groningen. De integratie van HZG is voor ons een mooie gelegenheid om ook in Groningen een full-service vestiging neer te zetten, zoals wij per 1 juli ook in Amersfoort zijn gestart. En natuurlijk geldt voor Eshuis de prettige bijkomstigheid dat wij met een vestiging in Groningen dichtbij de rijksuniversiteit en twee hogescholen zitten, mooie kweekvijvers van talent."
In & Uit
Chris Buijink voorzitter raad van commissarissen PwC
Chris Buijink en René van Schooten zijn toegetreden tot de raad van commissarissen van PwC Nederland. Buijink volgt vanaf begin 2022 waarnemend voorzitter Jan Sijbrand op als voorzitter van de rvc. Van Schooten wordt in 2022 voorzitter van de audit committee.
Chris Buijink was tot de zomer van 2021 voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en daarvoor lang verbonden aan het ministerie van Economische Zaken, onder meer als secretaris-generaal van 2007 tot 2013.
René van Schooten was jarenlang lid van de raad van bestuur van Philips Lighting /Signify en vervulde meermaals een rol als cfo. Eerder werkte hij voor Unilever en Esso in verschillende financiële functies.
Waarnemend rvc-voorzitter Sijbrand is verheugd met de toetreding van Buijink en Van Schooten: "Hun ruime kennis en ervaring op hoog bestuurlijk niveau én in het bedrijfsleven zijn waardevol voor PwC en sluiten uitstekend aan bij onze waarden. Wij zijn ervan overtuigd dat zij een goede en kritische invulling aan hun rol als commissaris geven."
Naast Chris Buijink en René van Schooten bestaat de raad van commissarissen van PwC uit Jan Sijbrand (waarnemend voorzitter tot begin 2022), Naomi Ellemers, Annemarie Jorritsma, Frits Oldenburg, Cees van Rijn en Yvonne van Rooy. Van Rijn neemt – na een inwerkperiode van René van Schooten – begin 2022 afscheid als commissaris van PwC.
In & Uit
Ad Breepoel directeur Financiën en Duurzaamheid bij ABAB
Ad Breepoel is vanaf 1 januari 2022 de nieuwe directeur Financiën en Duurzaamheid bij ABAB Accountants en Adviseurs. Hij volgt hiermee Jack Ruijters op, die met pensioen gaat. "In deze unieke functie gaat Breepoel integraal sturen op duurzaamheid", aldus ABAB.
Breepoel heeft dertig jaar werkervaring, grotendeels opgedaan bij een grote logistieke dienstverlener in Zeeland. Hij heeft veel praktijkervaring op het gebied van rapportering, financiering en samenwerkingsverbanden. "Ik ga me buigen over het innoveren en duurzamer opereren van de organisatie. Denk daarbij ook aan true cost accounting: onze impact op de natuurlijke en sociale omgeving. Daarnaast liggen er voor ABAB mooie kansen op het gebied van diversiteit en de agri & foodtransitie", aldus Breepoel.
In & Uit
SRA-lidmaatschap voor Waterland & Partners
Accountantskantoor Waterland & Partners B.V., gevestigd in Monnickendam, heeft onlangs het SRA-lidmaatschap verkregen. Het kantoor telt acht personeelsleden en is gespecialiseerd in vastgoed.
In & Uit
Maddy Scheepers nieuwe directeur Advies bij Flynth
Maddy Scheepers is per 1 december gestart als directeur Advies bij Flynth adviseurs en accountants. Zij gaat de verschillende adviesgroepen van het kantoor uitbouwen.
In & Uit
Jeannette Homan partner Risk Advisory bij Deloitte
Jeannette Homan (1968) is per 1 november 2021 benoemd tot Risk Advisory-partner bij Deloitte. In haar nieuwe rol geeft zij leiding aan het Data & Responsible Insight (D&RI)-team en zal zij de groei en impact van responsible business data en analytics, met name in de financiële sector, verder versnellen.
Homan heeft meer dan twintig jaar consultancy-ervaring en adviseert directies van klanten met name in de financiële sector. Tot voor kort was Homan partner van haar eigen consultancy-boutique. Zij was verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van verschillende programma's op het gebied van digitale transformatie, interne controle en organisatorische veranderingen. In haar praktijk is zij zelf actief geweest als chief data officer en heeft bij een grote financiële instelling het CDO opgezet.
In & Uit
Barbara Majoor benoemd tot bestuurslid Nyenrode
Prof. dr. Barbara Majoor RA wordt per 1 december lid van het college van bestuur en vice-rector magnificus van Nyenrode Business Universiteit. Majoor wordt in haar functie verantwoordelijk voor wetenschappelijk onderwijs.
Barbara Majoor (1965) werkt vanaf 2006 op Nyenrode als hoogleraar Accountancy en sinds 2016 is zij daar directeur van het Center voor Accounting, Auditing & Control. In 1997 promoveerde zij op een proefschrift The Authority of Auditing Guidelines. Majoor heeft ruime ervaring opgedaan in de controlepraktijk als partner van KPMG (tot 2008) en Deloitte (tot 2015).
"We zijn heel blij dat Barbara Majoor tot het bestuur toetreedt", zegt Petri Hofsté, voorzitter van het bestuur van Stichting Nyenrode. "Barbara's benoeming is in meerdere opzichten memorabel: de eerste hoogleraar accountancy in deze rol, een interne benoeming en de eerste vrouwelijke hoogleraar in het universitaire bestuur." Stichting Nyenrode is aandeelhouder en toezichthouder op de universiteit.
Nyenrode Business Universiteit wordt geleid door een collegiaal bestuur dat met de komst van Majoor uit drie mensen bestaat. Rector magnificus prof. dr. Koen Becking is voorzitter en onder andere verantwoordelijk voor wetenschappelijk onderzoek. Drs. Remmelt Vetkamp is vice-voorzitter en verantwoordelijk voor bedrijfsvoering.
Majoor is sinds 2015 ook werkzaam bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) als toezichtspecialist op het gebied van accountancy. Met ingang van haar benoeming blijft zij nog één dag in de week betrokken bij de AFM. Eerder was zij lid van de Accountantskamer bij de rechtbank in Zwolle.
In & Uit
Kantoor ABAB Waalwijk verhuist naar Den Bosch
Het kantoor van ABAB Accountants en Adviseurs Waalwijk gaat verhuizen. Vanaf maandag 29 november is de nieuwe standplaats het kantoor van ABAB in Den Bosch.
De reden voor de verhuizing is dat ABAB in Den Bosch alle expertise onder één dak heeft, aldus het kantoor. Kees Hermes, directeur Accountancy bij ABAB: "Veel van onze klanten hebben te maken met vraagstukken die om een multidisciplinaire aanpak vragen. Vanuit ons kantoor in Den Bosch kunnen we hier nog beter op inspelen, omdat we er al onze specialisten bij elkaar hebben."
In & Uit
Hendriksen Accountants en Adviseurs neemt accountantskantoren in Hardenberg en Zuidwolde over
Hendriksen Accountants en Adviseurs, met zes vestigingen verspreid over Overijssel, neemt collega-kantoren Veurink & Partners in Hardenberg en Brink Accountants in Zuidwolde over. Per 1 januari 2022 zullen de kantoren verdergaan onder de vlag van Hendriksen. Het kantoor, dat zijn roots in Tubbergen heeft, groeit daarmee naar een totale omzet van meer dan elf miljoen euro en telt straks zo'n 130 medewerkers.
Bertus Veurink AA, voormalig eigenaar van de twee overgenomen kantoren, blijft als accountant/adviseur werken voor de Hendriksen-organisatie. De vestiging van Veurink & Partners in Hardenberg gaat samen met de bestaande Hendriksen-vestiging in Hardenberg. De vestiging in Zuidwolde blijft wel zelfstandig.
Foto: Bertus Veurink AA (links) en Gerbert-Jan Hendriksen AA RB (rechts), algemeen directeur van Hendriksen Accountants en Adviseurs.
In & Uit
L&P sluit zich aan bij Vermetten
Administratie- en belastingadvieskantoor L&P uit Zevenbergen sluit zich aan bij het Brabantse Vermetten | accountants en adviseurs. De diensten van L&P zullen vanaf 1 januari 2022 worden voortgezet onder de vlag van Vermetten vanuit de nabijgelegen vestiging in Etten-Leur, Bredaseweg 107.
Voor Vermetten betekent de aansluiting een uitbreiding van haar werkgebied in West-Brabant naar Zevenbergen, Moerdijk, Klundert en omgeving. Bij het kantoor werken ruim 225 professionals vanuit diverse vestigingen in Midden- en West-Brabant, waaronder Roosendaal, Etten-Leur, Made, Gilze, Diessen, Tilburg en Waalwijk.
In & Uit
RA12 opent tweede vestiging in Zwolle
Per 1 februari 2022 opent RA12 Registeraccountants een tweede vestiging in Zwolle. Het kantoor is nu alleen nog gevestigd in Veenendaal. RA12 is een audit only-kantoor en richt zich daarmee uitsluitend op de certificerende functie.
In & Uit
Bart Damstra cfo Macaw
Macaw heeft Bart Damstra RA aangesteld als chief financial officer (cfo).
De digitale dienstverlener heeft besloten de dubbelrol die Ronald van Es 23 jaar lang vervulde te splitsen om zo de verdere groei van het bedrijf te stimuleren en te ondersteunen. Van Es startte in 1998 als cfo bij Macaw. Hij was niet alleen verantwoordelijk voor de financiële strategie van het bedrijf maar ook voor de afdelingen hr, recruitment en facilities. Vanaf 1 november treedt Damstra aan als cfo en legt Van Es zich als chief people officer (cpo) helemaal toe op de werknemers, de cultuur, de talent- en people-strategie.
Bart Damstra was voor zijn komst naar Macaw cfo van IT-dienstverlener ilionx. Hij startte zijn carrière bij Deloitte. Na bijna tien jaar bij Deloitte, waarvan de laatste drie jaar in Sydney, Australië, stapte Damstra over naar de fintech-industrie. Hij was zeven jaar werkzaam als cfo bij European Merchant Services in Amsterdam en werkte als General Manager bij Smart2Pay in Laren.
In & Uit
Deloitte benoemt twee nieuwe leden rvc
Met ingang van 18 oktober 2021 zijn Denise Larnder en Bas Verhart toegetreden tot de raad van commissarissen van Deloitte Nederland. Daarmee bestaat de rvc uit vijf externe leden. De overige leden zijn Hans van der Noordaa (voorzitter), Nienke Meijer en Vincent Moolenaar.
Denise Larnder (1960) is registeraccountant en fellow van de ICAEW. Na een lange carrière als auditpartner en externe accountant bij EY tot december 2016, waar ze ook verschillende management- en kwaliteitsfuncties bekleedde, maakte ze de definitieve overstap naar non-executive director. Ze bekleedt momenteel toezichthoudende functies bij Allianz Insurance UK en de LV=GI Group, en de University of Greenwich.
Bas Verhart (1972) beschikt over jarenlange ervaring als ondernemer en is (mede)oprichter van onder andere THNK School of Creative Leadership, Media Republic en DFFRNT. Hij is daarnaast oprichter en initiator van verschillende maatschappelijke initiatieven, waaronder EarthToday. Al op jonge leeftijd is Verhart gestart met non-executive board-rollen en is hij lid (geweest) van verschillende raden van advies. Zo was hij lid van het Innovatieplatform en de Amsterdam Economic Board.
In & Uit
SRA start Koploperproject voor verduurzamen kantoren
Accountantskantorenkoepel SRA is op 8 oktober gestart met het SRA-Koploperproject. Doel van het project is het verduurzamen van SRA-kantoren. In een acht maanden durend traject gaan de deelnemende kantoren aan de slag met een praktisch actieplan, waarmee duurzaam ondernemen een structureel verbeterproces moet worden.
Het Koploperproject is begonnen vanuit een intrinsieke motivatie om te verduurzamen, aldus SRA. Daarnaast dient het project, naast andere initiatieven zoals het dossier Duurzaam ondernemen, als inspiratie om andere SRA-leden in verenigingsverband enthousiast te maken voor verduurzaming. Sommige kantoren die meedoen aan het project hebben al ervaring met duurzaam ondernemen en toekomstbestendig ondernemen en willen dit (nog) verder uitrollen. Andere kantoren maken met het Koploperproject een begin.
De kennis die met het project wordt opgedaan wordt ook weer ingezet voor innovatieve dienstverlening aan klanten, die hoe dan ook te maken met de impact van de klimaatregels en eisen voor duurzaamheidsrapportage vanuit Brussel, aldus SRA.
Harry Marissen, bestuurslid van SRA: "De energietransitie, waarbij we in 2050 klimaatneutraal moeten zijn, heeft behoorlijke gevolgen voor de strategische bedrijfsvoering van ondernemers, waarbij er vaak ook continuïteitskwesties spelen. Of het nu door directe regelgeving is doordat de keten druk uitoefent om duurzaam te ondernemen of omdat financiers duurzaamheidseisen stellen, die ontwikkelingen spelen allemaal mee." Volgens Marissen moet de ondernemer op dit soort risico's en kansen anticiperen. De accountant kan de ondernemer daarbij helpen.
In & Uit
Aansluiting Bolk & De Bekker bij Brabant Accountants en Belastingadviseurs
De maatschap Brabant Accountants en Belastingadviseurs, met vestigingen in Uden, Gemert, Oss, Someren en Veldhoven, heeft met de partners van Bolk & De Bekker Accountants en Adviseurs (dertig medewerkers met vestigingen in Uden en Rosmalen) overeenstemming bereikt over aansluiting van hun accountants- en adviespraktijk bij Brabant Accountants en Belastingadviseurs.
De activiteiten van het kantoor in Uden zullen voortaan plaatsvinden vanuit de bestaande locatie van Brabant Accountants en Belastingadviseurs aan de Verlengde Velmolen 8. Het kantoor in Rosmalen blijft de activiteiten voortzetten vanuit de huidige locatie aan de Saffierborch 26. Partners Maarten van Asseldonk RA, Jeroen Langens AA en Perry Vleeshouwers AA zullen deel gaan uitmaken van de maatschap Brabant Accountants en Belastingadviseurs.
De aansluiting is per 1 januari aanstaande een feit. Met de aansluiting komt het totale personeelsbestand van Brabant Accountants en Belastingadviseurs uit op circa honderd medewerkers, werkend vanuit zes locaties.
Foto: Jeroen van der Putten RA en Maarten van Asseldonk RA.
In & Uit
Esther Nooijen nieuwe voorzitter VRC
Het bestuur van de Vereniging van Register Controllers (VRC) heeft drs. Esther Nooijen RC benoemd als nieuwe voorzitter. Zij volgt drs. Albert Gagliardi MAC EMFC RC op, die per 1 januari 2022 zijn rol in het bestuur vanwege privéredenen zal neerleggen. Nooijen heeft gewerkt bij grote multinationals en bij middelgrote organisaties. Zij is de eerste vrouwelijke voorzitter van de VRC.
Daarnaast worden Frans Post RC EMFC en Arie Den Hertog MSc RA RC op de volgende Algemene Ledenvergadering voorgedragen als nieuwe bestuursleden. Post is cfo bij advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek. Den Hertog is manager Finance & Control bij IGM, in de bouwsector, en is docent aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen voor de opleidingen Accountancy en Finance & Control.
In & Uit
Pascal Hogenboom lead partner Defensie bij KPMG
Pascal Hogenboom (51) is per 1 oktober benoemd tot lead partner Defensie bij KPMG. In zijn nieuwe rol houdt hij zich bezig met alle adviesdiensten die KPMG biedt aan het ministerie van Defensie. Voor zijn dienstverband bij KPMG was hij zelfstandig ondernemer waarbij hij financiële dienstverleners zoals APG, Nationale Nederlanden en ABP adviseerde. Hogenboom maakt deel uit van de Public Sector-adviesgroep die onder leiding staat van Paul Dijcks.
Hogenboom is reserve-officier bij de Koninklijke Landmacht en is zijn loopbaan gestart bij het Korps Mariniers en de Air Assault Brigade van de Koninklijke Landmacht. In die periode heeft hij deelgenomen aan missies in Bosnië en Kosovo. Hogenboom heeft in de afgelopen 21 jaar diverse management- en bestuurlijke functies vervuld in de financiële sector. Zo was hij onder andere van 2013 tot 2018 CEO van Aon Hewitt en lid van de Raad van Bestuur van Aon Nederland. Tot 2008 was hij werkzaam bij VvAA.
Hogenboom geeft les bij de Nyenrode Business University in het pensioendomein en is bestuurslid van de stichting WeSustain. Daarmee draagt hij bij aan een duurzame energietransitie. Hogenboom is onder andere opgeleid als bedrijfskundige.
In & Uit
Willem Grefkens wint George Molenkamp duurzaamheidsprijs
Willem Grefkens heeft dit jaar de George Molenkamp duurzaamheidsprijs gewonnen met zijn afstudeerscriptie 'Hoe esthetische aantrekkingskracht milieuvriendelijk gedrag beïnvloedt'. De Universiteit van Amsterdam (UvA) en KPMG hebben deze prijs voor het vijfde achtereenvolgende jaar uitgereikt tijdens een ceremonie in het Tuschinski-theater in Amsterdam op 8 oktober 2021.
De afstudeerscriptie van Grefkens draagt bij aan de effectiviteit van duurzame campagnes gericht op verschillende type consumenten. Zo laat Grefkens in zijn scriptie zien dat het tonen van verwoeste natuur zoals een gekapt regenwoud meer indruk maakt op consumenten die behoudend zijn, kiezen voor veiligheid en het beschermen van wat er is, dan bij mensen die vooral gericht zijn op groei en nieuwe dingen met alle risico's van dien. Behoudende personen voor wie veiligheidsbehoeften overheersen, worden sterker beïnvloed met beelden van natuurschade dan consumenten die risico's nemen en groei aanjagen. Wanneer er daarentegen foto's van esthetisch fraaie natuur wordt getoond zoals een idyllisch strand of een mooi bos, bestaat er nauwelijks verschil tussen de eerder genoemde type consumenten. Het effect van de boodschap is in dat geval vooral afhankelijk van de context.
De jury roemde de praktische relevantie, algehele kwaliteit, het ambitieniveau, zijn online experimenten en de aandacht voor het belang van duurzaamheid in deze scriptie. Grefkens studeert af aan de Consumer Marketing-faculteit van de UvA.
De duurzaamheidsprijs is vijf jaar geleden opgericht ter ere van de inzet van George Molenkamp, voormalig KPMG-partner en hoogleraar aan de UvA, voor een duurzame samenleving. Molenkamp is een van de pioniers van het vakgebied milieumanagement en milieu-auditing.
De jury van de George Molenkamp award bestaat uit Jolande Sap, voormalig GroenLink-politicus en lid van de raad van commissarissen van KPMG, Sofiya Koba van Faculteit Studenten Council van de UvA, Bernd Hendriksen, lecturer aan de UvA en ondernemer in duurzaamheid, en Jerwin Tholen, partner Sustainability bij KPMG.
In & Uit
Strategische samenwerking Stagebureau MVP en Fiscount
Per 1 november 2021 gaat het stagebureau van Markus Verbeek Praehep (MVP) een strategische samenwerking aan met Fiscount, serviceorganisatie voor accountants- en administratiekantoren.
Het stagebureau van MVP ondersteunt mkb-kantoren met het verzorgen van de praktijkopleiding. Het komt soms voor dat er bij een klein kantoor geen geschikte praktijkbegeleider aanwezig is, of dat een objectivering van de beoordelingen door de praktijkbegeleider zeer gewenst is. "Door onze samenwerking met Fiscount hebben we een partner die het oordeel van de praktijkbegeleider kan objectiveren, waardoor er een extra kwaliteitswaarborg is", aldus Arjen Bonestroo, programmamanager bij MVP en tevens bestuurslid van het stagebureau.
Gerrie van der Wal, directeur Operationele Zaken van Fiscount: "Wij kennen onze kantoren en wij weten waar zij goed in zijn en wat aandacht behoeft. Doordat wij via het stagebureau van MVP, met een beoordelaar die verbonden is aan Fiscount, trainees van onze eigen kantoren gaan bedienen, kunnen wij op een intensievere wijze de contacten met hun onderhouden. Daardoor krijgen we nog beter zicht op de vaktechnische behoeftes."
Het stagebureau van MVP biedt trainees via trainingen extra vaktechnische ondersteuning aan. Door de samenwerking zal Fiscount daar in de toekomst ook een rol in krijgen.
In & Uit
Maikel Jongenelis nieuwe cfo HAK
Maikel Jongenelis RA (33) is per 1 oktober 2021 Lizet Friesen-Leibbrandt opgevolgd als cfo van HAK. Hij trad in 2018 bij de groentefabrikant in dienst als financieel manager en heeft de afgelopen vier jaar nauw samengewerkt met Friesen, die per 1 oktober 2021 in dienst is getreden bij IDH, The Sustainable Trade Initiative. Voordat hij bij HAK in dienst kwam, werkte Jongenelis bij EY Accountants.
In & Uit
Samenwerking Confirm en HZW
Per 1 oktober 2021 is Confirm Accountants, met vestigingen in Doetinchem en Elst (Gld.), een samenwerking aangegaan met HZW accountants en belastingadviseurs in Veenendaal. Vanaf die datum opereert de afdeling audit van HZW onder de vlag van Confirm.
Hoewel Confirm Accountants "geen groot kantoor wil worden, heeft de organisatie wel de ambitie om in kleine stappen nog wat verder te groeien", aldus het kantoor. Met deze samenwerking krijgt die ambitie verder vorm.
De organisaties kennen elkaar al langer en hebben een "goede klik", zegt Jeroen Westdijk, directeur-bestuurder van Confirm. "De auditafdeling van HZW kenmerkt zich door een hoge kwaliteit en een data-gedreven controlefilosofie. Verder heeft HZW een aansprekend klantenpakket, dat prima bij Confirm past. Bovendien kunnen we op deze manier ons werkgebied vergroten richting Utrecht. Maar het belangrijkste is dat de cultuur van HZW overeenkomt met die van ons: informeel en plezierig, zonder duidelijke hiërarchie."
Volgens Thomas Schoeman, binnen HZW verantwoordelijk voor de auditafdeling, verandert er wat betreft de dienstverlening aan cliënten niets aan de teambezetting en de locatie. "Vanaf drie locaties wordt verder gebouwd aan een mooie ambitieuze organisatie die een meer dan prima alternatief is voor de grote accountantskantoren in het wettelijke en vrijwillige controledomein." Confirm telt dankzij deze samenwerking een kleine veertig medewerkers.
In & Uit
Peter Kits partner Digital Transformation bij KPMG
Peter Kits (48) is per 1 oktober gestart als partner Digital Transformation bij KPMG. Tot voor kort was hij partner bij Deloitte Legal. In zijn nieuwe functie geeft Kits leiding aan de zogeheten digital law-praktijk voor advies aan organisaties op het snijvlak van technologie en recht. Daarmee houdt hij zich bezig met wet- en regelgeving op het gebied van digitalisering, data-governance en -beheer, cloudcontracten, bescherming van digitale assets en juridische zaken rondom cybersecurity en e-commerce. Kits rapporteert aan Eric Wesselman, Head of Digital Advisory van de adviestak bij KPMG.
Sinds najaar 2015 was Kits in dienst bij Deloitte Legal waar hij wereldwijd leiding gaf aan de digital law-praktijk. Daarvoor werkte Kits tien jaar als advocaat bij HVG Advocaten en Notarissen dat onderdeel is van de juridische tak van EY.
Kits is mede-initiatiefnemer van het 'Toetsingskader Informatiebeveiliging' in de zorg en het 'Platform for Legal Operations and Technology' (PLOT) waarin meer dan twintig grote organisaties ervaringen uitwisselen op het vlak van juridische technologie. Daarnaast heeft hij deelgenomen aan de expertgroep cloudcontracten van de Europese Unie. Verder is Kits gastdocent op het gebied van digitaal recht aan de Universiteit Utrecht en MBA-opleiding van de Universiteit van Amsterdam.
In & Uit
Mazars versterkt partnerteam Audit & assurance en Tax
Mazars heeft haar partnerteam uitgebreid met Gert-Jan Gerrits, Alfons Lohuis, Vera Stappers, Marc Vazel en Arno van der Wijk. Met deze uitbreiding worden de Audit & assurance-praktijk in Amsterdam, Rotterdam en in de regio Oost en de Tax-praktijk in Amsterdam verder versterkt.
Gert-Jan Gerrits RA RE (1977) is per 24 september 2021 toegetreden als partner. Hij zal zich richten op het verder uitbouwen van de Audit & assurance-praktijk met focus op IT Audit & advisory. Gerrits is sinds 2019 werkzaam bij Mazars, waar hij sinds 2020 als director IT Audit actief is. Daarvoor was hij onder andere werkzaam bij EY.
Alfons Lohuis RA (1978) is per 1 oktober 2021 toegetreden als partner. Hij zal zich richten op het verder uitbouwen van de Audit & assurance-praktijk in de regio Oost, met focus op privately owned business en woningcorporaties. Lohuis startte zijn loopbaan bij KPMG, waar hij sinds 2017 leiding gaf aan het KPMG-kantoor in Twente.
Vera Stappers RA (1979) is per 24 september 2021 toegetreden als partner. Zij zal zich richten op het verder uitbouwen van de Audit & assurance-praktijk met beursgenoteerde ondernemingen en corporates met een focus op Technology, media & telecom. Stappers is sinds 2019 werkzaam als director in de Audit & assurance-praktijk van Mazars. Daarvoor werkte zij meer dan vijftien jaar bij EY.
Marc Vazel RA (1977) is per 24 september 2021 toegetreden als partner. Hij zal zich richten op het verder uitbouwen van de Audit & assurance-praktijk met focus op internationale groepsaudits voor beursgenoteerde en corporate ondernemingen. Vazel is sinds 2019 werkzaam als director in de Audit & assurance-praktijk van Mazars en was eerder werkzaam bij KPMG en Deloitte.
Arno van der Wijk (1983) is per 24 september 2021 toegetreden als partner. Hij zal zich richten op het verder uitbouwen van de Tax-praktijk, met focus op real estate, beursgenoteerde ondernemingen en beleggingsfondsen. Van der Wijk is sinds 2012 werkzaam in de Tax-praktijk van Mazars. Eerder werkte hij bij PwC.